این هنرمند متعهد که برادر بزرگ «داریوش ارجمند» و پدر «برزو ارجمند» بود، 27 مهر سال 1320 در زاهدان چشم به جهان گشوده بود و فعالیت هنری خود را از اواخر دهه 40 در شهر مشهد آغاز کرد.

«انوشیروان ارجمند» بازیگری برای همه نقش‌ها+ تصاویر

«انوشیروان ارجمند» از بازیگران پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون ایران ظهر امروز در سن 73 سالگی دار فانی را وداع گفت.

زنده‌یاد «انوشیروان ارجمند» در طول ۶۰ سال زندگی هنری خود، نقش‌های مهم و تاثیرگذاری را ایفا کرد. 

این هنرمند متعهد که برادر بزرگ «داریوش ارجمند» و پدر «برزو ارجمند» بود، 27 مهر سال 1320 در زاهدان چشم به جهان گشوده بود و فعالیت هنری خود را از اواخر دهه 40 در شهر مشهد آغاز کرد.

 

او در فیلم‌های سینمایی صبحانه‌ای برای دو نفر، دل نمک، دوئل، قارچ سمی و محیا ایفای نقش کرده بود و سریال‌هایی چون سقوط آزاد، پنجمین خورشید، مختارنامه‌، امام علی علیه‌السلام، روزی روزگاری، عیاران و روایت عشق هم با حضور این بازیگر مزین شده بود.

زنده یاد ارجمند در سریال اما علی(ع) در نقش اشعث‌بن قیس حضور داشت و در سریال مختارنامه با نقش رفاعة بن شداد هنرنمایی کرد. البته خیلی‌ها او را همچنان با نام خان خله (در سریال روزی روزگاری) می‌شناسند.

**بدون شک کار مذهبی کردن راه رفتن روی لبه تیغ است

زنده یاد ارجمند در 30 آذر سال گذشته در نشست «خورشید کاروان» که در این نمایش ایفاگر نقش دیر راهب بود، گفت: بدون شک کار مذهبی کردن راه رفتن روی لبه تیغ است چون مردم ما آنقدر نسبت به مذهبشان آگاهی دارند که اگر کوچکترین خدشه‌ای در اجرای آثار مذهبی وجود داشته باشد به اجرا اعتراض خواهند کرد.

وی ادامه داده بود: بنابراین لازمه کار هنری کردن تحقیق و تفحص است. مردم ما واقعه کربلا را از حفظ هستند پس برای اجرای اثری در این ارتباط باید از منظر تازه ای به این حماسه نگاه کرد. «خورشید کاروان» دارای این بضاعت و بینش است و می‌تواند این واقعه را به شکلی دراماتیک به تصویر بکشد. در این نمایش از گونه های مختلف نمایش و آیین های ایرانی چون تعزیه، مداحه خوانی، گریستن و به سرکوفتن و عزاداری در بستری دراماتیک استفاده شده است.

 

بازیگر سریال «مختارنامه» عنوان کرده بود: نمایشی که در مدت طولانی روی صحنه می‌رود هم منتقد دارد و هم مدافع دارد. به نظر برخی از منتقدان این نمایش در طول سال‌ها به تکرار رسیده است اما من معتقدم همانطور که ما بعد از سالها هنوز برای وقایع کربلا به سوگ می نشینیم بنابراین چون تاریخ عبرت آموز است و به ما یاد می دهد چگونه از مشکلات دوری کنیم این نمایش نیز عبرت آموز است.

**درخشش در سریال‌های تاریخی

زنده یاد ارجمند همچنین اوایل سال جاری در فیلم تلویزیونی «ستاره شرق» ایفای نقش کرد. او در این اثر نقش فضل ‌بن شاذان یکی از یاران امام رضا (ع) را ایفا کرد. او قرارداد حضور در فیلم سینمایی «یتیم خانه ایران» به کارگردانی «ابوالقاسم طالبی» را هم ایفا کرده بود که البته تقدیر فرصت حضور را از این بازیگر ارزنده گرفت.

**بازیگری با نگاه آرمانی

زنده یاد ارجمند در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در سال 83، در پاسخ به این سوال که چه طور می‌توانیم با خلق آثار هنری به زندگی امام خمینی بپردازیم‌، گفت: به نظر من در زندگی امام خمینی اتفاقات بی‌شماری رخ داده که از بار دراماتیکی مستحکمی برخوردار است.

 

ارجمند

وی افزود: البته نویسندگان و کارگردانان می‌توانند با بضاعت زیباشناختی خود حق مطلب را ادا کنند چرا که به نظر من دستیابی به زندگی این شخصیت منحصر به فرد که در تاریخ ما جایگاه اسطوره مانند، حماسه‌آفرین و اسوه مقاومت را شکل داده است، اگرچه کار بسیار دشواری می‌نماید، اما می‌توان با فراهم آوردن زمینه‌های مساعد برای ارائه این شکل از زندگی امام گام برداشت و طبعاً آن چه که در دل مردم نهفته است، به معرض ظهور رساند.

بازیگر تفنگ سرپر در ادامه اشاره کرد: من احساس می‌کنم تاکنون نسبت به این مساله نگاه‌ها گذرا بوده و موفقیتی که در خور و شایسته این شخصیت تاریخی باشد به وجود نیامده است. همان طور که به زندگانی ائمه‌اطهار که از نظرگاه‌های متفاوتی چه فلسفی ، تاریخی ، روانشناسی ، اجتماعی و... پرداخته شده ، می‌بایست گروهی منسجم برای تحقیقات درباره این موضوع دورهم جمع شوند تا بتوانند حق مطلب را ادا کنند.

وی در پایان اشاره کرد: به نظر من امام خمینی خیلی تاثیر گذار بودند و در درون‌مایه فرهنگ و آیین معرفت و ایمان و عرفان ما نفوذ داشتند.

در ادامه می‌توانید تصاویری از زنده یاد انوشیروان ارجمند در مقاطع مختلف زندگی را ببینید:

 

انتهای پیام/

ارسال نظر

آخرین اخبار