یادداشت//

همه ی ما به شهدا بدهکاریم و باید در مقابل فداکاری های آنها یکسری اقدامات را انجام دهیم.

وظیفه ما در مقابل شهدا چیست؟
به گزارش گلستان24؛مجتبی لشکر بلوکی فعال فرهنگی اجتماعی در یادداشتی در خصوص شهدا و وظیفه ما نسبت با آنها نوشت: مقام معظم رهبری در بخشی از سخنان خود می فرمایند:
⦁ دشمنان از اسلام حقیقی میترسند، از ⦁ اسلام ناب میترسند؛ اسلامی که نسل پیش از شما در میدانهای نبرد، در میدانهای سیاست، در میدانهای انقلاب آن را سرِدست گرفت و به دنیا نشان داد. امروز شما وارثان آن شهدای بزرگ و آن مردان عظیم‌القدر هستید.
⦁ پیام اسلام برای انسانیّت، پیام آسایش، عزّت، سربلندی و پیام زندگیِ همراه با امن‌وامان است؛ این را دشمنان نمیخواهند در دنیا شناخته بشود و ملّتها با آن آشنا بشوند.                    ⦁ ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
 
چند روز پیش همزمان با دهه دوم فاطمیه و شهادت حضرت زهرا(س) در چندین استان کشور تشیع پیکر شهیدان گمنام بود ؛ استان عزیز ما گلستان نیز افتخار میزبانی این لاله های پاک و فرزندان روح ا... (ره) را داشت و همزمان چند جانباز سرافراز نیز به دوستان شهیداشان پیوستند , سپس یادواره شهدای اهل سنت شمال کشور برگزار گردید.
این موضوع در کنار هیاهوی زندگی عصر ماشینی و در درگیری جنگ نرم وتهاجم فرهنگی جبهه شر به ایران و انقلاب اسلامی برایم این موضوع را پرنگ کرد که واقعاً شهدا چه آرمانی داشته و چطور بالاترین دارایی این دنیای خود را که جان گرانبهایشان بود در راه خدا در طبق اخلاص گذاشته و از آن گذشتند و حال تکلیف ما چیست ؟
واقعاً ما در مقابل شهدا چه وظیفه ای داریم و در چه باید بکنیم .

شهید کیست ؟

شهید از اسماء حسنای الهی است و در لغت به معنی کسی است که در گواهی دادن خود امین باشد.
در عمل به کسی که خود را در راه خدا فدا کرده و برای رسیدن به رضا و وصال محبوب از هستی خود ، در این عالم صرف نظر کرده و از تمام لذائذ مادی دست کشیده «شهید» اطلاق می‏کنند.

شهید در قرآن :

آیات مختلفی در معرفی و مقام شهید در قرآن کریم آمده همچون (سورهاى آل عمران، آیه‏ى 157و  158- محمد، آیات 6- 4 - توبه، آیه‏ى 111- نساء، آیه‏ى 74   و ... )
یکی از معروفترین آیات در این وصف سوره آل عمران، آیات 171- 169 است که می فرماید :
 وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یرْزَقُونَ* فَرِحِینَ بِما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ یسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِینَ لَمْ یلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ أَلَّا خَوْفٌ عَلَیهِمْ وَ لا هُمْ یحْزَنُونَ* یسْتَبْشِرُونَ بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ وَ أَنَّ اللَّهَ لا یضِیعُ أَجْرَ الْمُؤْمِنِینَ  
هرگز کسانی را که در راه خدا کشته شده اند ، مرده مپندار ، بلکه زنده اند که نزد پروردگارشان روزی داده می شوند . به آن چه خدا از فضل خود به آنان داده است شادمانند ، و برای کسانی که از پی ایشانند و هنوز به آنان نپیوسته اند شادی می کنند که نه بیمی بر ایشان است و نه اندوهگین می شوند . بر نعمت و فضل خدا و این که خداوند پاداش مؤمنان را تباه نمی گرداند ، شادی می کنند .
        با توجه به اینکه شهید ازبالاترین چیز خود را در این دنیا در معامله با خدا گذشت است , خدای متعال که خالق یکتاست و همه چیز به یَد اوست مقامی درخور شایسته به شهید در ازای شهادتش می دهد , همان مقامی که ؛ شهادت شهید موجب آمرزش تمام گناهانش می شود . 
شهید از سوال قبر محفوظ است و فشار قبر ندارد و در بهشت با حوریان هم آغوش است . شهید حق شفاعت دارد . شهدا از اولین کسانی اند که وارد بهشت می شوند و همه به مقام شهیدان غِبطه می خورند .

چگونه شهید لایق درجه رفیع شهادت می شود ؟

یک انسان باید 2 شرایط برای رسیدن به مقام شامخ شهیدان را داشته باشد :
 اول این که هدفش  در راه خدا و فى ‏سبیل ‏الله  باشد و بخواهد جان خود را فداى آن هدف مقدس نماید
 ودوم اینکه این کار آگاهانه و از روی اختیار صورت گرفته باشد .

