نزدیک به ۹ ماه است که پژوهش سرای گنبد به جهت جابه جایی به ساختمان دور افتاده در شهر، رنگ دانش آموز به خود ندیده و بیشتر به یک انباری شباهت دارد تا یک پژوهش سرا!

تحمیل انزوا به پژوهش‌سرای جابربن حیان در گنبد + تصاویر

 به گزارش گلستان24، مسئول پژوهش سرای جابربن حیان گنبدکاووس می گوید: ساختمان پژوهش سرای دانش آموزی گنبد در کنار مرکز علمی تربیت معلم، واقع در خیابان امام خمینی جنوبی قرارداشت که پس از ارتقاء سطح این مرکز علمی به دانشکده و نیاز به فضای فیزیکی، به مدرسه تخریبی مقابل دبستان شاهد پسران جابه جا می شود.البته انتقال به این مدرسه موقتی بوده و  به مدت ۱/۵ سال فعالیت های پژوهش سرا در آن مدرسه انجام می شود تا مکان مناسبی به آن اختصاص داده شود.

 پژوهش‌سرای جابربن حیان در گنبد

غلامرضا شکورزاده ادامه می دهد: پس از بلند شدن از ساختمانی که مدتها روی آن زحمت بسیار کشیدیم، مدرسه سابق نمونه خواهران رابه مدت یک و نیم سال به ما دادند و حالا بعد از گذشت ۹ ماه در طبقه پایین ساختمان نهضت سواد آموزی گنبد ساکن شده ایم که این ساختمان شرایط انجام کارهای پژوهشی دانش آموزان را ندارد.

وی همچنین می گوید: این ساختمان در بلوار امام خمینی جنوبی قرار دارد و با وجود بعد مسافت تا سطح شهر و در بخش خروجی شهر قرار گرفتن این ساختمان به نظر هیچیک از والدین حاضر نمی شود به فرزند دانش آموز خود اجازه دهد تا برای انجام کار پژوهشی به این ساختمان بیاید و از سویی نیز رفت و آمد پرخطر وسایل نقلیه در کنار این ساختمان مخاطره هایی نیز به همراه دارد.

IMG_9964

شکوزاده می افزاید: ساختمان کنونی پژوهش سرا از مرکز شهر و محل های رفت و آمد فاصله دارد و عملا شرایط برای رفت و آمد دانش آموزان فراهم نیست.این ساختمان که قرار است محل رفت و آمد و حضور پر شور دانش آموزان باشد، به یک محیط آرام و بدون جنب و جوش تبدیل شده است و پژوهش سرا نزدیک به ۹ ماه است به جهت شرایط نامناسب مکانیابی و کمبود فضای فیزیکی رنگ و بوی دانش آموز را به خود ندیده و عملا پژوهش در دانش آموزان گنبدی متوقف شده است.

به گفته مسئول پژوهش سرای گنبد بیشتر فعالیت های این مرکز به خاطر شیفت‌های صبح دانش آموزان از بعدازظهر شروع می شود و دانش آموزان در این ساعت امکان حضور در پژوهش‌سرا را ندارند.

IMG_9985

برای کارهای پژوهشی اهمیتی قائل نمی شوند

غلامرضا شکورزاده در ادامه به پشت بام پژوهشسرا که شیروانی است اشاره می کند و می گوید: عملا امکان رصد ستارگان از آسمان در این ساختمان وجود ندارد و از طرفی کاهش ارتفاع این ساختمان نیز شرایط را برای اینکار سخت کرده است این در حالی است که در ساختمان قدیم پژوهشسرای جابربن حیان نزدیک به ۱۵ میلیون بر روی تلسکوپ و مکان رصد ستارگان هزینه شده است اما با انتقال پژوهشسرا در حال حاضر شرایط استفاده از آن وجود ندارد.

ساختمان کنونی پژوهش سرا یک انبار پژوهشی است تا پژوهش سرا

 مسئول پژوهش سرای جابربن حیان بر این باور است که متاسفانه برای کارهای پژوهشی با این اوضاع اهمیتی قائل نمی شوند و این ساختمان امروز  یک انبار پژوهشی است و کار پژوهشی در آن نمی توان انجام داد.

IMG_9961

وی می افزاید: نزدیک به ۹۰ درصد از وسایل خود را به انبار در آموزش و پرورش منتقل کردیم و ۱۰ درصد آن هم در حال حاضر در دو اتاق ۳ در ۴ به انبار کتاب و آزمایشگاه تبدیل شده است.

