به دلیل هزینه اجاره هنگفت بود که کتابفروشی اوستا، با سابقه بالایی که داشت و چند شعبه هم در شهر گرگان تأسیس کرده بود ، از اینجا به شاهرود رفت .

بحران خاموش در کتابفروشی های گرگان

 امسال در گرگان نمایشگاه بزرگ کتاب برگزار نخواهد شد. نمایشگاهی که دوستداران بی شماری داشت و عصای دست اهل فرهنگ بود. همین مسأله بهانه‌ای شد که ما به کتابفروشی های شهر گرگان برویم و از حال و روز آن‌ها جویا شویم.

به گزارش گلستان 24، با نگاهی به تعداد کتابفروشی‌ها و کتاب‌های موجود در شهری که نیم میلیون جمعیت دارد فقر فرهنگی شهر برای همگان روشن خواهد شد و اگر نظری به درآمد کتابفروشی‌ها و نوع کتاب‌های خریداری شده، بیفکنید خواهید دانست که اوضاع بسیار وخیم است.

نیمی از کتابفروشی‌های گرگان اجاره‌ای هستند. در حال حاضر، قیمت سرقفلی یا اجاره مغازه در شهر گرگان، گران و هنگفت است. لذا هر چه در می‌آورند صرف اجاره مغازه می‌کنند. به همین دلیل بود که کتابفروشی اوستا، با سابقه بالایی که داشت و چند شعبه هم در شهر گرگان تأسیس کرده بود، از اینجا به شاهرود رفت.

تعداد کتاب‌های موجود در کتابفروشی‌های دانشوران و آژینه اندک است بیشتر کتاب‌های آن‌ها، داستان، رمان و شعر است. کتابفروشی آژینه تنها کتابفروشی نیست، بلکه دفتر انتشارات هم می‌باشد. در کتابفروشی دانشوران به کسانی که توانایی خرید کتاب را ندارند کتاب امانت داده می‌شود که این خود یک مزیتی است بر سایر کتابفروشان.

کتابفروشی شهر کتاب، بیشتر محل فروش لوازم التحریر است. کتابفروشی حقانی و پاتوق کتاب، بیشتر محل فروش ابزار و کالاهای مذهبی است. خانه کتاب، از دیگر کتابفروشی های شهر است که کمی اوضاع بهتری نسبت به دیگران دارد، زیرا مشکلات نامبرده شده را ندارد.

کتابفروشی‌هایی که در حوزه نشر دانشگاهی و کتب ورود به دانشگاه فعال‌اند، درآمد خوبی دارند که می‌توان به کتابفروشی های جلالی، دانشجو و فرهنگ اشاره کرد.

پس نتیجه این می‌شود که در شهر گرگان، یک کتابفروشی جامع و بزرگ موجود نیست. در حالی که در برخی از شهرهای ایران، کتابفروشی های بزرگ فراوان بوده و نمایشگاه‌های خیابانی کتاب هم همیشه دایر است.

امروزه برخی از مردمی که قدرت خرید کتاب‌های نو را ندارند دنبال کتاب‌های دست دوم در جمعه بازار کتاب می‌گردند. جمعه بازار کتاب گرگان که در پارک شهر گرگان مستقر است همیشه شلوغ و پر رفت و آمد است در آن جا می‌توان کتاب‌های ارزان قیمت و خوبی پیدا کرد.

به هر حال، افزایش قیمت کتاب و پایین بودن سرانه مطالعه، دو مشکل عمده کسادی کتابفروشی هاست. اگر همین روند ادامه داشته باشد شاید همین چند کتابفروشی شهر هم تعطیل شوند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

آخرین اخبار