گفت و گوی گلستان24 با کار آفرین شهرستان کردکوی؛

گلستان24،در گفت و گوی اختصاصی، پای صحبت های اسماعیل نورمحمدی، کار آفرین شهرستان کردکوی و مدیر تعاونی کشاورزی تلاشگران کوثر گلستان، نشسته است

انتظار بیشتری از مسئولین جهاد کشاورزی و شرکت خدمات استان داریم/ مسئولین همه را به یک چشم ببینند و کمک ها فقط به افراد خاص نشود

گلستان24، در گفت و گوی اختصاصی، پای صحبت های اسماعیل نورمحمدی، کار آفرین شهرستان کردکوی و مدیر تعاونی کشاورزی تلاشگران کوثر گلستان، نشسته است:

 

 

 اسماعیل نور محمدی تلاشگران کوثر5

 

سلام. لطفا خودتون رو برای ما معرفی کنید:

سلام. اسماعیل نورمحمدی هستم. کارشناس رشته کشاورزی، گرایش زراعت و اصلاح.

 

در حال حاضر مشغول به چه کاری هستید  و چه شد که به این عرصه قدم گذاشتید؟

در سال80، با چندتن از دوستان در روستای خودمان تشکیل یک شرکت دادیم . در سال 92 از این گروه جدا شده و با گروهی از فامیلان و دوستان اهل روستایمان که جمعأ 8 نفر بودیم، شرکت تعاونی کشاورزی تلاشگران کوثر گلستان را تشکیل دادیم.

در طی این دو سال توانستیم، در این شرکت برای 8 نفر اشتغال زایی کنیم. همچنین 4500 مترزمین تهیه و یک محیط برای خرید و فروش محصولات کشاورزی و خدمات مکانیزاسیون کشاورزی، با خرید دو سه دستگاه تراکتورو سم پاش و ... ایجاد کردیم.

 

 اسماعیل نور محمدی تلاشگران کوثر3

 

حمایت مسئولین از شما چگونه است؟

در قسمت مکانیزاسیون کشاورزی، حمایت مسئولین از ما خوب بود. اما متاسفانه برای پیاده کردن طرح هایی که از طرف شرکت ما داده می شود و خدمات نهاد های کشاورزی، با وجود درخواست های متعدد ما، هنوز جواب مثبتی برای همکاری و حمایت دریافت نکرده ایم.

 

 آیا با سازمان یا اداره خاصی هم همکاری می کنید؟

با سازمان جهاد کشاورزی، دانه های روغنی استان و شهرستان کردکوی، کارخانه های روغن برای فروش سویا، کارخانه های آرد برای فروش گندم و سازمان ها و کارخانه هایی که متصدی خرید گندم و سویا در زمان برداشت باشند، همکاری می کنیم.

 

 اسماعیل نور محمدی تلاشگران کوثر4

 

از مشکلات کارتان برای ما بگویید. با چقدر سرمایه شروع به کار کردید؟

در کار ما از آن جایی که مستقیم با کشورزان در ارتباط هستیم و باید محصولات کشاورزی را خریداری کنیم، به سرمایه نیاز است. ما 8 نفر هر کدام نفری 80 میلیون تومان سرمایه گذاشتیم، به اضافه وام هایی که از بانک ها گرفتیم.

متاسفانه وام هایی که در اختیار ما می گذارند در قالب مضاربه و بسیار کمر شکن است. تمام امکانات را از خرید زمین، باسکول، ساخت انبارو ...، خودمان به تنهایی و از هزینه شخصی خودمان محیا کردیم و هیچ گونه حمایتی از هیچ جا از ما نشد.

 

برای کسانی که قصد شروع این کار را دارند چه پیشنهادی دارید؟

در این کار علاوه بر استقامت، باید هدف داشته باشند. هدف هم باید خدمت رسانی و کمک به کشاورزان باشد.

خیلی ها وارد این کار شدند و بعد از مدتی شروع به کلاه برداری کرده و پول شالی، گندم و سویای کشاورزان را خوردند و رفتند. اگر واقعا قصد کار دارند و می خواهند در عرصه اقتصاد مقاومتی، گوشه ای از مشکلات کشور را حل کرده و برای چند جوان هم اشتغال زایی کنند، این کار بسیار مناسب است. اما شروع این کار سرمایه زیادی را می طلبد. زیرا کشاورزان انتظار دارند در ازای فروش محصولاتشان پول نقد دریافت کنند.

 

 اسماعیل نور محمدی تلاشگران کوثر2

 

چه اهداف و برنامه هایی برای آینده دارید؟

ما دوست داریم در این منطقه که باغات فراوانی هم دارد، سردخانه احداث کنیم یا  برای کشاورزی نهال تولید کنیم. اما از آن جایی که همه این برنامه ها هزینه دارد و سرمایه اولیه می خواهد، بدون حمایت مسئولین امکان پذیر نیست.

ما اینجا آب خوردن نداریم زیرا آب و فاضلاب می گوید شما خارج از منطقه هستید و آب به شما تعلق نمی گیرد!  گاز نداریم و با این همه پیگیری ، با تاخیر بسیار زیاد برای گاز رسانی اقدام می شود. تلفن نداریم و هزینه هنگفتی در ماه برای تلفن های همراه پرداخت می کنیم. اداره مخابرات می گوید 21 میلیون تومان هزینه خط تلفن می شود.

اگر این خدمات تامین شود، جا برای کار بسیار است. می توانیم ادوات شرکت را بیشتر و به روزتر کنیم. به تولید بذر بپردازیم که دست کم 6 نفر می توانند از این طریق شاغل شوند.

 

 اسماعیل نور محمدی تلاشگران کوثر 1

 

حرف آخر:

انتظار بیشتری از مسئولین جهاد کشاورزی و شرکت خدمات استان داریم. در دادن مجوز ها بسیار سخت گیری می شود. ما با حدود 500 کشاورز در ارتباط هستیم اما برای تهیه نهاد های کشاورزی، همیشه به مشکل بر میخوریم. باید از جای دیگر، کود و بذر تهیه کنیم و در اختیار کشاورز قرار دهیم و این هم مستلزم هزینه های سنگین حمل و نقل است.

 ما از سرمایه شخصی این شرکت را راه اندازی کردیم. در خواست ما این است که همه را به یک چشم نگاه کنند و کمک ها فقط به افراد خاص نشود.

ارسال نظر

آخرین اخبار