با نگاه طنز

باورتان می شود! عده ای با موبایل در جمع نخبگان کشور قرار می گیرند و میشوند جز سرمایه های ملی!

دانشجو سرمایه ایست ملی

گلستان 24 , اساسا دانشجو کسی است که باید رویش مثل انرژی هسته ای سرمایه گذاری کرد و نگذاشت دست دشمنان به او بیفتد. دانشجو به کسی اطلاق می شود که از خود هیچ ندارد و هرچه دارد شهریه دانشگاه و خوابگاه و غذا و کتاب و...است. و گفته می شود بنابر جدیدترین اظهارنظر یک روانشناس چیز اروپایی که خیلی هم نظریات باکلاسی دارد دانشجو هیچ وقت نباید در جیبش پولی باشد تا وسوسه اش کند و از درس جدا کند و تفریحات ناسالم بکشاند. چون دانشجو همانطور که گفته شد سرمایه است و حیف است که هدر برود! همانطور که جای گنج در گنجینه است جای دانشجو هم در دانشگاست.

بستر دانشگاه باید محیطی برای پیشرفت علمی دانشجویان باشد و نیروی کار مناسب هم خروجی اش. اما همانطور که همه ما می دانیم متاسفانه این روزها با پدیده ی عجیبی به نام فرار مغزها مواجه شدیم. که بسیار هم در میان دانشجویان شایع شده است. ما در این مقاله سعی در کنکاش این مسئله و آسیب شناسی آن داریم تا ببینیم دانشجویان برای چه مغزشان را فراری می دهند!

با بررسی های بسیار گسترده و شایان توجهی که میان دانشجویان یکی از دانشگاه های دولتی استان واقع در پس گوشمان داشتیم پی به این نکته بردیم که دانشجویان به طور مستمر حرف از پایین بودن سطح علمی دانشگاهشان می زنند به طوریکه  ناله هایشان سقف آسمان را هم سوراخ نموده است. با روانشناسی که از این دانشجویان داشتیم پی به این نکته بردیم که به دو دسته تقسیم می شوند. دسته اول نابغه قرن هستند و واقعا ناشناخته! که معلومات اساتید گرامی پاسخگوی سوالاتشان نیست و حق هم دارند. این دسته اغلب تمام سعیشان را می کنند که خود بر علمشان بیفزایند و در آخر که فارغ التحصیل شدند در جرگه ی آفرینندگان کار قرار می گیرند و بدون آنکه صدایشان هم به جایی برسد باعث افزایش سطح علمی و اشتغال در کشور می شوند. البته اینها موجودات نایابی هستند. و گاهی هم برای افزایش سطح علمی شان از مرزها خارج می شوند و به کشورهای دور برای فراگیری دانش می روند و پس از اتمام تحصیل دوباره به ایران برمیگردند و از دانسته هایشان برای کشور مایه می گذارند.

دانشجوسرمایه

اما ما با دسته اولی ها کاری نداریم. کار ما با دانشجویان دسته دوم است که از دسته اول هم قوی ترند و توانایی های خارق العاده ای هم دارند. این دسته از دانشجویان دو پرده از شخصیتشان را در دانشگاه به نمایش می گذارند. یک پرده در مقابل اساتید و پرده ای دیگر در مقابل سایر دانشجویان. این دانشجویان هم مانند دانشجویان دسته اول اعتراض خود را نسبت به وضع علمی موجود اعلام می کنند و هم بدون اینکه درس بخوانند نمره های بالایی می گیرند! با تحقیقات گسترده ای که از این موجودات عجیب بعمل آمد متوجه شدیم که آنها وقتی خدمت استاد می رسند با پر کردن فضای کلاس و دانشگاه از حرف های صد من یک غاز که یاس و نا امیدی را به دنبال دارد این مفهوم را در ذهن همه دانشجویان سرازیر می کنند که سطح علمی کشورمان پایین است و هیچ کس قدر ما را پس از اتمام تحصیل نخواهد دانست و ما می مانیم و این همه استعداد که مانند بمب اتم انباشته می شود و خدا می داند که چه زمانی منفجر می شود وبه خونخواهی می کشد.

پرده ی دیگری از این دانشجویان در میان خودشان است که بیشتر در زمانهای امتحانات نمود پیدا می کند. این دانشجویان فوق نخبه با در دست داشتن کاغذهایی بسیار کوچک که در بازار هم موجود نیست تمام محتوای امتحانات را روی آنها پیاده سازی می کنند و طوری پنهانش می کنند که از دید مراقبانی که چیزی هم از ماموران سازمان سیا کم ندارند هم مخفی می ماند و کسی هم متوجه نمی شود .

دانشجوملی

البته به تازگی باز هم بر رتبه علمی شان افزوده شده  و دستاوردی جدید را کشف کرده اند. و آن هم چیزی نیست جز همین گوشی موبایل خودمان! باورتان می شود! عده ای با موبایل در جمع نخبگان کشور قرار می گیرند و میشوند جز سرمایه های ملی! ما واقعا باید که قدر اینها را بدانیم چون امتیازی که نسبت به گروه اول دارند این است که واقعا چرچیل اند و می توانند در کارهای امنیتی اطلاعاتی هم به کشور کمک کنند و محافظان خوبی برای کشور باشند. وزارت علوم هم باید برنامه بریزد و این دانشجویان را هدایت به بازار کار کند و از این مغزهای دست نخورده استفاده کند پیش از آنکه کشورهای افغانستان و پاکستان و شاید هم مالزی آنها را بدزد و بورسیه تحصیلی به آنها بدهد. و البته هم باید گفت که بیشتر دانشجویانی که حرف از فرار مغزی را می زنند از این دسته هستند که جای بسی خوشنودی و افتخار است برای میهن مان.

همانطور که ملاحظه فرمودید دانشجویان دسته دوم دانشجویانی فراجناحی هستند و توانایی هایشان گوش فلک را هم کر کرده است. پس جا دارد در انتهای همین مقاله از این افراد فرصت سوز کمال قدردانی را به جا آوریم و ملتمسانه از آنها بخواهیم تا در کشور بمانند و این استعدادشان را به رخ بیگانگان نکشانند. از مسئولین هم می خواهیم تا با چشم پوشی از دسته اول به دسته دوم بیشتر بها بدهند و این عزیزان را در بهترین ابنکهای ایران سرمایه گذاری کنند.

ارسال نظر

آخرین اخبار