مدیران منصوب بی شک باید این شجاعت را داشته باشند که تهیه کننده های متعهد را جایگزین افراد ناتوان و سودجو تحت عنوان "تهیه کننده" کند.آنچه اکنون نیاز مبرم رسانه ملی است.

این روزها در صدا و سیما چه می گذرد؟
 بدون شک شرط لازم برای هر تحولی ، در نخستین گام " تغییر " است . در بیش از یک ماه گذشته، در گسترده ترین شبکه رسانه ای کشور ،یعنی سازمان صداوسیما ، کوس تحول زده شده و  تغییرات گسترده و هدفمندی در حال انجام است . این در حالی است که تحول در نظام رسانه ای کشور امری ضروری و برای این مهم، بایستی مدیران و کارکنان پاک دست که به کارشان آگاه ، متعهد و مجهز به دانش روز می باشند ، برای اداره رسانه ها انتخاب و به کار گمارده شوند .
 
به گزارش گلستان 24، در هفته های اخیر مدیران شبکه های اصلی تلویزیون تغییر و ماموریت شبکه ها باز تعریف و مشخص شد، ضمن اینکه اعلام شد گروه های برنامه ساز هر شبکه به فراخور ماموریتشان کوچک خواهد شد. اما آنچه در این تغییرات بایستی توجه بیشتری را به خود جلب کند تغییر در محتوای برنامه های تولید شده در کنار تغییر در نیروی انسانی است.
 
قطعا رویه جابجایی مدیران بایستی با یک انقلاب محتوا در شبکه های تلویزیونی همراه شود تا آنچه شایسته رسانه ملی و دغدغه دلسوزان نظام و بخصوص رهبر معظم انقلاب است پدیدار گردد.
 
بدون شک رسانه ملی وظیفه گسترش دین و اخلاق و امید و آگاهی و ترویج سبک زندگی اسلامی- ایرانی در میان آحاد ملّت را بر عهده دارد و رهبر معظم انقلاب مسئولیت تاریخی رسانه ملّی در مقطع کنونی را حفظ و ارتقای استقلال فرهنگی و هویت انقلاب ایران اسلامی دانستند.
 
حالا این رسالت بر دوش مدیرانی است که طی هفته های گذشته بر این مهم منصوب شده اند. اما برای نیل به این اهداف، قطعا بایستی انقلاب درونی در شبکه های تلویزیونی اتفاق افتد. یعنی هم کوچک سازی و چابک سازی شبکه ها و هم حضور مدیران گروه برنامه سازی است که دلسوز، متعهد و معتقد به اهداف تعیین شده برای رسانه ملی باشند.
 
شاید بهتر باشد که اینگونه عنوان شود: .مدیران منصوب بی شک باید این شجاعت را داشته باشند که تهیه کننده های متعهد را جایگزین افراد ناتوان و سودجو تحت عنوان "تهیه کننده" کند.آنچه اکنون نیاز مبرم رسانه ملی است.
 
شبکه یک؛ شبکه ملی
 
رویکرد شبکه یک، ملی است و اگر چه در زمان مدیریت "مهدی فرجی" در این شبکه اقدامات بسیار خوبی صورت گرفت، اما به نظر می رسد تا ملی شدن فاصله زیاد است.این مسئولیت سنگین حالا به عهده کسی گمارده شده است که در سازمان سینمایی وظیفه داشت از صیانت ملی بودن سینمای ایران دفاع کند؛ یعنی محمد احسانی. رئیس سابق  شورای نظارت بر آثار سینمایی. هر چند در زمان تصدی وی آثار حاشیه داری نیز مجوز گرفتند!
 
شبکه دو سیما و برنامه های اجتماعی
 
اما تغییرات به شبکه دو نیز رسید.رویکرد شبکه دو سیما تغییر کرد تا تولید برنامه های اجتماعی به این شبکه محول شود. هر چند در زمان ریاست بخشی زاده، این شبکه بسیاری از مخاطبان خود را از دست داد، اما این ریزش مخاطب هم شاید بدلیل حضور مدیران کم تجربه در گروههای برنامه سازی بود که بایستی بار اصلی محتوای این شبکه را با خود به دوش می کشیدند.
 
 
حالا آمدن جعفری جلوه، مدیری که بسیاری از سینماگران وی را از افراد توانمند این حوزه می دانند، می تواند نوید بخش روزهای پر امید در شبکه ای خاطره انگیز باشد..قطعا بایستی تحول جدی در این شبکه صورت گیرد تا زمینه برای برگرداندن اعتماد مخاطب به این شبکه فراهم گردد.
 
شبکه سه و ورزش و سرگرمی
 
شبکه سه سیما چند سالی است فضای متفاوتی را دنبال می کند.سالها ریاست پورمحمدی بر این شبکه و موفقیت آن در جذب مخاطب، شبکه سه سیما را به آمال تهیه کنندگان تبدیل کرد تا برترین های سیما، حضور در این شبکه را بر هر کار دیگری ترجیح دهند؛ از تولید و پخش سریالهای پر مخاطب گرفته تا پخش مستقیم ورزشهای پر طرفدار؛ همه و همه منجر به این شد که حالا  به جرات  بتوان گفت که این شبکه  بار اصلی رسانه در جذب مخاطب را یک تنه، طی سالیان گذشته به دوش کشیده است.
 
 
اما با رفتن پورمحمدی مدیر جوانی بر سر کار آمد که نه تنها بایستی در محتوای برنامه ها تغییر ایجاد می کرد بلکه جذب مخاطب را نیز نباید فراموش می کرد؛ یعنی "مجید زین العابدین."
 
