دوست‌داران و هواداران مرد قدیم طهرون از ساعتی پیش از آغاز مراسم گرد هم آمده بودند و نوای روح‌بخش قرآن در فضا طنین انداز بود.

گزارش تشییع پیکر مرتضی احمدی

مراسم تشییع پیکر هنرمند فقید «مرتضی احمدی» با حضور دوست داران و علاقه‌مندان وی آغاز شد.

 دوست‌داران و هواداران مرد قدیم طهرون از ساعتی پیش از آغاز مراسم گرد هم آمده بودند و نوای روح‌بخش قرآن در فضا طنین انداز بود.

بنرهایی با تصاویر خندان زنده یاد «مرتضی احمدی» به همراه نوشته‌هایی نظیر «گله از چرخ ستمگر بکنم یا نکنم»، «صدای طهرون»، «مرد نکونام»، «آهای پرسپولیسی‌ها عمو مرتضی رفت» و ...در محوطه باز تالار وحدت نصب شده بود. 

اجرای این مراسم را که «علی مرادخانی» معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و «حجت‌الله ایوبی» معاون سازمان سینمایی نیز حضور داشتند، «صابر ابر» بر عهده داشت. 

**یک دقیقه سکوت به احترام مرد طهرون

ابر خود را نماینده هم‌نسلان خود دانست و در شروع مراسم از مردم خواست تا به پشت تالار وحدت بروند که مراسم تشییع از آنجا انجام شود، او همچنین مردم را که حضور چشمگیرتری نسبت به چهره‌های هنری داشتند، به یک دقیقه سکوت به احترام مرحوم «مرتضی احمدی» فراخواند.

وی همچنین با توجه به باران و برف شب گذشته تهران عنوان داشت: برخی از دوستان نگران بارش برف و باران بودند اما ما مطمئن بودیم امروز با حضور مرتضی احمدی، آفتاب قبل از همه اینجا خواهد بود.

**گلایه‌های سیاسی در مراسم تشییع

به گزارش فارس، بهزاد فراهانی یکی دیگر از سخنرانان این مراسم گفت: من از دوستان نزدیک زنده‌یاد احمدی بودم و رابطه نزدیکی با دختر و نوه‌ی او داشتم. دلم می‌خواست در وصف این هنرمند جمله مرد طهران را بگویم. اما الان دوست‌دارم بگویم جوانمرد طهران.

وی ادامه داد: زندگی احمدی به 3 بخش تقسیم می‌شد. هنر، ورزش و زندگی شخصی او که مخرج این زندگی را مردم تشکیل می‌دادند. او مرد کوچه و بازار بود و پای درد دل مردم و هم نوعان خود می‌نشست. واژه‌های آنها را دستچین کرده و تبدیل به لبخند می‌کرد و به خودشان تقدیم می‌کرد.

فراهانی تصریح کرد: لبخند مردم عشق او بود و همیشه شادکامی را برای مردم آرزو می‌کرد. به خاطر همین موضوع هم حیطه ورزش را برای خود انتخاب کرد. زمانی‌که باشگاه شاهین برقرار بود و ژنرالها بر آن حکومت نمی‌کردند، احمدی جزو طرفدارهای این تیم به شمار می‌رفت.

وی اظهارداشت: احمدی معتقد بود پرسپولیس و استقلال از سرمایه‌های ورزش ما هستند که باید حفظ شوند. هیچ نانوایی نان را سر سفره مرتضی نمی‌گذاشت مگر به عشق رفاقت و دوستی با او. هم‌نشین‌های زنده‌یاد احمدی از فرزانگان هنر بودند و بزرگترین مرد پیش‌پرده‌خوانی بود و هر آن که با صدای دلنشینش حرف می‌زد، مردم را به شعف وامی‌داشت. از دختر و نوه زنده یاد احمدی نیز تشکر می‌کنم که این عزیزان آخرین پس انداز خود را خرج نگهداری از پدرشان کردند.

