نهمین جشنواره فرهنگ اقوام ایران‌زمین که به مدت 4 روز با حضور 194 هنرمند در گرگان برگزار شد جمعه‌شب 27 شهریورماه با معرفی گروه‌های برتر در بخش‌های مختلف به پایان رسید.

حواشی نهمین جشنواره اقوام ایران‌زمین در گلستان

" به گزارش گلستان24؛ این جشنواره از روز سه‌شنبه 24 شهریورماه سال جاری با حضور 28 استان در بخش صنایع‌دستی و 18 گروه موسیقی، آیینی و نواهای استان‌های مختلف در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان گلستان در گرگان آغاز بکار کرده بود.

** در آیین پایانی جشنواره نهم ضمن تجلیل از برترین هنرمندان صنایع‌دستی و هنری شامل رحیمه رحیمی، خلیل گلزاری، کبوتر کاووسی و محمدرضا گلرد، همچنین از مسعود افندی به‌عنوان دهیار برتر در بخش گردشگری روستایی از قرق گرگان تجلیل شد.

** در بخش موسیقی از گروه‌های آذربایجان شرقی و بوشهر به‌عنوان برترین‌های موسیقی سنتی و بخش آواها و نواها و از خوزستان در بخش سیاه‌چادر برتر قدردانی شد.

** برپائی مراسم عروسی طبق سنت و آداب‌ورسوم قوم‌های ترکمن، سیستانی، کتولی و حنابندان مردم گالیکش از نکات قابل‌توجه در این جشنواره بود که با حضور اقوام این زوج‌ها، آیین‌های سنتی و محلی آنان نیز اجرا شد.

** روستاهای صادق‌آباد، قرق آق قمیش و پادلدل به نمایندگی از استان گلستان در این جشنواره حضور داشتند.

** بهروز تمکی دهیار صادق‌آباد، مهدی پیاده کوهسار دهیار پادلدل و یوسف سارانی دهیار پادلدل برای برپایی غرفه گالیکش در این جشنواره به مدت دو هفته پیش از برگزاری جشنواره و چهار شبانه‌روز حین نمایشگاه فعالیت داشتند.

** گروه گالیکش با محصولاتی چون نمد و چارشو، سوزن‌دوزی قوم بلوچ و برخی محصولات صنایع‌دستی قوم ترکمن به همراه موسیقی محلی کوهساری (بایاتی)، ترکمن و قوم بلوچ با طبخش غذاهایی محلی این شهرستان همچون آش خمیر و ماشو شرکت کرده بودند.

** جا دارد مردم و مسئولین شهرستان از تلاش‌ها و خدمات این گروه که حداقل سه هفته برای معرفی داشته‌های گالیکش تلاش کردند تجلیل درخوری داشته باشند.

** با توجه به استقبال بی‌نظیر مردم گلستان از هشت جشنواره قبل، برند جشنواره بین‌المللی فرهنگ اقوام ایران‌زمین به نام گلستان ثبت‌شده و همه‌ساله مردم در مهرماه منتظر برگزاری آن هستند، هرچند امسال تصمیم به برپایی آن در آخرین روزهای ماه تابستان گرفته شد.

** از سوی دیگر جشنواره نهم فراز و نشیب‌هایی داشت که از آن جمله می‌توان به کمبود فضای پارکینگ در محوطه محل برگزاری، ترافیک بسیار در مسیر ورودی به نمایشگاه و نبود سرویس‌های بهداشتی مناسب اشاره کرد.

** یکی از اقدامات جدید در جشنواره تهیه بلیت برای بخش موسیقی بود، درحالی‌که در هشت دوره گذشته بازدیدکنندگان به‌رایگان در سالن‌های اجرای موسیقی حضور پیدا می‌کردند.

** مسئولان برگزاری جشنواره دلیل خرید بلیت 30 هزار ریالی را برای هر نفر واگذاری موسیقی جشنواره به بخش خصوصی بیان کردند و از سوی دیگر معتقد بودند که این مبلغ درواقع کمک به بخش فرهنگی و هنری استان گلستان است.

** هرچند بازدیدکنندگان شب اول جشنواره بلیت تهیه نکردند ، اما در شب‌های دیگر اجرا شد.

** از سوی دیگر بازدیدکنندگان معتقد بودند که صنایع‌دستی و هنری و سوغات استان‌های مختلف که در جشنواره ارائه‌شده، گران بوده که باعث خرید کم آنان شده است.

** در نظر گرفتن مکانی برای برپائی خانه‌های روستایی استان گلستان به تعداد هفت روستای هدف گردشگری و آشنایی با آداب و سنن روستاییان از دیگر نکات قابل‌توجه در این جشنواره بود که مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار گرفت.

** ایجاد غرفه 'من بهارم'از سوی یک تشکل خیریه برای کمک به کودکان سرطانی در محوطه روباز نمایشگاه، غرفه جمع‌آوری درب بطری از سوی تشکل غیردولتی رفتگران طبیعت در سالن صنایع‌دستی، برپائی غرفه صنایع‌دستی ویژه کودکان سندرمی موسسه بهکوش گرگان که توانمندی‌ها و تولیدات خود را عرضه کرده بودند، از دیگر نکات زیبای این جشنواره بود.

