نهمین نمایشگاه اقوام ایران زمین در گرگان اگرچه در تبادل فرهنگی و حفظ خرده فرهنگ ها دست آوردهایی داشته و دارد اما به نظر می رسد افراد فرصت طلب از آن به عنوان محلی برای سودجویی و خالی کردن جیب مردم سوء استفاده می کنند.

نمایشگاه اقوام، محلی برای تبادل فرهنگ یا سودجویی اقتصادی؟

به گزارش گلستان24، این مشکل در کنار برخی ضعف های زیرساختی نمایشگاه مشکلاتی را پدید آورده است که ضرورت توجه و رسیدگی بیش از پیش مسوولان را می طلبد.
شماری از بازدیدکنندگان از نمایشگاه اقوام روز پنج شنبه به خبرنگار ایرنا گفتند: شب گذشته در جریان برنامه اجرای موسیقی اقوام مختلف در محل نمایشگاه و بر خلاف رویه قبلی، بلیت فروشی (30 هزار ریال برای هر نفر) صورت گرفت.
این در حالیست که پیش از این اجرای موسیقی بصورت آزاد برای همگان و رایگان اجرا شده است.
همچنین گفته می شود جدای از گرانی و کرایه سنگین غرفه ها، شب گذشته حتی برخی راهروهای نمایشگاه نیز به اجاره داده شده است و این موضوع باعث ایجاد مشکل در تردد بازدیدکنندگان شده است.
از دیگر سو گرانی غرفه ها به گران تر شدن کالاهای عرضه شده منجر شد و عملا هزینه آن از جیب مردم پرداخت شده است.
از دیگر حواشی شب گذشته نمایشگاه اقوام ریزش باران و به تبع آن جاری شدن روان آب در ورودی نمایشگاه بود و گل و لای ایجاد شده تردد را برای مردم بویژه کودکان و زنان مشکل کرد که در این رابطه ضرورت زیرسازی و آسفالت این مکان بیش از پیش محسوس است.
در این ارتباط دبیر برگزاری نهمین جشنواره اقوام ایران زمین با تایید برخی از مشکلات در برگزاری جشنواره به خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: برای تهیه فضای جشنواره 10 میلیارد ریال با مدیر نمایشگاه بین المللی گلستان قرار داد بسته است.
رضا متکی افزود: واگذاری غرفه در حوزه صنایع دستی و گردشگری روستایی به علت حمایت سازمان میراث فرهنگی رایگان است ولی در بحث واگذاری غرفه های سوغات و دفتر خدمات گردشگری به علت درآمدزا بودن، هزینه دریافت می شود.
وی در خصوص دریافت هزینه برای اجرای موسیقی سنتی اقوام شرکت کننده در جشنواره نیز گفت: دریافت هزینه از شب دوم اجرای جشنواره آغاز شده و بیشتر مشارکت دادن مردم در اجرای برنامه های فرهنگی است.
وی افزود: در صورت نارضایتی مردم از دریافت هزینه برای حضور در برنامه های موسیقی سنتی اقوام که به صورت زنده اجرا می شود، حتما در دریافت هزینه ها تجدید نظر خواهد شد.
وی در خصوص مشکل ایجاد شده از بارش باران شب گذشته برای شرکت کنندگان در جشنواره نیز گفت: بارش باران شب گذشته در ورودی نمایشگاه مشکل برای آمد و شد شرکت کننده دچار مشکل کرده بود.
وی همچنین کمبود سرویس بهداشتی، آسفالت نبودن مسیر منتهی به نمایشگاه و توقف گاه خودرو در محل نمایشگاه بین المللی گلستان را با توجه به استقبال خوب هم استانی ها از جشنواره از دیگر کاستی های آن برشمرد و افزود: مسوولان نمایشگاه علت رفع نشدن نواقص را با وجود خرید زمین مورد نیاز، وجود معارض اعلام می کنند.
از 9 جشنواره اقوام ایران زمین برگزار شده در گرگان، مرکز گلستان 6 جشنواره آن در محل نمایشگاه بین المللی گلستان بوده است. 
متکی گفت: با توجه به کمبود ها در محل نمایشگاه بین المللی گلستان، این استان نیاز مبرم به مکان برگزاری برنامه های فرهنگی هنری اختصاصی دارد زیرا برای حضور در برنامه های فرهنگی هنری نیاز به 5 - 4 ساعته توقف از سوی هم استانی ها در نمایشگاه دارد.
وی افزود: نمایشگاه بین المللی بیشتر برای فعالیت در حوزه اقتصادی است و مدت حضور شرکت کننده نیز بسیار کمتر از نمایشگاه فرهنگی هنری است.
وی گفت: دبیرخانه این جشنواره در پایان، به طور حتم از برنامه های اجرا شده و نحوه خدمات رسانی به شرکت کنندگان در جشنواره با دعوت از کارشناسان آسیب شناسی خواهد کرد.
وی در خصوص استقبال از برگزاری این جشنواره گفت: هر شب حدود 10 هزار نفر از برنامه های این جشنواره استقبال کرده اند.
پیش از این مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان گفته بود: جشنواره نهم فرهنگ اقوام ایران را در این استان با دست خالی برگزار کرده ایم. 
ابراهیم کریمی ابراز داشت: این جشنواره با کیسه خالی به من سپرده شد و تاکنون ریالی برای برگزاری آن اختصاص نیافته است در حالی که سال قبل اعتبار آن قبل از برگزاری جشنواره پرداخت شده بود. 
وی در عین حال خاطرنشان کرد: ولی تلاش خواهد شد کمبودها خللی در برگزاری جشنواره ایجاد نکند و حتی برای بین المللی شدن آن گام برخواهیم داشت. 
نهمین جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین در گرگان که عصر 24 شهریور آغاز و تا 27 شهریور ماه دایر است، علاوه بر سفرا و نمایندگانی از کشورهای آسیای مرکزی 194 نفر از هنرمندان سراسر کشور حضور دارند. 
برگزاری نمایشگاه سراسری صنایع دستی، جاذبه های گردشگری استان های کشور، سوغات استان ها و اجرای مراسم آیینی و موسیقی اقوام از جمله برنامه های این جشنواره است. 
استان گلستان به سبب برخورداری از تنوع اقلیم شامل دریا، جنگل، دشت، بیابان و کوهستان و نیز تعدد اقوام که بیش از 20 قوم را شامل می شود و تکثر فرهنگ ها و نژادهای مختلف به نگارستان ایران معروف است.
گلستان در گستره بیش از 20 هزار کیلومتر مربع حدود 1.850 میلیون نفر جمعیت دارد.

/ایرنا

ارسال نظر

آخرین اخبار