فراهانی در ادامه سخنان خود با عنوان اینکه گله سیاسی دارم، تصریح کرد: متاسفم برای کشوری که احمدی‌ها با حسرت و تلخ‌کامی ما را ترک می‌کنند. در این یک ماهه اخیر هنرمندان بسیاری را بدرقه کردیم. از جمله مهدی کاشانی، مسعود تاجبخش و انوشیروان ارجمند. حالا هم نوبت مرتضی احمدی رسید. مسئولین ما هرگز نمی‌پرسند این غصه‌مندی از کجاست که جامعه هنر را ترک نمی‌کند. ما جامعه‌ای هستیم که تلخ‌کام زندگی می‌کنیم.

وی افزود: از وزیر ارشاد گله‌مندم. چرا که حدود یکسال است دستاوردهای جامعه هنری ما در بخش بیمه دچار مشکل شده است. متاسفانه به بخش‌های زیادی چون تعاونی مسکن، بهداشت و ... هنرمندان از سوی مسئولین توجهی نمی‌شود. با این شرایط لااقل ارزش‌های هنری ما را حفظ کنید. ما هنوز باشگاه هنری نداریم. چقدر ما بمیریم و در سوگمان لبخند بزنید؟ خواهش می‌کنم حرمت هنرمندان را بدانید. در کشوری که عدالت علی(ع) سرلوحه تمامی رفتارهای ماست بیاییم و به صورت عینی اجرا کننده این عدالت باشیم.

**امروز روز حسرت و اندوه است

به گزارش فارس، مرضیه برومند نیز گفت: امروز روز حسرت و اندوه است به این خاطر که می‌خواهیم فرهنگ کشورمان را دفن کنیم که روز به روز در حال رنگ باختن است. رفتارهایی چون فرهنگ، اصالت، ادب، احساس مسئولیت، عشق به انسان، اعتماد به فرهنگ، وفاداری، تعصب به آنچه باید داشته باشیم، احترام به دیگران و احترام به حرفه و مردم روز به روز دربین ما کمرنگ‌تر می‌شود.

وی در ادامه گفت: من حسرت می‌خورم و امیدوارم بخش ناچیزی از این فرهنگ که با احمدی‌ها دفن می‌کنیم، نصیب ما شود. ایشان هنرمندی بود که هرگز لبخند از چهره‌اش محو نمی‌شد. هرگز چیزی از کسی یا مقامی طلب نکرد و محتاج کسی نشد. بی‌نیازی خصیصه بزرگی بود که در ایشان وجود داشت.

برومند عنوان داشت: همان‌طور که می‌دانید ایشان در جوانی همسر خود را از دست داده بود و بدون اینکه تجدید فراش کند سال‌های باقیمانده زندگی خود را در کنار فرزندانش سپری کرد. او کاملا بی‌حاشیه و سالم زندگی کرد و 20 سال بود که سیگار را هم ترک کرده بود. تازه خمیده شده بود که از دنیا رفت. ای کاش کمی از میراث او هم نصیب ما شود.

کارگردان شهر موش‌ها گفت: من برای مرتضی احمدی ناراحت نیستم. بلکه برای خودمان ناراحتم. معتقدم اگر اهل فرهنگ و هنر باشیم، خودمان در جهت اصلاح خود برمی‌آییم. می‌دانم که ایشان همیشه از برد‌های پرسپولیس خیلی خوشحال می‌شد که همین‌جا جا دارد از جامعه فوتبال کشورمان نیز تشکر کنم.

**برگ بزرگی از شناسنامه پرسپولیس را از دست دادیم

به گزارش فارس، افشین پیروانی از فوتبالیست‌های سابق تیم پرسپولیس نیز به نمایندگی از جامعه ورزشی کشور به سخنرانی پرداخت و گفت:‌ من رابطه نزدیکی با زنده یاد احمدی داشتم و معتقدم امروز برگ بزرگی از شناسنامه پرسپولیس را از دست دادیم.