** همچنین استفاده از دوربین مخفی برای ضبط عکس‌العمل بازدیدکنندگان در خصوص لزوم جمع‌آوری بطری آب مچاله شده در وسط سالن از دیگر نکات بود که برخی بازدیدکنندگان نسبت به آن بی‌تفاوت و برخی دیگر ازجمله یک کودک 10 ساله اقدام به برداشتن و انداختن آن در سطل زباله کرد.

** برگه‌های تبلیغاتی غرفه‌های مختلف که بیشتر بازدیدکنندگان آن را در کف سالن‌ها رها می‌کردند و پخش زنده اذان یکی از قاریان گلستانی در سالن‌ها و محوطه نمایشگاه از دیگر نکات بود.

** مراسم پایانی جشنواره نیز برخلاف روال معمول بدون انجام سخنرانی برگزار و مسئولان ترجیح دادند که وقت بازدیدکنندگان بیشتر صرف استفاده از بخش نواها، موسیقی سنتی و آیین‌های بومی محلی شود.

** مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گلستان در پایان این جشنواره گفت که تصمیم گرفته‌شده جشنواره دهم فرهنگ اقوام ایران‌زمین در محوطه پارک جنگلی قرق در 20 کیلومتری شرق گرگان برگزار شود.

ابراهیم کریمی در این زمینه اظهار داشت: با توجه به اینکه کلنگ احداث موزه روستایی گلستان چندی پیش با حضور مسئولان کشوری در پارک جنگلی قرق به زمین زده شد و نیز مناسب بودن فضای این موزه ،جشنواره دهم با امکانات، خدمات و برنامه‌های شاد و متنوع سال آینده در این مکان برگزار خواهد شد.

وی همچنین یادآور شد: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته جشنواره دهم به‌صورت بین‌المللی و با حضور کشورهای مختلف در بخش‌های صنایع‌دستی و هنری و موسیقی برگزار می‌شود.

** برگزاری نمایشگاه سراسری صنایع‌دستی، معرفی جاذبه‌های گردشگری، سوغات استان‌ها و اجرای مراسم آیینی و موسیقی اقوام ازجمله برنامه‌های جشنواره نهم بود.

** درمجموع 12 سیاه‌چادر و آلاچیق نیز از فارس، گلستان، خوزستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، اردبیل، چهارمحال و بختیاری و برخی استان‌های دیگر در محوطه روباز محل برگزاری جشنواره برپا شد تا مردم از نزدیک با نوع زندگی چادرنشینان کشور آشنا شوند.

** 18 گروه موسیقی و آیینی نیز در طول چهار روز برگزاری جشنواره از ساعت 17 الی 22 به اجرای برنامه پرداختند.

** استان‌های خوزستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، شمالی و جنوبی، هرمزگان، بوشهر، کردستان و آذربایجان در این بخش به اجرای برنامه پرداختند.

** همچنین 169 غرفه جشنواره به بخش‌های صنایع‌دستی، سوغات و گردشگری اختصاص داشت.

** استان گلستان به لحاظ تنوع اقلیم اعم از دریا، جنگل، کوهستان، دشت و بیابان و نیز تعدد اقوام که حدود 20 قوم را شامل می‌شود و نیز فرهنگ‌های مختلف به نگارستان ایران معروف است.

nilkooh461 1

نمدمالی بانوان پادلدلی در نمایشگاه

nilkooh461 1

حضور مدیر کل میراث فرهنگی در غرفه گالیکش

nilkooh461 1

حضور گروه سیستانی گالیکش در نمایشگاه

nilkooh461 1

nilkooh461 1

از راست بهروز تمکی، یوسف سارانی و مهدی پیاده کوهسار دهیاران غرفه دار گالیکش

nilkooh461 1

nilkooh461 1

nilkooh461 1

استراحت کودک در غرفه گالیکش

nilkooh461 1

nilkooh461 1

فعالان غرفه گالیکش

nilkooh461 1

nilkooh461 1

اجرای موسیقی سیستانی گالیکش

nilkooh461 1

nilkooh461 1

nilkooh461 1

گالیکش در روز پایانی با برگذاری غرعه کشی به 10 نفر از بازدید کنندگان خود جوایزی اهدا کرد

nilkooh461 1

موسیقی و رقص سیستانی های گالیکش

nilkooh461 1

nilkooh461 1

موسیقی محلی کوهستانی (بایاتی) گالیکش با استقبال بازدید کنندگان مواجه شد

nilkooh461 1

nilkooh461 1

 nilkooh461 1

غرفه داران گالیکش معتقدند رضا سبحانی مشاور میراث فرهنگی گلستان تلاشهای زیادی برای حضور گالیکش در این نمایشگاه انجام داده است

nilkooh461 1

nilkooh461 1

نیلکوه

ارسال نظر

آخرین اخبار