مسجد تنها مکان عبادت شخصی نیست. بلکه اینجا باید تفکر کرد، اینجا باید پیشرفت کرد و عالم شد. مسجد مرکز یک جامعه اسلامی است.

مسجد مرکز تفکر اسلامی

به گزارش گلستان 24، هر تفکر و آیینی یک مکان مقدس دارد که در آن مکان ضمن عبادت به مسائل مهم جامعه پرداخته می شود و به نوعی اتاق فکر و قلب تپنده آن جامعه می باشد.

در دین اسلام مسجد مکان مقدسی است که از گذشته محل رفت و آمد عباد و فضلا بوده است. کلاس های درس و تبلیغ در مسجد برگزار می شد. حتی محققان و دانشمندان برای مباحثات علمی به مساجد می رفتند.

نماز جمعه و نمازهای دیگری که در مناسبت های مختلف در مساجد خوانده می شود همه همراه با یک خطبه ای هستند که همه با هم این مفهوم را می رساند که مسجد مکانی برای اتحاد مسلمانان و آگاهی آنان از مسائل روز است. همانطور که هر جمعه ائمه جمعه مسائل مهم هفته گذشته را همراه با تحلیل بیان می کند.

دین از سیاست جدا نیست و بر طبق همین اصل مسجد تنها محل عبادت نیست، بلکه مکانی برای تجمع مسلمانان و آگاهی از وضع سیاسی و اجتماعی روزگارشان است. و البته مکانی برای کسب علم.

مسجد

اما امروزه متاسفانه کمی مساجد به حاشیه رفتند. دشمن سالهای زیادی با تبلیغ سکولاریسم یا همان جدایی دین از سیاست، در پی این بود که به مردم القا کند بین دین و سیاست هیچ ارتباطی و وجه مشترکی وجود ندارد.

اما اسلام این را نمی گوید. در اسلام دین و سیاست یکی هستند و دو چیز مجزا نیستند. اما متاسفانه این روزها مسجد که خواستگاه فرهنگی و اجتماعی مسلمانان جهان است کمی به حاشیه رفته است.

تبدیل به مکانی شده است که تنها برای اقامه نماز و عزا آن هم در صورت وجود وقت سری به آن می زنیم. هنوز هم خیلی ها شب نیمه شعبان راه رفتن در خیابان های شلوغ و چراغانی را به رفتن مسجد ترجیح می دهند.

اما در گوشه و کنار کشور حرکات خوبی راه افتاده است. البته ضعیف هستند و نیاز به کمک مسئولین دارند. مدارسی در کشور وجود دارد که درون مسجد هستند. بدین صورت که همه فعالیتهای یک مدرسه معمولی مثل کلاس درس، زنگ تفریح، ... درون مسجد می باشد.

سه روز اعتکاف در مسجد به ما می آموزد که مسجد تنها مکان عبادت شخصی نیست. بلکه اینجا باید تفکر کرد، اینجا باید پیشرفت کرد و عالم شد. مسجد مرکز یک جامعه اسلامی است.

انتهای متن/

ارسال نظر

آخرین اخبار