یکبار ایشان به من گفت در جوانی همسرم را از دست دادم و من پرسیدم چرا دوباره ازدواج نکردید که پاسخ داد دوست داشتم وقتی می‌میرم سرم پیش همسرم بالا باشد.

او با آرزوی اینکه هیچ نیازمندی در کشورمان وجود نداشته باشد، به سخنان خود پایان داد.

**خاطرات نوه مرتضی احمدی از پدربزرگش

همچنین «بهرنگ بقایی» نوه زنده یاد احمدی که او را بابا جان خطاب می‌کرد، اظهارداشت: بابا جان در این سال‌ها طوری زندگی کرد که خود را نیازمند هیچکس نمی دانست و این از بزرگی او بود. روزهای آخر در بیمارستان که با ایشان تنها شدم، گفت بابا... سرم بلنده و عزت خودم را حفظ کردم.

**امسال پاییز دردناکی داشتیم

حجت‌الله ایوبی نیز گفت: امسال پاییز دردناکی داشتیم چرا که گوهرهای زیادی را به خاک سپردیم. امیدوارم بزرگ‌منشی و ادب این مرد بزرگ الگوی همه باشد.

وی با اشاره به صحبت‌های مرضیه برومند گفت ایشان درست می‌گویند و ما به عنوان مسئولین باید به وظیفه خود عمل کنیم. امروز یک الگو را به خاک می‌سپاریم.

**انرژی مثبتی که هیچ وقت تمامی نداشت

علی مرادخانی به عنوان آخرین سخنران این مراسم نیز گفت: مرتضی احمدی مردی بود که هر وقت و در هر شرایطی او را می‌دیدیم انرژی مثبتی به همه می‌داد و شما را با وجه دیگری از مسائل اجتماعی روبرو می‌کرد. بار آخری که در رونمایی از آلبومش او را دیدم از او خواستم بیشتر به ما سر بزند.

وی افزود:زنده یاد احمدی به جهت اینکه در حوزه‌های مختلفی چون تئاتر، موسیقی و ادبیات حضور داشت، قلم خوبی هم داشت. یکی از عالمانی است که نبود او در حوزه‌های فرهنگی و تاریخ معاصر برای ما مشکل اساسی خواهد بود.

به گزارش فارس، پس از تشییع پیکر زنده یاد مرتضی احمدی در محوطه باز تالار وحدت، حجت‌الاسلام دعایی بر پیکر این هنرمند فقید نماز به جا آورد.

در این مراسم چهره‌هایی نظیر بهرنگ بقایی، بهزاد فراهانی، ایرج نوذری، داریوش اسدزاده، سعید داخ، افشین پیروانی، فرزاد حسنی، علیرضا جاویدنیا، صابر ابر، مهدی فقیه، داریوش فرهنگ، مرضیه برومند، منوچهر آذری، اردشیر رستمی، اکبر رحمتی، جمشید مشایخی، رضا کیانیان، شمسی فضل‌الهی، عباس محبوب، محمود بصیری، گیتی معینی، فرهاد بشارتی، محمد پنجعلی، محمد شیری، حمید استیلی، سیامک اطلسی، بهروز بقایی و ... حضور دارند.

بنا بر این گزارش، پیکر احمدی پس از تشییع از مقابل تالار وحدت در قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) به خاک سپرده خواهد شد.

به گزارش فارس، مراسم یادبود این هنرمند جمعه -5 دی ماه- ساعت 15:30 الی 17 در مسجد جامع شهرک غرب برگزار می‌شود.

همچنین مراسم شب هفت زنده یاد احمدی به همت باشگاه پرسپولیس روز دوشنبه -8 دی ماه- در مسجد جامع حجت‌بن الحسن واقع در خیابان سهروردی برگزار می‌شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار