کتاب «نشان هیأت» با هدفِ ماندگاری و ثبتِ بخشی از هویت تاریخی هیأت، منتشر می‌شود.

فراخوان طراحی «نشان هیأت» منتشر شد

به گزارش گلستان24، هنرمندان مسلمان، هرگز نتوانسته‌اند نسبت به واقعه عظیم کربلا بی‌تفاوت باشند و فرهنگ غنی عاشورا در طول تاریخ تأثیرهای بی‌بدیل و غیر قابل انکاری بر هفت هنر گذاشته است. تأثیرپذیریِ ادبیات، معماری، هنرهای نمایشی و... از عاشورا و عزاداری، مکرراً در پایان‌نامه‌ها، مقاله‌های علمی، کتب و حتی سفرنامه‌های گردشگرانِ خارجی بررسی و تبیین شده است. هیأت‌های مذهبی بمثابه نهادهای متشکل و جاافتاده، با طراحی نامواره و نشان‌نوشته، اثری جدید در هنر دینی خلق کرده‌اند. «نشان هیأت» یکی از مصادیق نفوذ فرهنگ عاشورا در هنر «گرافیک» است که مغفول مانده و پیش از این مورد توجه واقع نشده است. 

 

این غفلت البته محدود به این حوزه نیست. همیشه حلاوتِ استفاده‌هایی که از میراث گذشتگان کرده‌ایم، همراه بوده با حسرت‌هایی از آن‌چه مورد غفلت قرار گرفته و به دست ما نرسیده است. کاش در آن‌چه ما از حال و هوای امروز هیأت، برای آیندگان باقی می‌گذاریم؛ حلاوت بر حسرت غلبه داشته باشد. گردآوری، ثبت و ماندگار کردنِ هویت تاریخی هیأت، ادای دِینی به نهاد هیأت است؛ و به هویت‌بخشیِ هیأت‌ها کمک شایانی می‌کند.

 

جامعه ایمانی مشعر در نظر دارد در راستای ماندگاری و ثبتِ بخشی از هویت تاریخی هیأت، کتاب «نشان هیأت» را به عنوان یکی از اسناد هویتی هیأت منتشر نماید. لذا از مدیران هیأت‌ها، هنرمندان هیأتی و کلیه علاقمندان دعوت می‌شود تا با مشارکت فعال در فراخوان نشان هیأت، این مجموعه را در پیشبرد بهتر و کامل‌تر این امر یاری رسانند.

 

داوران فراخوان نشان هیأت، اساتید محترم آقایان صداقت جباری، مسعود نجابتی و مسعود سپهر خواهند بود.

 

این فراخوان در دو بخش اصلی و جنبی برگزار می‌شود. در بخش اصلی، هیأت یا طراح نشان هیأت نشانِ طراحی شده برای هیأت را در بخش اصلی فراخوان شرکت می‌دهند. جوایز این بخش به این ترتیب است:

رتبه اول: طراحِ نشان 2 سکه تمام‌بهار آزادی و هیأتِ صاحبِ نشان 3 میلیون تومان

رتبه دوم: طراحِ نشان 1 سکه تمام‌بهار آزادی و هیأتِ صاحبِ نشان 2 میلیون تومان

رتبه سوم: طراحِ نشان نیم‌سکه بهار آزادی و هیأتِ صاحبِ نشان 1 میلیون تومان

 

در بخش جنبیِ فراخوان نشان هیأت، طراحان و هنرمندانِ هیأتی می‌توانند برای یک هیأتِ فاقد نشان، نشان طراحی کنند و در این بخش شرکت کنند. در این بخش، سه اثر شایسته تقدیر، هر کدام نیم‌سکه بهار آزادی دریافت خواهند کرد.

 

آثار برگزیده، در کتاب و سایت نشان هیأت ثبت شده و هنرمندانِ صاحب اثر، مجوز حضور در کارگاه تصحیح آثار را دریافت خواهند کرد. محدودیتی در تعداد آثارِ ارسالی وجود ندارد و هیأت‌ها می‌توانند نمونه‌های قبلی نشان هیأتشان را نیز ارسال کنند. علاقمندان می‌توانند آثار خود را تا 30 مهر 95 به سایت فراخوان به نشانی Neshan.1542.org یا ربات تلگرام @farakhan1542bot ارسال نمایند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

ارسال نظر

آخرین اخبار