منصور عتیقی، از استکبار ستیزی امام حسین (ع) می گوید:

امام حسین (ع) الگویی است که باید روی دست بگیریم و به همه جهان نشان دهیم

 عاشورا ، الگوی تمام عیار آزاد اندیشی بشریت

منصور عتیقی، فعال فرهنگی شهرستان گرگان، در مصاحبه اختصاصی با گلستان24، معتقد است عاشورا یک الگوی تمام عیار برای آزاد اندیشی بشریت است. وی می گوید : بحث مقابله امام حسین و یارانشان در عاشورا را، نباید به روز دهم محرم سال 61 هجری قمری محدود کنیم. بلکه این موضوع عقبه ای دارد که با نگاه به آن و موضوع روشن می شود. با وجود فشار های فراوان، امام حسین (ع) بازهم کوتاه نیامد و همچنان روی آرمان های خود ایستادگی کرد.

وی می گوید: وارد شدن به یک بحث و مذاکره سیاسی با طرف دیگر، هنگامی قابل انجام است که بتوان حداقل کوچترین نقطه مشترک را در آن دید. این نقطه و کورسو وقتی در مقابل ما قرار می گیرد می تواند به ما این امید را بدهد که بلاخره می می توانیم به یک توافق و جنبه مشترک برسیم و آن را به ملاک عمل خود قرار دهیم. اما زمانی که علاوه بر این که مسیر متفاوت است، یک تقابل صد در صدی هم وجود دارد، موضوع مذاکره و بده بستان منتفی است.

 

 منصور عتیقی امام حسین ع آمریکا1

عتیقی با تاکید بر این که امام حسین (ع) هم هرگز به قلت یاران خود نگاه نکرد، می گوید: ایشان اهداف متعالی اش را هدف قرار داد و نگاه ایشان به این اهداف باعث شد که هرگز برای یزید شأنی قائل نشود که بخواهد با وی پای مذاکره برود.

فعال فرهنگی شهرستان گرگان می گوید: این گونه نیست  که دشمن مقابل ما، هرگز قابل هدایت نباشد. گاهی قابل هدایت است. گاهی تقابلی که از سر جهل است را می توان با علم برطرف کرد. اما وقتی می بینیم که تقابل از سر عناد و لجاجت است، قاعدتأ صحبت از منطق نمی تواند کارگشا باشد. یزید به خوبی می دانست حق با چه کسی است. اما نمی توانست از هوای نفس و زندگی کثیفی که داشت دست بکشد. امام حسین (ع) تشخیص داد که یزید هرگز از این منظر هم قابل مذاکره نیست. امام حسین (ع) الگویی است که باید روی دست بگیریم و به همه جهان نشان دهیم که چه الگو هایی داریم.

 منصور عتیقی امام حسین ع آمریکا12

عتیقی با اشاره به این که "وقتی قرار است دو نفر با هم مذاکره کنند، باید بدانند در تقابل با چه کسانی هستند و طرف های خود را بشناسند"، می گوید: این شناخت از سابقه ای که طرف مذاکره در مقابل ما یا دیگران داشته است به خوبی قابل درک است. امام حسین (ع) به خوبی عقبه یزید را میشناخت، پدرش معاویه و پدربزرگش ابوسفیان، که رهبر کفار بوده است. ایشان می دانستند که معاویه با پدر بزرگوارشان چه کرد و امروز یزید از جد و پدرش در گمراهی بالاتری هم قرار داشت. امام حسین (ع) از این موضوعات آگاه بود و هرگز به خود اجازه نداد با یزید سر میز مذاکره بنشیند. اگر عاشوار الگوی تمام عیار برای آزاد اندیشی بشر باشد، باید بدانیم عقبه آمریکا در رفتار با جهانیان و با کسانی که با آن ها مذاکره کرده است چه بوده است.  

ارسال نظر

آخرین اخبار