شکورزاده در خصوص ساختمان قدیم پژوهش سرا در کنار دانشکده تربیت مدرس اینگونه می گوید: در آن ساختمان ۴ اتاق با شاخه ها و رشته های گوناگون، یک کارگاه فیزیک، شیمی، زیست و زمین شناسی ، کارگاه رباتیک و از طرفی سالن کتابخانه، همایش، سالن اینترنت و حداقل ۳ کلاس برای آموزش دانش آموزان وجود داشت اما اینجا حتی اتاقی برای نمایش آثار و خلاقیت های دانش آموزان وجود ندارد .

IMG_9985

وی با انتقاد از گذشتن از ساختمانی که از  از سال ۸۳ به صورت جدی برای پژوهش سرا راه اندازی کردند و با نصب پارتیشن ها ، شبکه سازی برای اینترنت، رصدخانه، تجهیز آزمایشگاه و غیره برای پژوهش دانش آموزان مهیا شد. بار دیگر بر این نکته تاکید می کند که  امکانات این ساختمان در حد انبار کردن وسایل است و عملا اقدامات پژوهشی در این ساختمان بی ثمر می باشد.

IMG_9991

رابط پژوهشی مدرسه مکتب الزهرا(س) گنبدکاووس نیز در رابطه با این موضوع می گوید: وقتی وسط شهر بودیم  دانش آموزان را مرتب به پژوهش سرا می آوردیم ولی حالا این ساختمان در محلی است که رفت و آمدی نیست و دانش آموز بعد از ظهر ها نمی تواند جهت کار پژوهشی به این منطقه بیاید.

گل آیم چوگان  ۶ سال است به عنوان رابط پژوهشی بین مدرسه و پژوهش‌سرا فعالیت می کند، او می گوید: در این ساختمان فضایی برای آزمایش زیست، برش گیری و نمونه گیری وجود ندارد و  یک ساعت آموزشی که بچه ها برای بازدید از مدرسه به پژوهش‌سرا می آیند عملا کار مفید و بازده ایی مناسب برای آنها ندارد.

وی به برنامه های اجرا شده در ساختمان قدیمی اشاره می کند و ادامه می دهد: بعضی اوقات ستاره ها را رصد می کردند و در آنجا کارگاه فیزیک بود  و مسابقات نجوم برگزار می کردیم ولی در حال حاضر کارگاهی جهت این کار نداریم و امکانات رصد ستارگان نیز وجود ندارد.

 چوگان به اتاق آمفی تئاتر این ساختمان اشاره می کند که عملا به انباری برای وسایل تبدیل شده و نمی توانند از آن  استفاده کنند، او  فضای کنونی پژوهشسرا را با ساختمان قدیمی قابل مقایسه نمی داند.

وی در قسمتی از صحبت های خود به اهمیت پژوهش در سنین ابتدایی اشاره می کند و فعالیت در این حوزه را از متوسطه مهم تر عنوان می کند.

حال با اظهاراتی که درباره پژوهش سرای دانش آموزی گنبد عنوان شد و آنچه تا کنون در زمینه گسترش فرهنگ پژوهشی شاهد بوده ایم ، نهاد آموزش و پرورش راهکارهای متعددی را در قالب تاسیس مراکز پژوهشی ، طرح ها و برنامه هایی در سطح دانش آموزان و معلمان به اجرا در آورده است و آموزش و پرورش باید از نظامی پویا برخوردار باشد .

به عبارت دیگر، علم و پژوهش در آن نهادینه شده و پژوهش دانش آموزان، جایگاه و موقعیت واقعی خود را در نظام آموزشی بازیابد. اگر چنین شود حس کنجکاوی و اشتیاق به تحصیل در دانش آموزان تقویت می گردد و استعدادهای بالقوه به بالفعل تبدیل می شود.

لذا با توجه به اهمیت این امر و سبقه نظام آموزشی در تحقق این مهم، انتظار می رود پیگیری این مشکل که عملا بسیاری از استعداد های شهرستان را از حقوق خود محروم کرده است را با درخواست های پیایی در دستور کار کلیه مدیران مرتبط و اثرگذار شهرستان قرار دهد و در کوتاهترین زمان ممکن به این انزوای علمی پایان بخشد.

انتهای پیام/قابوس نامه

ارسال نظر

آخرین اخبار