تمسخر شعار مرگ بر آمریکا

موضوع نمایش سخیف و ضعیف «تخلف میزانسنیک سهراب» درباره پسری با نام سهراب پاکزاد بوده که در رویای آرمان خواهانه پدر به سر می برد و آرزوی دست یابی به قدرت و شهرت و ثروت و زن و همه چیز دارد.

جشنواره تئاتر فجر و آثاری در ضدیت با نظام و ارزشها/ رقاصی مختلط در نمایش تخلف میزانسنیک سهراب

 به گزارش گلستان24، برخی اوقات اتفاقاتی در عرصه فرهنگ و هنر این دیار می افتد که انگار نه انگار در جامعه ای اسلامی با چارچوب های اعتقادی مختص به باوری دینی هستیم و شاهد هرگونه ناراستی و بی هویتی با فرهنگ اصیل اسلامی و ایرانی این دیار هستیم. در جشنواره تئاتر فجر و در حالی که بسیاری از اهالی رسانه برخلاف جشنواره فیلم فجر آن را جدی نگرفته اند، شاهد اجرای آثاری کاملا هدفمند در ضدیت با نظام و ارزش های جمهوری اسلامی ایران هستیم، چنان که در لابه لای دیالوگ ها و شیوه اجرا و نحوه برخورد با پدیده ها موارد متعددی از بی اخلاقی و سیاسی کاری شکل می گیرد. این در حالی است که اگر هم بی توجهی مسئولان برپایی جشنواره مبنی بر نادیده گرفتن رسانه های منتقد برای حضور در جشنواره را مساله ای جهت دور ساختن آن ها از تماشای آثار مساله دار و رسانه ای کردن آن در نظر بگیریم، اما نمی توان در عصر تکنولوژی و گستردگی اطلاعات همه دریچه ها را بست تا چیزی دیده نشود چرا که اگر هم کارت جشنواره ای وجود نداشته باشد بالاخره می توان به نحوی دیگر در سالن های نمایش حضور داشت و چشم بر اتفاقات دوخت.

 در یکی از اجراهایی که مورد تماشا قرار گرفته بود، با افسوس فراوان موارد متعدد بی اخلاقی مشاهده گردید و شاهد هتک حرمت به ارزش های انقلاب اسلامی، توهین به مسئولان کشور و ارائه دیالوگ های غیراخلاقی بودیم. نمایش «تخلف میزانسنیک سهراب» نوشته و کارگردانی حمید دهقانی با دست مایه قرار دادن سرنوشت پسری جوان چون سهراب تا می توانسته نیش و کنایه به همه چیز زده است. از نوع حجاب کاملا مغایر با ارزش ها و بازی های چندباره کاراکتر دختر با موهای خود گرفته تا ارتباطات نزدیک دخترها و پسرها در این نمایش که به ظاهر درباره مشکلات هویتی پسری جوان است. اما زمان اوج تاسف وقتی است که 2 دختر و 2 پسر در این نمایش در فضایی غبار گرفته اقدام به اجرای کنسرتی می کنند که با لب خوانی پسری که در خیال خوانندگی است و با آهنگ تند و هیجان انگیزی همراه می باشد. در این میان پسران و دختران با اجرای رقصی مختلط و همراهی خواندن با آهنگ شکلی کاملا مغایر با اخلاق و هویت ایرانی را پدیدار می سازند. با وجودی که در آثار دیگری در جشنواره هم شاهد برپای مراسم رقص و پایکوبی بوده ایم، اما در «تخلف میزانسنیک سهراب» این مساله ناگوار به اوج هیجان و اجرا می رسد.

موضوع نمایش سخیف و ضعیف «تخلف میزانسنیک سهراب» درباره پسری با نام سهراب پاکزاد بوده که در رویای آرمان خواهانه پدر به سر می برد و آرزوی دست یابی به قدرت و شهرت و ثروت و زن و همه چیز دارد. در این میان اتفاقات بسیاری پیش می آید و در کنار شوخی های مختلف شاهد متلک گویی های نویسنده هستیم، به نحوی که مسائلی همچون گروه های فشار، حجاب اجباری، توجه به شبکه های ماهواره ای و توهین به رسانه ملی کشور، انتقاد به شیوه ارتباط جوانان در کشور و مسائل مختلف دیگر در اجرا شکل می گیرد. برای این مسائل می توان مثال های زیادی زد، وقتی در همان کنسرت مختلط، کاراکتر نمایش در نقش نیروی بسیجی درآمده و اقدام به تعطیلی مجلس رقص آن ها می کند و یا هنگامی که دختر خانواده در برابر گفته های مادر با شکلی تمسخرآمیز مبنی بر حفظ حجاب با حالتی گریه وار مخالفت می کند و نیز زمانی که پدر خانواده بارها با تمسخر شبکه های داخلی سراغ شبکه هایی مانند بی بی سی برای تماشا رفته و اذعان به درستی اخبار می کند.

در این میان بارها شعارهایی مانند مرگ بر استکبار با زمان تمسخر توسط کودکان نمایش در هنگام بازی بلند می شود و مسائل دیگر سیاسی هم به سخره گرفته می شود. همچنین درباره دیالوگ های سخیف و غیراخلاقی نمایش و این که پدر خانواده برای پسرش درباره ارتباط با دختران در دوران قبل از ازدواجش می گوید هم می توان مثال آورد و این ها همه در جشنواره ای با عنوان فجر و در ایام باشکوه انقلاب اسلامی که مبتنی بر باورهایی دینی و اخلاقی رخ داده است، نمایان می شود. و این است دنیای دورافتاده هنر در مملکتی اسلامی و اخلاقی! و این جا نقش دور افتاده و ناتوان وزارت خانه ای که عنوان مهم ارشاد اسلامی دارد، نمایان می شود که یا توجه و نظارتی به اجرای آثار نمایشی که به طور زنده برای مخاطبان بازگو می شود، ندارد و یا این که به طور تعمدی در جهت ارائه نگاه های مختلف و روابطی مختلط اقدام می کند!

سراج24

ارسال نظر

آخرین اخبار