کمی عمیق تر بیندیشیم:

در میان تصاویر و صحنه های دلفریبی که در میان تبلیغات سریال های تلویزیونی ترکی پخش می شود، چشم انداز کوهستان، دریا و دریاچه، چشم نوازی های شهری و مهم تر از همه اینها گرفتن اقامت به عنوان محرکی برای خرید آپارتمان های ترکی پخش و تعریف می شوند.

از تماشای سریالهای فارسی وان تا خرید آپارتمان در ترکیه!

 تماشای سریال های ترکیه ای، در میان بخشی از مردم تبدیل به یک عادت شده است. استقبال مخاطبان ایرانی و کشورهای حاشیه خلیج فارس از این سریالها گویا توجیه درآمدی مناسبی برای تولیدکنندگان ترکیه ای دارد که سریال های چند صدقسمتی جدیدتری تولید می کنند.

به گزارش گلستان 24، موضوع فیلمها و سریال های ترکیه علاوه بر همه تاثیراتی که بر سبک زندگی می گذارد، مشخص است که دقیقا برای مصرف جامعه ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس که جمعیت مسلمان و شیعیان بیشتری دارند، ساخته شده است.

پیام یک خطی همه این سریالها که روز به روز بر میزان پخش آنها برای جامعه مصرفی ایران افزایش می یابد تلقی «فردی بودن دین» و «خنثی بودن» دین است. در این سریالها مسلمانها هم مسلمانند و هم کارهایی انجام می دهند که طبیعتا یک مسلمان نباید انجام دهد.

زمینه سازی ذهنی از «ترکیه توسعه یافته» که متاسفانه در میان مسئولان ارشد کشور نیز وجود دارد در پیاده سازی دیپلماسی فرهنگی ترکیه بی تاثیر نیست. تماشاگران ایرانی صرفا به خاطر اینکه «حریم سلطان» یا «فاطماگل» یک سریال هستند، آنها را تماشا نمی کنند. بلکه مناسبات میان افراد در سریال و پیشینه آن را متعلق به همین «ترکیه توسعه یافته» ای می بینند و میزان پذیرش آن برایشان بالامی رود.

درواقع تماشاگر ایرانی به این دلیل که این سریالها می توانند به خوبی سنت و مدرنیته را در کنار هم و بی هیچ تضادی نشان دهند، آنها را تماشا می کنند.

زمینه های اجتماعی نیز در کشورهای مصرفی سریالهای ترکی وجود دارد و همین مسئله بر میزان مخاطب سریالهای ترکی می افزاید.

فارغ از رویکرد محتوایی و فرمی این سریالها، تاثیر آنها بر میزان فروش آپارتمان ها به ترکیه و افزایش سفرها از کشورهای حاشیه خلیج فارس و ایران به شهرهای ترکیه ملموس است.

تبلیغات آپارتمان های شهرهای توریستی ترکیه و پیش فروش ویلاها و املاک در ترکیه در میان بیش تر این سریالها پخش می شد. «توهم ترکیه مترقی» طبقه متوسط روبه بالا را که در جامعه ایران تعدادشان رو به افزایش است، برای خرید این آپارتمان ها و ویلا ها در شهرهای توریستی تحریک و تشویق می کند. در کشورهای عربی نیز همین مسئله و با غلظت بیشتری وجود دارد.

براساس یک تحقیق تا پیش از پخش سریال های ترکیه ای و «تبلیغ مستمر ترکیه» خرید آپارتمان ها در شهرهایی چون دبی، ابوظبی و شهرهای بندری حاشیه خلیج فارس مرسوم بود، اما پس از رشد شبکه های ماهواره ای ترکی و پخش سریال ها ترکیه محل سرمایه گذاری متمولین و ثروتمندان کشورهای اطراف شده است.

در میان تصاویر و صحنه های دلفریبی که در میان تبلیغات سریال های تلویزیونی ترکی پخش می شود، چشم انداز کوهستان، دریا و دریاچه، چشم نوازی های شهری و مهم تر از همه اینها گرفتن اقامت به عنوان محرکی برای خرید آپارتمان های ترکی پخش و تعریف می شوند.

در میانه این تبلیغات فردی نیز خود را به عنوان نماینده فروش و همیشه آنلاین معرفی می کند تا بتواند در هر ساعت از شبانه روز برای شستشوی ذهن مخاطب ایرانی و عربی فعالیت کند.

متاسفانه این تبلیغات تلویزیونی حالا به واسطه گری های علنی در داخل خاک ایران تبدیل شده و در همین تهران چند همایش هم برای خروج ارز از کشور و جذب سرمایه برای طرف ترک برگزار شده است. دفاتر فروش داخلی فعالی برای آگهی و بنگاهی املاک در شهرهای مختلف ترکیه وجود دارند که حق المعامله خود را هم از طرف ترک دریافت می کنند.

طبق آمار حالا ترکیه حجم بالایی از ایرانی ها را برای خریدن آپارتمان و اقامت به شرهای بی امکانات خود می کشاند. در عمل اتفاقی که برای خریداران ایرانی می افتد، سرگردانی و ماندن ملک روی دست در یک کشور غریب است.

با این همه هنوز سریالهای چندصد قسمتی ترکیه ای پخش می شود و مسئولان امر در بهترین حالت به بررسی تاثیرات اینگونه سریالها بر سبک زندگی ایرانی می پردازند و طبیعتا نتیجه اش را ماهها بعد از اینکه اثر سریال به جان جامعه نشست، اعلام خواهند کرد، حال آنکه تاثیرات وضعی این سریالها از جمله خروج ارز از کشور و سرمایه گذاری برای یک غیرایرانی عواقب جدی تری می تواند داشته باشد./سراج24

 

ارسال نظر

آخرین اخبار