پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، رابطه زن و مرد بسیار آزادانه در سینما به تصویر کشیده می شد که این رابطه پس از پیروزی انقلاب تغییر کرد و در چهارچوب موازین اسلام در آمد.

تولید و اکران فیلم‌های ضداخلاقی با ترویج روابط آزاد دختر و پسر

به گزارش گلستان 24، پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، رابطه زن و مرد بسیار آزادانه در سینما به تصویر کشیده می شد که این رابطه پس از پیروزی انقلاب تغییر کرد و در چهارچوب موازین اسلام در آمد. طی سال‌های اخیر تعدادی مجموعه اکشن و پلیسی ساخته شده که زنان نقش اصلی آنها را به عهده گرفته‌اند و شخصیت محوری قصه آنها بوده‌اند.

الگو های ستاره سازی و مختصات بازیگر گیشه پسند از مباحث چالش برانگیزی است که در سال های اخیر کمتر به آن پرداخته شده است. البته بازیگر ستاره در همه جای جهان، نقش مهمی در رشد و رونق صنعت سینما داشته است.

اما سینمای ایران به دلایل شرایط فرهنگی، سیاسی و ساختار غیرصنعتی اش در دهه اخیر با بحران ستاره ها روبه رو بوده است. رسانه و به ویژه سینما، در دنیاى امروز که عصر انفجار اطلاعات نام گرفته‌است جایگاهى بس رفیع و درخور توجه دارد و از اینرو، گرایش زنان به هنر سینما که در پى مشارکت آنان در فعالیت‌هاى اجتماعى و هنرى خصوصا سینما و بازیگرى بوده‌است، امرى کاملا ضرورى و اجتناب‌ناپذیر گردیده‌است. 

فارغ از قصه گفتن باید از عادی‌بودن بی‌حیایی در روابط دختر و پسر، و محرم و نامحرم در سریال‌ها انتقاد کرد. گویی این نوع رابطه و تعامل جزئی عادی و همگانی است، همانطور که مثلاً همه شخصیت‌ها در برخورد با یکدیگر سلام می‌دهند و این موضوع اصلا ربطی به نسبت آنها با هم، اعتقاد و جایگاه اجتماعی‌شان ندارد.

دعوای زن و شوهرها از عناصر تکرار شونده در سینما بوده و هست گاهی به طنز و گاهی کاملا جدی، گاهی فیلمساز قصد شوخی داشته و گاهی در نقد این رابطه فیلم ساخته.

اما تولید و اکران فیلم‌های ضد اخلاقی و زیر سؤال بردن ارزش‌های دینی و اخلاقی به جریانی عادی در سینمای امروز ما تبدیل شده است. عمق فاجعه تا جائیست که این جریان روز به روز به سمت عادی‌سازی و قبح‌شکنی از اعمال خلاف شرع پیش می‌رود که در لایه‌های زیرین این فیلم‌ها احکام اسلامی نیز به راحتی زیر سؤال می‌رود

گاهى ارتباط زن و مرد در بعضى از صحنه‌ها طورى نزدیک و خودمانى است که آدمى که پاى تلویزیون نشسته واقعاً خجالت مى‌کشد.جالب اینکه همین کسانی که سینما را تا این حد به تباهی کشیده‌اند، می‌گویند چرا مردم با سینمای ما قهر کرده‌اند! خدا را شکر که مردم با این سینما قهرند.مصیبت آن روزی است که مردم به این سینما اقبال نشان دهند! واقعا سوال اینجاست که با این تفاسیر، ممیزی ارشاد در کدام خواب خرگوشی به سر می‌برد.

با نیم نگاهی به سینما، تلویزیون و رسانه‏ های ایران، شاهد افول گام به گام از اصول و ارزش ها هستیم. اگر سابقا در فیلم‏ها شاهد مهمانی مختلط بودیم، امروز به راحتی عروسی مختلط به تصویر کشیده می شود. 
 
اگر سالیان گذشته، نمایش رقص مردان و حتی پخش آهنگ‏های تند روا نبود، امروزه این نوع رفتارها را به کرات مشاهده می‏ کنیم؛ باید گفت اقدامات با دقت و منسجم جوانان انقلابی و نیروهای متدین قطعا بر روال کنونی سینما و تلویزیون تاثیرگذار است.
 
 اما چند صباحی است که برخی فیلم های سینمایی و حتی سریال ها  ناخواسته به ترویج و اشاعه فرهنگ غربی همت گمارده و در حال اشاعه آن در بین جوانان کشور است به طوری که اشرافی گری، ترویج بد حجابی، تبلیغ روابط آزاد دختر و پسر، چند همسری , و ... در حال حاضر پای ثابت سینما های ایران شده است.
 

 به هر حال در پایان بد نیست بخشی از فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با  مدیران صدا و سیما در سال 81 آورده شود:

«مسألة ارتباط زن و مرد هم مسألة مهمّى است. بین زن و مرد یک حجاب گذاشته شده است؛ با هم حرف مى‌زنند، معامله مى‌کنند، دعوا مى‌کنند، دوستى مى‌کنند؛ اما با یک حجاب و حفاظ. این در اسلام هست و بایستى رعایت شود. ارتباط زن و مرد را در این مکالمات و محاورات بایستى رعایت کرد.»

ارسال نظر

آخرین اخبار