شهدای ایران اسلامی  :

الف – شهداء انقلاب اسلامی
6663 نفر شهید
ب – شهداء دفاع مقدس 8 ساله
ﺟﻤـــﻊ ﮐــﻞ ۲۱۳۲۵۵ ﻧﻔــﺮ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ .
ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺁﻣﺎﺭ ﺗﻌﺪﺍﺩ ۱۵۵۲۵۹ ﻧﻔﺮ ﻣﺠﺮﺩ  و  ﺗﻌﺪﺍﺩ ۵۵۹۹۶ ﻧﻔﺮ ﻣﺘﺄﻫﻞ بوده اند .
۷۰۵۴ ﻧﻔﺮ ۱۴ ﺳﺎﻟﻪ ﻭ ﮐﻤﺘﺮ ،  ۶۵۵۷۵ ﻧﻔﺮ ﺑﯿﻦ ۱۵ ﺗﺎ ۱۹ ﺳﺎﻟﻪ ، ۸۷۱۰۶ ﻧﻔﺮ ﺑﯿﻦ ۲۰ ﺗﺎ ۲۳ ﺳﺎﻟﻪ ،  ۲۲۷۰۳ ﻧﻔﺮ ﺑﯿﻦ ۲۴ ﺗﺎ ۲۹ ﺳﺎﻟﻪ ، ۳۰۸۱۷ ﻧﻔﺮ ۳۰ ﺳﺎﻟﻪ ﻭ ﺑﺎﻻﺗﺮ ﺑﻮﺩﻩ اند .
ج – شهداء مدافع حرم 
بیش از 1000 نفر شهید
د- شهدای امنیت پایدار , شهدای هسته ای , شهدای منا و ...

وصیت نامه شهیدان :

همانگونه که هر انسانی می باید برای رسیدگی امورات پس از فوت خود وصیت نامه ای را در زمان حیاطش مرقوم نماید , شهدا نیز دارای وصیت نامه بودند اما با بررسی وصیت نامه شهدا درمی یابیم که جنس وصیت و توصیه های شهداء  با جنس وصیت نامه دیگران متفاوت است , آنان بیشتر به مسائلی پرداختند که نشان از افق دید و هدف راه آنان می باشد , همچون جنگ بین خیر و شر , دفاع از ولایت فقیه به عنوان نائب عام امام زمان (عج) , وحدت جامعه اسلامی , ادامه راه انقلاب , حفظ حیا و حجاب و ...
فرازی از وصیت نامه چند تن از شهداء :.
وصیتنامه شهید عبدالحسین برونسی
درود همه شهدا و درود همه خانواده شهدا و درود همه انسانهای محروم در سرتاسر عالم به رهبر انقلاب این امام عزیزمان این فرزند فاطمه سلام‌الله علیها و این امام نائب بر حق امام زمان عجل‌الله تعالی فرجه الشریف و این یادگار رسول گرامی اسلام صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم و این یادگار همه انبیا واین عزیزی که همه ما را از بدبختی و بی‌چارگی نجات داد و به راه راست هدایت کرد  .
وصیت نامه شهید مصطفی چمران
به خاطر عشق است که فداکاری می‌کنم. به خاطر عشق است که به دنیا با بی‌اعتنایی می‌نگرم و ابعاد دیگری را می‌یابم. به خاطر عشق است که دنیا را زیبا می‌بینم و زیبائی را می‌پرستم.
به خاطر عشق است که خدا را حس می‌کنم، او را می‌پرستم و حیات و هستی خود را تقدیمش می‌کنم .
وصیت نامه شهید حسن باقری ( غلام حسین افشردی)
فعلاً انقلاب ما همچون تیر زهرآگینی برای تمام مستکبران در آمده است و یاوری برای همه مستضعفین جهان . ما با هیچ دولت و کشوری شوخی نداریم و با تمام مستکبرین جهان سرجنگ داریم .
 وصیت نامه شهید عباس بابایی
خدایا،خدایا، تو را به جان مهدی (عج) تا انقلاب مهدی (عج) خمینی را نگهدار . به خدا قسم من از شهدا و خانواده شهدا خجالت می کشم وصیت نامه بنویسم . حال سخنانم را برای خدا در چند جمله انشاالله خلاصه می کنم .
خدایا مرگ مرا و فرزندان و همسرم را شهادت قرار بده .
وصیت نامه شهید سید مرتضی آوینی
زندگی زیباست ، اما شهادت از آن زیباتر است ؛ سلامت تن زیباست ، اما پرنده‌ی عشق ، تن را قفسی می‌بیند که در باغ نهاده باشند. و مگر نه آنکه گردن‌ها را باریک آفریده‌اند ، تا در مقتل کربلای عشق ، آسانتر بریده شوند .
وصیت نامه شهید مدافع حرم محسن حججی
از ولایت فقیه غافل نشوید و بدانید من به یقین رسیدم که امام خامنه ای نائب بر حق امامزمان است.
از همه ی خواهران عزیزم و از همه ی زنان امت رسول الله می خواهم روز به روز حجاب خود را تقویت کنید ، مبادا تار مویی از شما نظر نامحرمی را به خود جلب کند ؛ مبادا رنگ و لعابی بر صورتتان باعث جلب توجه شود ؛ مبادا چادر را کنار بگذارید...همیشه الگوی خود را حضرت زهرا و زنان اهل بیت قرار دهید .
از همه ی مردان امت رسول الله می خواهم فریب فرهنگ و مدهای غربی را نخورید ؛ همواره علی ابن ابی طالب امیرالمومنین را الگو و پیشوای خود قرار دهید و از شهداء درس بگیرید...

