جعفریان گفت: آقا ضمن صحبت درباره شعر عاشقانه بانوان فرمودند شعر نباید مثل شعر آن شاعره قبل از انقلاب باشد که پرده دری داشت اما بلافاصله اضافه کردند البته به نظر من آن شاعر هم عاقبت به خیر شد.

داستان شبی که رهبر انقلاب از فروغ فرخزاد دفاع کردند
به گزارش گلستان 24، کارگاه آموزشی تفکر و شعر فروغ فرخزاد با حضور محمدحسین جعفریان، شاعر، مستندساز و فعال فرهنگی در دومین روز اردوی بانوان شاعر انقلاب اسلامی (آفتابگردان ها) برگزار شد.
 
محمدحسین جعفریان در ابتدا با اشاره به تسلط فروغ به شعر کلاسیک بیان کرد: کسانی که علاقه دارند به شعر سپید و نیمایی بپردازند حتما از شعر کلاسیک شروع کنند. چرا که شروع از نیمایی و سپید معمولا نتایج خوبی ندارد و مشکلاتی به وجود می آورد.
 
این شاعر با اشاره به وضعیت سیاسی در دوران فروغ افزود: «با توجه به محدودیت های دوره  فروغ و شروع دوره تجدد در آن روزگار، فروغ هم در کتاب های نخست خود سعی می کند متفاوت از دیگران باشد و یک بی پروایی در شعرش راه پیدا می کند که توجه مخاطبان را به خود جلب می کند. اما فروغ در کتاب های ابتدایی خودش مثل دیوار و اسیر و عصیان هنوز آن فروغ درخشان نشده و با کتاب «تولدی دیگر» است که فروغ جاودانگی اش را شروع می کند و این کتاب اتفاقا آخرین کتاب فروغ است که در زمان حیاتش چاپ شده است. اسم تولدی دیگر نیز کاملا بامسماست و تولدی دیگر برای فروغ در این کتاب رقم خورده است.
 
جعفریان در ادامه با اشاره به دو کتاب آخر فروغ گفت: در جستجوی حقیقت بودن فروغ به طور کامل در تولدی دیگر متجلی است و از هیچ و پوچگرایی می رسد به جایی که می گوید گمشده امروز ایمان است. در کتاب ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد که پس از مرگ فروغ منتشر شده است نشانه های این هست که فروغ در جستجوی این حقیقت به مراتبی هم رسیده است.
 
محمدحسین جعفریان ضمن اشاره به برخوردهای گوناگون با فروغ به ذکر خاطره ای از رهبر انقلاب پرداخت: یکی از سال ها قبل از دیدار نیمه ماه رمضان رهبری یکی از مسئولان با من تماس گرفت و گفت اگر موضوعاتی درباره شعر به ذهنت می رسد و به نظرت مهم است بنویسید که ما به دست حضرت آقا برسانیم. من هم درباره چند موضوع نوشتم و درباره فروغ هم نوشتم که حضرت آقا تکلیف ما را با فروغ فرخزاد روشن کنند.
 
وی ادامه داد: شب دیدار رهبری فرا رسید اما رهبر انقلاب تا انتها درباره فروغ صحبتی نکردند و من داشتم ناامید می شدم تا این که خانم جوانی شعر عاشقانه ای خواندند و آقا ضمن صحبت درباره شعر عاشقانه بانوان و لزوم حفظ عفت و حیا در آن رسیدند به فروغ و فرمودند شعر نباید مثل شعر آن شاعره ی قبل از انقلاب باشد که پرده دری داشت. من بسیار جا خوردم و پیش خودم گفتم از فردا کتاب های فروغ را از مغازه ها جمع خواهند کرد. اما آقا بلافاصله اضافه کردند البته به نظر من آن شاعر هم عاقبت به خیر شد.
 
جعفریان در پایان گفت: اگر در سده اخیر دو شاعر داشته باشیم که متفاوت و قابل عرضه به جهان باشند، آن دو فروغ فرخزاد و علی معلم دامغانی هستند.
 
محمدحسین جعفریان در پایان این کارگاه به شعرخوانی پرداخت.
 
دومین اردوی آموزشی شعر جوان بانوان انقلاب اسلامی (آفتابگردان‌ها) از دیروز در تهران شروع شده و تا روز جمعه ۲۲ اسفند ماه ادامه دارد. گفتنی است مشروح کارگاه‌های آموزشی اردوی آفتابگردان‌ها به زودی در پایگاه اینترنتی موسسه شهرستان ادب به نشانی www.shahrestanadab.com  منتشر خواهد شد./رجانیوز

ارسال نظر

آخرین اخبار