به نظر می رسد که «در حاشیه» جدید مهران مدیری که قرار است با دستمایه قرار دادن "مشکلات نظام سلامت" مردم در عید 94 مهمان مردم باشد، نیامده به حاشیه هایی کشیده شده است که نیازمند سعه صدر بیشتر جامعه پزشکی است!

«در حاشیه» نیامده به حاشیه رفت!
به گزارش گلستان 24، مهران مدیری که سال ها بود با ساخت سریال در شبکه نمایش خانگی به حاشیه ذهن مخاطبان تلویزیون رفته بود، اعلام کرد که می خواهد به صدا و سیما بازگردد و مجددا مخاطبان میلیونی ای را پای برنامه های خود نشانده و با "سریال در حاشیه" که از تاریخ ششم فروردین ماه 1394 ساعت 11:45 از شبکه سوم سیما پخش خواهد شد در کنار مردم باشد.
 
اما به نظر می رسد که «در حاشیه» جدید مهران مدیری که قرار است با دستمایه قرار دادن "مشکلات نظام سلامت" مردم در عید 94 مهمان مردم باشد، نیامده به حاشیه هایی کشیده شده است و تا به امروز تنی چند از مسئولان جامعه پزشکی کشور، واکنش های منفی به تولید و پخش این مجموعه طنز از صدا و سیما نشان داده اند.
 
آغاز به حاشیه بردن «در حاشیه»
نخستین واکنش جامعه پزشکی کشور به این مجموعه طنز تلویزیونی، با نامه دکتر زالی(رئیس سازمان صنفی بخش خصوصی در نظام سلامت) به معاون سیما آغاز شد که طی آن دکتر زالی پخش "سریال طنز اتاق عمل" را موجب شکل گرفتن تصویری غیرواقعی و غیرمنصفانه از نظام سلامت و جامعه پزشکی کشور در اذهان مردم عنوان کرده بود.
 
زالی در نامه 1دی ماه 93 به پورمحمدی خواستار دقت نظر بیشتر در ساخت برنامه های طنز در مورد جامعه پزشکی به ویژه سریال 90 قسمتی شد تا اعتماد و نگرش مردم به جامعه پزشکی خدشه دار نشود!
 
اما با بی اثر ماندن این نامه و جدی شدن پخش سریال مدیری در نوروز 94، این بار خود وزیر بهداشت بود که دست به کار شد تا از حیثیت جامعه پزشکی کشور دفاع کند و با تکرار 4 بند از نامه 6 بندی زالی، مجددا خواستار عدم پخش این سریال از رسانه ملی شده است!
 
این نامه نگاری ها و عکس العمل ها به پخش یک سریال طنز در حالی انجام می شود که ابتدائا کسی به تلاش و استعداد فراوان قاطبه جامعه پزشکی کشور شک و تردیدی ندارد و نیک می دانیم که بسیاری از اعضای خانواده بزرگ جامعه پزشکی کشور تمام توان و اخلاص خویش را برای تامین سلامت مردم به کار می برند.
 
در عین حال این جامعه صنفی نیز مانند هر جامعه صنفی دیگر دارای نقاط ضعفی می باشد که وظیفه رسانه ملی، پرداختن به این نقاط ضعف و تلاش در جهت برطرف نمودن آن است.
 
جای تاسف است که بگوییم که بخشی از این جامعه از سویی با درآمد سرانه فوق العاده بالا نسبت به مردم ایران و حتی سایر متخصصان در پیشرفته ترین کشورهای دنیا موجب بروز شکاف های طبقاتی بزرگی شده اند و بخش دیگری از آنها نیز با رعایت نکردن اخلاق پزشکی و سوگندنامه خود، با تجاری کردن این حرفه حساس به بدنام کردن طبابت کمک کرده اند.
 
نگاهی به درآمد ناعادلانه متخصصان ایرانی
در حالی که افکار عمومی، عموم جامعه پزشکی کشور را بسیار متمول می پندارد اما باید در نظر داشت که اختلاف طبقاتی در میان جامعه پزشکان نیز ناخوشایند است و در شرایطی که بسیاری از پزشکان عمومی در وضع درآمدی نه چندان مناسبی قرار دارند، متخصصان و جراحان ایرانی از وضع بسیار مطلوب مالی قرار دارند و در آمد هم به نسبت درآمد سرانه ایرانیان و هم به نسبت پزشکان دیگر در اوج قرار دارد.
 
به منظور روشن شدن این موضوع که درآمد پزشکان متخصص ایرانی چه میزان ناعادلانه است،  مقایسه اجمالی درآمد پزشکان در ایران و برخی کشورهای توسعه یافته انجام گرفته است. این مقایسه به خوبی موید این مطلب است که دستمزد پزشکان متخصص شاغل در نظام سلامت کشور، به مراتب بالاتر از پزشکان مشابه اروپا است.
 
 
برای انجام این مقایسه از داده های نشریه اشپیگل برای درآمد پزشکان در چند کشور منتخب جهان (۲۰۰۶) استفاده شده و میانگین درآمد پزشکان یکی از بیمارستان های عمومی غیر دولتی درجه ۱ و سطح سوم شهر تهران (۲۰۰۹ / ۱۳۸۸)، به عنوان معیاری برای سطح درآمد پزشکان متخصص کشورمان مورد استفاده قرار گرفته است که جدول این مقایسه در ادامه می آید:
 
 
این تمام ماجرا نیست و از سوی دیگر، برخی افراد از همین قشر پردرآمد با دریافت زیرمیزی(در آمدی که در جداول بالا محسوب نگردیده) به شکل دیگری به حیثیت جامعه پزشکی کشور ضربه می زنند و به گفته رئیس کمیته سیاسی انجمن اسلامی پزشکان ایران: «متاسفانه دریافت‌‌های زیرمیزی پزشکان به موضوع پیچیده‌ای تبدیل شده که به سختی می‌توان راه برون‌رفتی برای آن پیدا کرد؛ این پدیده شوم در کشور به شکل چشمگیری افزایش یافته و باعث درگیر شدن بسیاری از بیماران با این اقدام ناپسند شده است.» 
 
لزوم سعه صدر بیشتر آقای وزیر و جامعه پزشکی کشور
با نگاهی به این آمرها و اظهارات رسمی در می یابیم که لازم است جناب آقای دکتر هاشمی(که الحق و الانصاف یکی از پرکارترین و توانمندترین وزرای دولت به شمار می آید) به جای جلوگیری از پخش این سریال، از فرصت به وجود آمده از سوی رسانه ملی به بهترین شکل استفاده کنند تا مشکلات و معضلات موجود در جامعه پزشکی کشور که در آسیب رسانی اعتماد عمومی به آن است به بهترین شکل مرتفع شود و تلاش غالب افراد این جامعه با اقدامات نسنجیده عده ای از آنان زیر سوال افکار عمومی نرود./فرهنگ نیوز
 

ارسال نظر

  • ناشناس
    0

    از خود بنده در گرگان بابت عمل خانمم یک پزشک متخصص خانم 150 هزار تومان 7 سال پیش زیر میزی گرفت به خدای احد و واحد قرض کردم تا تونستم پول زیر میزی رو جور کنم دفترچه بیمه تأمین اجتماعی داشتم ولی متأسفانه...........گفت باید این پولو بدی .

آخرین اخبار