ثروتمند شدن علل متنوعی دارد که امام رضا (ع) اصلی ترین آنها را بر شمرده اند.

راز ثروتمند شدن از زبان امام رضا (ع)

به گزارش گلستان 24، مال دوستی و حرص و آز داشتن در مواجهه با دنیا از صفات مذموم و ناپسندی است که آموزه های دینی انسان را از آن بر حذر داشته اند.

امیرمومنان علی (ع) می فرمایند: «مال دوستى، آرزوها را تقویت مى کند و اعمال را تباه مى سازد.»

همان حضرت (ع) فرموده اند: «مال دوستى، دین را سست و یقین را تباه مى کند.»

و نیز می فرمایند: «هرگاه خداوند سبحان بنده اى را دوست بدارد، مال و ثروت را منفور او گرداند و آرزوهایش را کوتاه سازد. هر گاه خداوند بدِ بنده اى را بخواهد، مال و ثروت را محبوب او گرداند و آرزوهایش را بگستراند.»

پیامبر خدا (ص) می فرمایند: «من از فقر بر شما نمى ترسم. بلکه از فزون خواهى و تفاخر به زیاد داشتن براى شما نگرانم.»

از امام باقر (ع) روایت است که فرمودند: «مردى نزد ابوذر آمد و به او بشارت داد که گوسفندانش زاییده اند و گفت: اى ابوذر! مژده که گوسفندانت زاییدند و زیاد شدند! ابوذر گفت: زیاد بودن آنها مرا خوشحال نمى کند. چون آن را دوست ندارم! مالى را که کم باشد اما بسنده، بیشتر دوست دارم از مالى که زیاد باشد امّا [از یاد خدا] غافل سازد.»

امام صادق (ع) می فرمایند: «از نجواهاى خداوند متعال با موسى (ع) این بود: به ثروت انبوهِ هیچ کس غبطه مخور؛ زیرا ثروت زیاد مایه گناهان زیاد مى شود؛ زیرا حق و حقوقى بر آن واجب مى گردد.»

امام رضا (ع) می فرمایند: «مال و ثروت جمع نشود، مگر با داشتن پنج خصلت: بخل شدید، آرزوى دراز، آزمندى چیره [بر جان]، رسیدگى نکردن به خویشان و برگزیدن دنیا بر آخرت.»

امیرمومنان علی (ع) فرموده اند: «افزودن بر چیزى (تفاخر به زیاد داشتن چیزى) که نه آن براى تو مى ماند و نه تو برایش مى مانى، از بزرگترین نادانى است.»

منابع:

غررالحکم

کنزالعمال

بحارالانوار

انتهای خبر/قدس آنلاین

ارسال نظر

آخرین اخبار