گفتن برخی چیزها آنچنان خوشایند نیست که آدم بگوید یادش بخیر، اما وقتی می‎بینی سر یک سطل زباله در طول روز حداقل 5 زباله‎جمع‎کن جمع می‎شوند، باید بگویی یاد نان‌خشکی‎ها بخیر.

سطل‎های زباله گرگان در تصرف زباله‎جمع‌کن‎ها

به گزارش گلستان 24، سطل‎های زباله شهری در گرگان این روزها لحظه‎ای آرام نیستند، فرق نمی‎کند، روز باشد یا شب، یکی می‎آید، کودک، جوان یا پیر فرقی نمی‎کند، همه در یک فعالیت یعنی جستجو در سطل‎های زباله مشترک هستند، چنانچه می‎توان به طنز گفت، با این همه جستجو حتی آرامش  گربه‎های شهر گرگان را نیز برهم زده‎اند.

زباله‎جمع‎کن‎هایی که گونی‎های بزرگ بر پشت می گذارند و در میان آنچه پیدا می‎کنند می‎توان دریافت که آنان تشنه ضایعات پلاستیکی هستند و برای یافتن پلاستیک از هیچ عمل خشونت‎آمیز و پرسروصدا با مخزن‎های‎زباله، اعم از برهم ریختن زباله‎های داخل سطل و یا حتی خالی کردن و پراکندن آن روی زمین خودداری نمی‎کنند.

چه بسا نزدیک شدن به این سطل‎های زباله برای ما چندش‎آور باشد، اما وقتی می‎بینی که این زباله‎جمع‎کن‎ها چگونه دستشان را تا مفرغ درون این سطل‎ها فرو می‎کنند، مشخص است که انگیزه‎‎ بزرگی همچون نیاز و احتیاج، این کار به ظاهر دشوار را برای آنان آسان ساخته است.

*افزایش مشتری زباله‎ها در گرگان

حجت پیرمردی است که کار روزمره‎اش رفتن سر این سطل‎های آهنی است، از او می‎پرسم، در این زباله‎های متعفن به دنبال چیست، با اکراه پاسخ می‎دهد: پلاستیک، کاغذ و فلز مهم‎ترین چیزهایی است که دنبال آن می‎گردم و البته علاوه بر اینها کیف، کفش، لباس و این‎جور چیزها را هم اگر پیدا کنیم، می‎فروشیم.

وی ادامه داد: تا سال گذشته چیز بیشتری گیر من می‎آمد، اما دست زیاد شده و جدا از رو آوردن بسیاری از افراد به این شغل، مشتری این زباله‎ها نیز در شهر گرگان افزایش یافته است.

این زباله جمع‎کن مسن که سرایدار یک ساختمان نیمه‎کاره نیز است، یادآور شد: محدوده کاری من تنها سطل‎های آشغال همین محله است و همین زباله‎های اندک هم در طول ماه می‎تواند بخشی از هزینه خانواده مرا پوشش دهد.

حجت در حالی که صحبت می‎کند، از یک طرف مواد بازیافتی را از زباله‌ها جدا می‌کند و از طرفی گنداب زباله‌ها را روی زمین انداخته و اطراف مخزن سیاه رنگ زباله مکانیزه را چنان برهم زده که حال آدم به هم می‌خورد، با این حال خودش خیلی راضی و خوشحال به نظر می‎رسد.

وی اضافه کرد: دو سال است به این کار مشغولم و تجربه این دو سال ثابت کرده که تابستان‎ها مردم مواد بازیافتی بیشتری را داخل زباله‎هایشان می‎ریزند و در این فصل سود بیشتری عایدمان می‎شود.

در سال‎های گذشته بیشتر جمع‎ کنندگان زایدات سطل‎های آشغال شهر گرگان کودکان بودند، اما در شرایط کنونی اکثر این زباله جمع‎کن‎ها جوانان یا میانسالانی هستند که با موتورهایی با یک اتاقک یدکی در شهر رفت‎وآمد می‎کنند و با توجه به نقشه و شناختی که دارند همه محله‎ها را یک به یک می‎گردند تا بتوانند طلای کثیف را از بین سطل‎های بزرگ آهنی استخراج کنند.

یک شهروند گرگانی با انتقاد از مشاهده چنین شرایط ناهنجاری در شهر گرگان گفت: این وضعیت در شأن شهری مانند گرگان نیست که این افراد برای پیدا کردن محصول مورد نیاز خود، زباله‎های سطل آشغال را مورد هجوم قرار دهند.

حسن بنی‎نجار در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: تعداد آنها دائم در حال افزایش بوده و کمتر زمانی است که بیرون باشیم و کسی را نبینیم که سرش را در داخل این سطل‎های زباله فرو نکرده باشد.

وی ادامه داد: این شرایط به شکلی است که برخی مواقع اگر در دستمان نایلون آشغال هم گرفته باشیم از ما می‎خواهند، آشغال را به آنها بسپاریم تا محتویات آن را جست‎وجو کنند.

نجار تصریح کرد: البته تصور می‎کنم ریشه شغل‎های کاذبی همچون جمع کردن مواد بازیافتی در بین زباله‎ها، فقر و نداری است وگرنه هیچ‎کس راضی نیست که چنین حرفه ملال‎آور و کثیفی داشته باشد.

یک شهروند دیگر گرگانی نیز با اشاره به ایجاد بوی تعفن آشغال‎ها به دلیل برهم زدن آن توسط استخراج کنندگان زباله تصریح کرد: برخی از این افراد هم زباله‎ها را به هم می‎ریزند و هم آن را در اطراف سطل ‎زباله پرت می‎کنند.

حسین پوراکبر در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان یادآور شد: باور کنید برخی مواقع به ویژه در هوای گرم به واسطه پراکنده کردن زباله توسط زباله جمع‎کن‎ها، بو‎ی تعفن داخل سطل حتی در نزدیکی آن نیز قابل تحمل نیست.

وی ادامه داد: نمی‎دانم مسئول جلوگیری از چنین وضعیتی در شهر گرگان چه نهاد و ارگانی است، اما بهتر است شهرداری برای این موضوع چه از لحاظ زیبایی شهر و چه از نظر بهداشتی تدابیر عاجلی را به کار گیرد.

به نظر می‎رسد، با توجه به افزایش وضعیت ناهنجار زباله‎جمع‌کن‎ها در شهر گرگان باید تدابیر مناسبی برای آن اتخاذ شود./رادکانا

ارسال نظر

آخرین اخبار