دکتر عباسی، درباره علل کاهش رشد علمی کشور:

سیاست گذاری، به روز رسانی تغییر در سیاست های تشویقی اساتید پرهیز از سیاسی کاری برنامه محوری ، توجه به آرمان های انقلاب اسلامی و نیز رهنمود های امام و رهبری در پیشرفت علمی وتجاری سازی از جمله راه کارهای رفع موانع است.

دولت به عنوان متولی اصلی قوه اجرایی نقش خود را به خوبی ایفا نمی کند

دکتر مصیب عباسی، استاد دانشگاه گرگان، در مصاحبه اختصاصی با گلستان24، درباره علت کاهش دو پله ای علمی کشور در جهان گفت: به نظر می رسد علت اصلی در این کاهش ناشی از عدم اهتمام در  اجرایی نمودن نقشه علمی کشور و دور شدن از قانون برنامه و نیز غلبه سیاسی کاری بر کار علمی و فرهنگی در محیط دانشگاه و صنعت و همینطور سرگرم شدن به مذکرات هسته ای است.

وی در پاسخ این که چطور می توان روند رشد علمی کشور را افزایش داد عنوان کرد: رسالت اساسی قانونی و اسلامی دانشگاه ها تربیت و پرورش نیروی انسانی مومن متخصص و صاحب دانش و روش متناسب با نیاز های جامعه در عرصه ملی و بین المللی است. تمر کز وزارتخانه ها و مدیران بر این اصل  خود یکی از مهمترین راهکار هاست.

 

دکتر عباسی رشد علمی

 

دکتر عباسی با اعتقاد به این که دولت به عنوان متولی اصلی قوه اجرایی نقش خویش را به خوبی ایفا نمی کند، اظهار کرد: سیاست گذاری، به روز رسانی  تغییر در سیاست های تشویقی اساتید  پرهیز از سیاسی کاری  برنامه محوری ، توجه به آرمان های انقلاب اسلامی و نیز رهنمود های امام و رهبری در پیشرفت علمی وتجاری سازی از جمله راه کارهای رفع موانع است. در این زمینه تخصیص بودجه و توزیع به هنگام آن و تامین تجهیرات و اتمام امور زیر ساخت ها در سرعت یافتن تولید علم حائز اهمیت است.

وی افزود:  تعمیق باور به اینکه پیشرفت علمی همانند دوره دفاع مقدس به روحیه اخلاص و جهادی و بی ادعا نیاز دارد و لذا بکار گیری نیروی علمی و مومن و انقلابی بدون توجه به گرایش سیاسی بسیار موثر است.

 استاد دانشگاه گرگان در پاسخ به این سوال  که آیا نیاز سنجی علمی و سرمایه گذاری برروی دانش مورد نیاز کشور در دانشگاه ها به درستی انجام می گیرد، بیان داشت: در همه دانشگاه ها خیر. اکنون سیطره کمی دانشگاه ها و رقابت برای جذب دانشجو به تامین منابع مالی در مراکز غیر دولتی بر انجام کار کیفی علمی غلبه دارد . صدور مدرک و افزایش مدرک گرایی هدف شده و این خطرناک است زیرا بدون توجه به نیاز جامعه و طرح آمایش به جذب دانشجو مشغولند. بنابراین وزارتخانه ها و مسئولان ارشد آموزش عالی باید با توجه به نقشه علمی وسند دانشگاه اسلامی و قانون برنامه نسبت به سرمایه گذاری برای تولید دانش متناسب با نیاز روز در همه ابعاد اقدام نمایند.

 

دکتر عباسی رشد علمی

 

وی با بیان این که غفلت در این زمینه بستر رکود و یا تنزل علمی و پیشرفت کشور را در پی دارد، گفت: مثلا تحکیم پایه های اقتصاد ملی با رویکرد درون زا و برونگر یعنی اقتصاد مقاومتی، نیاز به دانش اساسی و مستمر دارد. سرمایه گذاری در این زمینه و نیز ماموریت ویژه برای دانشگاه های طراز اول کشور و ایجاد پژوهشکده اقتصاد مقاومتی از جمله محورهای مهم در مسئولیت های دانشگاهی و همینطور تاسیس اندیشکده های هدفمند برای طرح تحول در علوم انسانی و تولید علم دینی و فناوری از رسالت های مدریت دانشگاهی برای ساماندهی سرمایه های مادی ومعنوی و یا جذب سرمایه های جدید می باشد.

ارسال نظر

آخرین اخبار