به قلم محسن رایجی:

مسجد بالا و پائین شهر نمی‌شناسد مسلمانان از هر قشری تحصیل کرده، بیسواد، روشنفکر در هر جایی که سکونت داشته باشند باید مسجدی باشد تا در آن به عبادت بپردازند

مسجد بالا و پائین شهر نمی‌شناسد/ لزوم احداث مسجد در سروش جنگل گرگان

محسن رایجی از فعالان فرهنگی اجتماعی شهر گرگان، در یک یادداشت اختصاصی به گلستان24 نوشت:


محسن رایجی مسجد

 


«حضرت امام خامنه ای:
مسجد، مظهر آمیختگی دنیا و آخرت و پیوستگی فرد و جامعه در دیدگاه و اندیشه مکتب اسلام است. با این نگاه، دلهای ما برای مسجد می تپد و از شوق و احساس مسئولیت، لبریز می گردد.
نباید نگاهمان را در اجرای برنامه‌های مذهبی فقط به مناطق حاشیه نشین و کم برخوردار معطوف کنیم زیرا مناطق مرفه نیز به نوبه در معرض انواع مختلف تهاجمات فرهنگی هستند و شدت برخی هجمه‌ها در این مناطق بیشتر از سایر مناطق است و اجرای برنامه های مذهبی در آن ضرورت بیشتری دارد.
مسجد بالا و پائین شهر نمی‌شناسد مسلمانان از هر قشری تحصیل کرده، بیسواد، روشنفکر در هر جایی که سکونت داشته باشند باید مسجدی باشد تا در آن به عبادت بپردازند، در مسجد دل‌ها به هم نزدیک می‌شود و انس و اخوت با مسجد است که پایه‌های حکومت اسلامی را تقویت می‌کند.
سروش جنگل منطقه‌ایی مرفه نشین و به اصطلاح بالاشهر گرگان است که دارای محبوبیت خاصی برای زندگی بین شهروندان گرگانی به ویژه جوانان است علاوه بر جوانان،تمایل قشر مرفه نشین به زندگی در این منطقه سبب شده تا انبوه سازان نیز توجه خاصی به این منطقه داشته باشند ودر حال ساخت آپارتمان‌هایی لوکس با قیمت‌های گزاف در این منطقه هستند که موجب گسترش جغرافیایی این منطقه و افزایش جمعیت آن شده است ولی متاسفانه باید گفت سرعت فعالیت انبوه سازان در منطقه سروش جنگل گرگان بسیار سریعتر از عملکرد نهادهای فرهنگی و مذهبی متولی احداث مسجد بوده است.
این منطقه دارای جمعیت بالایی است به موازات این گسترش باید احداث اماکن مذهبی به ویژه مساجد نیز گسترش یابد زیرا تجمع این تعداد جمعیت در یک منطقه مرفه نیازمند برنامه‌های خاص، به ویژه، برنامه‌های مذهبی است در حالیکه این منطقه هیچ مسجدی برای اهلی ساکن این محله ندارد.

 

محسن رایجی مسجد


باید به این نکته توجه داشت که نباید نگاهمان را در اجرای برنامه‌های مذهبی فقط به مناطق حاشیه نشین و کم برخوردار معطوف کنیم زیرا مناطق مرفه نیز به نوبه در معرض انواع مختلف تهاجمات فرهنگی هستند و شدت برخی هجمه‌ها در این مناطق بیشتر از سایر مناطق است و اجرای برنامه های مذهبی در آن ضرورت بیشتری دارد و باید بدان اهتمام ورزید. و این درحالی است که این منطقه با نبود مسجد مواجه است و در محدوده آن هیچ مسجدی وجود ندارد، شاید به اشتباه در برخی اذهان این تصور نقش بسته باشد که اقشار مرفه انس چندانی با مسجد نداشته و علاقه‌ای به حضور در مسجد و انجام مراسم عبادی ندارد اما نگاهی به حضور جوانان این منطقه در مراسم عزاداری امام حسین(علیه السلام) در خیمه نشینان چهازده معصوم خودجوش و خودساخته بیانگر شور و علاقه مردم سروش جنگل به داشتن مامن و مکانی برای انجام فعالیت‌های مذهبی و عبادی است. حضور جوانان و سکنه سروش جنگل در مراسم ماه رمضان مراسم عزاداری با استقبال مردم مواجه می‌شود.
شاید نگاهی اجمالی به وضعیت اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی منطقه سروش جنگل این اندیشه را به ذهن متبادر کند که علاقه چندانی به فعالیت های مذهبی و فرهنگی در این منطقه وجود ندارد اما نباید از نظر دور داشت که علت بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی که در مناطقی مشابه سروش جنگل مشاهده می شود کم کاری متولیان فرهنگ و مذهب در ساخت مسجد و عدم جدی گرفتن امر تبلیغ دینی بوده است.
بنا به گفته حجت الاسلام محسن قرائتی، مدیر موسسه مسجد باید به ازای هر ۲۵۰ نفر یک مسجد در کشور احداث شود که در حال حاضر به ازای هر سه هزار نفر در کشور مسجد احداث می شود.

"أَمَّنْ یُجیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ یَکْشِفُ السُّوء"»

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار