فاطمه مرزبان، کارگردان«عروس وامنان» ؛

در مستند سازی و فیلم سازی، استان ما نسبت به استان های دیگر بسیار در سطح پایینی قرار دارد. می توان گفت اصلا فیلمی ساخته نمی شود. همین سه چهارتا کاری هم که تولید می شود از لحاظ کیفیت در سطح بسیار پایینی قرار دارد.

می خواهم در جشنواره فجر شرکت کنم/ نبض فیلم و مستند در گلستان نمی زند

فاطمه مرزبان، تدوین گر و مستند ساز استان گلستان، در گفت و گوی اختصای با گلستان24، از خودش می گوید:

 

سلام. لطفا خودتان را برای ما معرفی کنید. تا به حال چه آثاری تولید کرده اید؟

سلام. من فاطمه مرزبان هستم. کارشناسی عکاسی دارم و در حال حاظر تدوین می خوانم.

هفت سال است که به عنوان تدوین گر مشغول به کار هستم. مستند اولم که پایان نامه دانشگاهم بود، کار موفق از آب در آمد. اما مستند سازی را از سال 91 به صورت جدی،  آغاز کردم.

مستند «وقتی گفتند نمی شود» را تولید کردم که جوایز ملی  و بین المللی دریافت کرد. بهترین فیلم جشنواره فیلم کوتاه تهران شد و در جشنواره کار و جشنواره صداو سیما به عنوان بهترین فیلم معرفی گردید.

کار بعدی هم «عروس وامنان» بود که موضوع اصلی آن درباره کشت زعفران در استان گلستان است. در این مستند روحانی روستا با دیدن زعفران وحشی در زمین های اطراف، به فکر کاشت زعفران در روستا می افتد و بعد از کشت آزمایشی و نتیجه گرفتن آن، مردم روستا در شهرستان آزادشهر مشغول کشت زعفران می شوند. این مستند در جشنواره عمار امسال، در بخش اقتصاد مقاومتی توانست جایزه بهترین فیلم را از آن خود کند.

 

هدف شما از تولید این آثار چه بود؟

استان ما پتانسیل هایی دارد که هنوز کشف نشده است. شرایط زیادی هست برای این که کار ایجاد شود. اما برای همه ناشناخته است و من دوست دارم این فرصت ها را کشف کنم. من بیشتر روی موضوع اقتصاد مقاومتی کار کرده ام.

 

فاطمه مرزبان مستند

 

جشنواره عمار امسال چطور بود؟

سطح جشنواره خیلی خوب بود. اطلاع رسانی  و پوشش رسانه ای هم نسبت به تمام جشنواره های داخلی بالاتر بود. بسیار در سطح بالایی قرار داشت و از ایده نویی برخوردار بود.

 

برای جوانانی که به حیطه مستند سازی در استان علاقه دارند چه پیشنهادی دارید؟

ما خودمان به صورت خودجوش کار می کنیم و هیچ حمایتی نداریم. راه بسیار سختی است اما فقط کافی است که بخواهند تا موفق شوند.

اوضاع سخت مالی اولین سختی پیش رو است.

 

از طرف مسئولین حمایت می شوید؟

باید خیلی تلاش کنیم تا بتوانیم برای حمایت، خود و سطح کیفی کارمان را به آن ها ثابت کنیم.

 

سطح کار مستند سازی در استان گلستان چگونه است؟

در مستند سازی و فیلم سازی، استان ما نسبت به استان های دیگر بسیار در سطح پایینی قرار دارد. می توان گفت اصلا فیلمی ساخته نمی شود. همین سه چهارتا کاری هم که تولید می شود از لحاظ کیفیت در سطح بسیار پایینی قرار دارد.

در جشنواره فیلم کوتاه تهران، گاهی برخی استان ها تا 700 فیلم ارائه کردند، اما از کل استان گلستان فقط یک فیلم شرکت داشت! این موضوع باعث تاسف است.

 

فاطمه مرزبان مستند

 

مشکل کار از نظر شما کجاست؟

در محلی که بچه ها برای فیلم سازی می روند، بسیار ضعیف عمل می شود. اساتیدی که تدریس می کنند از سطح معلومات خوب و کافی بهره مند نیستند. خروجی فیلم های اولیه بچه ها در انجمن ما اصلا قابل قبول نیست. از لحاظ آموزش و حمایت مالی بسیار مشکل داریم. بچه ها انگیزه مالی برای ساخت اثر ندارند.

 

هدف شما برای آینده چیست؟

سعی دارم مستند بلند بسازم و در جشنواره فجر شرکت کنم.

 

حرف آخر؟

مسئولین کمک کنند.

در استان ما سفارش کاری هم اگر باشد،  به جوانان داده نمی شود و به آن ها اعتماد نمی شود. اینجا کسانی که انگیزه و ایده و تجربه دارند، از لحاظ مالی مشکل دارند و کسانی که پول دارند فکر و ایده ندارند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار