دکتر منتظری درباره کتابش می گوید؛

این دوران تجلی عملی مدیریت جهادی است. در آن شرایط هر گونه از مدیریت دیگری اعمال می شد به پیروزی نمی رسیدیم.

الگوی بارز مدیریت جهادی را در دفاع مقدس دیدم/تنها مدل مدیریت که با ماهیت انقلاب ما تطابق دارد "مدیریت جهادی" است

دکتر غلامرضا منتظری، رئیس سازمان بسیج هنرمندان کشور، در مصاحبه اختصاصی با گلستان24، درباره کتاب"مدل مفهومی مدیریت جهادی" خود که در نهمین نمایشگاه بزرگ کتاب گلستان رونمایی شد، گفت: اعتقاد ما بر این است که رهنمود های و دغدغه های مقام معظم رهبری، باید به عنوان مسائل اساسی کشور قلمداد شود. وقتی ایشان در آغاز هر سال یک شعار را مطرح می کنند، مفهوم آن این است که این موضوع یک نیاز اساسی در کشور است. وقتی یک مسئله به صورت عمومی مطرح می شود، هر کس به اندازه توان و استعداد خود باید به این مسئله ورود پیدا کرده و به آن پاسخ دهد. بر این اساس تصمیم گرفتم در مقیاس کوچک خودم بحث مدیریت جهادی را به صورت یک مدل مفهومی ارائه کنم.

وی با تاکید بر این که گونه های مختلفی از مدیریت وجود دارد، افزود: وقتی معظم له پسوند جهادی را کنار مدیریت می گذارند، به این معنی است که این مدل از مدیریت می تواند با سایر مدیریت ها هم وجه اشتراک داشته باشد و هم متفاوت باشد.

 

منتظری مدیریت جهادی

 

دکتر منتظری با بیان این که این کتاب در درجه اول یک مفهوم شناسی از مدیریت جهادی را ارائه کرده است، ادامه داد: در بخش بعد، تفاوت مدیریت جهادی را با سایر مدل های مدیریت عنوان کردیم و در بخش سوم آن، که بخش اصلی و بدنه اصلی کتاب را تشکیل می دهد، شاخصه ها و ویژگی های این مدل از مدیریت را طرح کردیم. از جمله شاخصه های این بخش، ارزش های مدیریتی جهادی، خلاقیت و نو آوری در مدیریت جهادی، همت و روحیه جهادی، توجه و باور عمیق به سنت هایی که در حوزه مدیریت وجود دارد، است.

 رئیس سازمان بسیج هنرمندان کشور وجود این باورهای دینی در مدیریت جهادی را بسیار مهم دانست و افزود: امام(ره) بعد از فتح خرمشهر فرمودند، خرمشهر را خدا آزاد کرد. زیرا ایشان در مدیریت خود کاملا متکی به سنت های الهی است. ممکن است در دیگر مدل های مدیریت این موضوع اعتقاد به سنت های دینی، توکل و توسل به عنوان یک شاخصه قلمداد نشود.

وی درباره نمونه های بارز این مدل از مدیریت عنوان کرد: الهام بخش این گونه از مدیریت، آموزه های دینی، رهنمود های امام (ره) و همچنین رهنمود های مقام معظم رهبری است. الگوی بارز مدیریت جهادی را در دفاع مقدس دیدم. این دوران تجلی عملی مدیریت جهادی است. در آن شرایط هر گونه از مدیریت دیگری اعمال می شد به پیروزی نمی رسیدیم. همین مدل مدیریت جهادی دفاع مقدس امروز الهام بخش بسیاری از آزادی خواهان و عدالت خواهان جهان است. بیداری اسلامی در منطقه، الهام گرفته از انقلاب اسلامی است.

 

منتظری مدیریت جهادی

 

وی تاکید کرد: من معتقدم انقلاب اسلامی ایران، نهضت حضرت امام (ره) و در ادامه آن، رهبری مقام معظم رهبری، دقیقا بر مبنای مدیریت جهادی است. این کتاب گام کوچکی بود و امیدوارم بتواند مفید واقع شود.

دکتر منتظری معتقد است که در بخش عملی مدیریت جهادی تلاش هایی صورت گرفته است اما بسیار کم است. وی در ادامه اظهار کرد: برای کاربردی شدن این موضوع نیاز به مباحث نظری داریم که این کتاب یکی از نمونه های آن است. قطعا مقالات بسیاری هم در این باب منتشر شده است. این مبانی نظری باید عمق پیدا کند و در مقام عمل آن را نصب العین خود قرار دهیم.

وی با اشاره به این که قدم اول در حوزه کار جهادی، باور است، افزود: اگر این باور نبود ما آرامش را در سیمای امام (ره) و مقام معظم رهبری مشاهده نمی کردیم. شورای عالی فرهنگی و دستگاه های فرهنگی باید روی این موضوع دقت بیشتری داشته باشند و در بخش های مختلف کشور این گونه مدیریت حاکم شود. زیرا تنها مدل مدیریت که با ماهیت انقلاب ما تطابق دارد مدیریت جهادی است.

ارسال نظر

آخرین اخبار