مدیرکل میراث فرهنگی استان گلستان:

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان گفت: خانه تاریخی خواجوی روستای شاه‌کوه سفلی گرگان با شماره ۳۱۵۱۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

ثبت خانه خواجوی گرگان در فهرست آثار ملی کشور

به گزارش گلستان24، ابراهیم کریمی اظهار کرد: خانه تاریخی خواجوی که متعلق به دوره پهلوی است در استان گلستان شهرستان گرگان بخش مرکزی دهستان استرآباد جنوبی روستای شاه‌کوه سفلی در خواجه محله واقع شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به قرار گرفتن خانه تاریخی خواجوی در منطقه‌ای خشک و کوهستانی، ساختار کلی بنا با ویژگیهای بومی و اقلیمی منطقه شکل گرفته و معماری خاص بنا سبب سازگاری سکونت در آن منطقه شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی گلستان ادامه داد: درون‌گرایی و فشردگی فضاها از مهم‌ترین ویژگی‌های معماری بناست و دیگر خصوصیات آن مربوط به استفاده از مصالح بوم آورد مانند چوب، خشت و گل، بام تخت، پنجره‌های کوچک و بالکن‌های ستون‌دار رو به حیاط است.

کریمی افزود: خانه تاریخی خواجوی در یک قسمت یک طبقه و در قسمتی دیگر دارای دو طبقه است و در مجموع 6 اتاق و هر اتاق تنها یک پنجره و یک در چوبی رو به حیاط دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی گلستان با اشاره به آن که ثبت این‌گونه بناها می‌تواند تاثیر فراوانی در حفظ ارزش‌های روستایی داشته باشد، گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته بنای تاریخی خواجوی که همه اصول معماری ایرانی و اسلامی در آن رعایت شده با شماره 31517 و با عنوان اثر فرهنگی تاریخی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

منطقه‌ای که این بنا در آن واقع شده است، "روستای شاه‌کوه" از توابع بخش مرکزی گرگان بوده و از شمال به کوه دشتی، از غرب به کوه شیرکش، از جنوب به کنودره و رودخانه فصلی رودبار دله محدود می‌شود. کوه سیاه پوش و کوه ترکه چال از دیگر کوه‌های اطراف آن بوده است. این روستا را که دارای قدمت دیرینه‌ای است به علت وجود کوه‌های زیادی در اطراف آن شاه‌کوه می‌نامند.

 

انتهای پیام / ایسنا

ارسال نظر

آخرین اخبار