زین العابدین در شبکه سه سیما  تا اندازه ای موفق بود که پورمحمدی در دوران جدید، حاضر شد مدیریت یکی از شبکه های مهم(شبکه 5 سیما) را به وی بسپارد و میرحسینی(یار دیرین اش)، را جانشین زین العابدین در شبکه سه بنماید تا سکان شبکه سه سیما همچنان در دستان پور محمدی باشد. برخی معتقدند این اتفاق، بدلیل تعصب خاص پورمحمدی به این شبکه بوده تا فردی را به این سمت بگمارد که افکار و سلایق پورمحمدی را در شبکه پر مخاطب سه پیاده سازی کند.
 
شبکه چهار سیما، شبکه علم و دانش
 
"رستم وندی" مدیر سابق شبکه چهار تنها مدیری بود که در سمت خود ماندگار شد تا همچنان بر مسیر خود پایفشاری کند؛ یعنی تولیدات علمی و سرگرم کننده در حوزه دانش. اگر چه وی از مدیران موفق است اما به نظر می رسد این شبکه نیز نیاز به یک خانه تکانی جدی دارد تا افراد علمی خوش فکر به گروههای برنامه ساز این شبکه اضافه شوند.
 
شبکه پنج سیما شبکه اقتصادی و سراسری
 
شبکه پنج سیما که سابق شبکه تهران بود، مهمترین تغییر سیما در هفته های گذشته بود.شبکه ای که روزگاری نه چندان دور ، یکی از پر مخاطب ترین شبکه های سیما بود، اما به علت سوء مدیریت برخی مدیرانی که یا سواد نداشتند یا تعهد ، به یک شبکه کم مخاطب تبدیل شده بود. شبکه ای که گاه مخاطب را از تکرار بی ثمر حضور پر رنگ یک دامپزشک در برنامه آشپزی و روانشناسی خسته می کرد!
 
این شبکه در تبلیغات نیز بسیار ضعیف و گل درشت عمل می کرد. تبلیغات گسترده و نابجا و بدون در نظر گرفتن اصول تبلیغ رسانه ای. مانند محصولات msi  و ....
 
در همین زمینه بنابر اطلاع منابع آگاه، برخی از برنامه سازان غیر متعهد از برخی پزشکان گمنام و اغلب با حداقل معلومات ، برای حضور در این برنامه ها بدون نظارت شورای سلامت صدا و سیما ، مبالغی از یک تا 5 میلیون تومان درخواست کرده اند که البته پرونده این افراد در بین شورای سلامت صداوسیما و دیگر مراجع همچنان مفتوح است .
 
 
حالا با توجه به اولویت های رهبر معظم انقلاب اسلامی در نامگذاری این چندسال اخیر حول محور اقتصاد ، مدیریت عالی شبکه پنج که اکنون موظف به تولید 40 درصد از برنامه هایش با محوریت اقتصاد است ،بایستی  با مدیریت جهادی، یک خانه تکانی جدی در سطح مدیران گروه برنامه ساز انجام دهد تا افرادی در این مسئولیتها گمارده شوند که به اقتصاد مقاومتی پایبند باشدند و افرادی پاکدست در جهت نیل به اهداف عالی شبکه و سازمان گام بردارند.
 
لزوم تغییرات جدی در زیرگروههای برنامه ساز
 
قطعا اگر مدیری در زیرگروههای برنامه ساز هر شبکه ای حضور داشته باشند و مغایر با نگاه مدیر ارشد باشد، رسانه ملی همچنان به سمت ریزش مخاطب خواهد رفت ، ضمن اینکه انتخابهای پورمحمدی در مدیریت شبکه ها، زمانی قابل توجه و مفید خواهد بود که این تغییرات، به سمت زیرگروهها و برنامه سازان نیز سوق یابد.
 
لزوم حذف برنامه سازان غیرمتعهد
 
بایستی برای تحول در هر شبکه ای و بخصوص شبکه پنج سیما که حالا سراسری شده و رسالتی بسیار سنگین در حوزه اقتصاد دارد،  مدیرانی را که با نظام سست و ساده اندیش پیشین رشد کرده ، غیر متعهد ، یا سواد و دانش لازم را برای تولید برنامه های تلویزیونی مناسب مخاطب مطلع و باسواد  ندارند ، از چرخه مدیریتی این شبکه حذف کنند و جای آنها را به مدیرانی تازه نفس ، مطلع ، متعهد ، زیرک و با دانش روز رسانه ای بدهند .
 
ماجرای عجیب تهیه کنندگان سنتی خارج نشین
 
جالب است که در بسیاری از شبکه های تلویزیونی، تهیه‌کنندگان برنامه‌های‌سنتی، به طور عجیب این برنامه‌ها را سالیان درازی است بین خود دست به دست می‌کنند و برخی از آنان خانواده‌هایشان خارج نشین هستند و فارغ از کیفیت و محتوای برنامه‌های تلویزیونی به منافع مالی آن می‌اندیشند و برنامه‌های تلویزیونی را صرفا محلی برای کسب هزینه‌های زندگی خانواده‌هایشان در خارج از کشور می‌دانند. این تهیه کنندگان آنچه برایشان از اهمیت برخوردار نیست، ذائقه مردم، فرهنگ و نیاز مخاطب است.این معضلی است که در بسیاری از شبکه‌های تلویزیونی شاهد آن هستیم.
 
مدیران جدید سیما بایستی با حرکت جهادی و انقلابی خود، ضمن حذف چنین تهیه‌کنندگانی که با چپاول بیت المال باعث از دست رفتن مخاطب تلویزیون می‌شوند، زمینه را برای بروز و ظهور برنامه‌های موثر و پر مخاطب فراهم کنند.
 

ارسال نظر

آخرین اخبار