قسمتی از زندگی شهیده واقعه منا مرجان نازقلیچی 

شهیده «مرجان نازقلیچی» اولین فرماندار بندرترکمن و سومین فرماندار زن کشور که قریب به ده سال به عنوان معینه هرسال به حج مشرف می شد و در سال 92 از طرف رهبر معظم انقلاب ، زیارت نیابتی حج را انجام داده بود ، 
در روز نهمین روز ماه ذی الحجه، در فاجعه منا به شدت مجروح شد و پس از آن در بیمارستان به مقام رفیع شهادت نائل آمد.
قسمتی از زندگی و وصیت نامه شهید هسته ای مصطفی احمدی روشن
کارش را با سپاه قدس شروع کرده بود و دوره‎‎های آموزشی و تحقیقات را یک‎جا طی کرده بود. او کم‎کم پی برد که صنعت هسته‎ای، محور است. بعد به «UCF» راه پیدا کرد و در آن‎جا استخدام شد , سپس به این نتیجه رسید که به UCF نرود و حدود شش ماه منتظر ‎ماند تا به نطنز بیاید. بالأخره پس از شش ماه انتظار، اجازه ورود به عرصه غنی‎سازی را پیدا کرد  در سال ۸۸ معاونت بازرگانی را متعهد گردید و دیگر معاونت‎ها را نیز به او پیشنهاد کردند، ولی به‎دلیل دشواری و استراتژیک بودن این معاونت وارد بازرگانی شد و تا آخر در این پست ماند.
و می‎گفت آشنای محرومیت هستم و اگر مدیری از سر سیری با موضوعی برخورد می‎کرد می‎گفت: «این بچه پول داره و این مشکلات را حس نمی‎کنه و متوجه حرف‎‎های ما نیست.»
آنچه که در درجه اول در زندگی مصطفی پررنگ بود ولایت‎مداری‎اش بود و نه ولایت‎باوری‎اش. بسیاری از کار‎هایی که می‎کرد بر همین اساس بود. او می‎گفت الان نظر ولایت این است و انگشت اشاره ایشان الان دارد این‎جا (صنعت غنی‎سازی) را نشان می‎دهد؛ پس من باید این کار را بکنم.

خوب حال ما چه بایدبکنیم و تکلیف ما چیست ؟

آنچه از دین مبین اسلام , کلام ائمه اطهار , وصیت نامه شهیدان و بررسی راه و روش زندگی شهیدان در باب وظیفه ما در مقابل شهدای معظم به دست می آید به شرح زیر است :
الف  : آحاد مردم :
⦁ دوستی با دوستان شهدا ، و دشمنی با دشمنان شهدا 
⦁ زنده نگهداشتن یاد و نام شهید و  بزرگداشت شهدا
⦁ پیرو مقام معظم هبری(دام ظله العالی) باشیم. 
⦁ الگوسازی از شخصیت و سیره زندگی و حماسه ایثارگرانه شهید .
⦁ حرمت خانواده شهدا باید تماماً حفظ گردد .
⦁ به زیارت شهدا خصوصاً شهداء گمنام رفته ، آنها را یاد کنیم و برایشان فاتحه بخوانیم.
⦁ حفظ حجاب و غیرت اسلامی در مردان و زنان جامعه
⦁ اهل شهید بودن ( پیامبر اسلام (ص) در حدیثی عنوان کردند هر شهید ۷۰ هزار نفر از اهلش را شفاعت می‌کند.
اهل شهید کسی است که بیشتر به تفکر و عمل او شبیه باشد ، پس وظیفه ما حفظ اندیشه، تفکر و عمل شهداست . )
⦁ روز پدر و روز مادر به دیدار پدران و مادران شهدا رفتن . 
⦁ طبق بیان رهبر معظم انقلاب ؛ شهدا ، ارکان نگهدارنده انقلاب و نظام اسلامی هستند .
⦁ طبق بیان رهبر معظم انقلاب ؛ مجاهدت (که شهدا انجام دادند) ، راه پیشرفتِ ایران اسلامی است .
⦁ عکس شهدا را نبینند و عکس شهداء زندگی کنند .
ب : دانش آموزان و دانشجویان :
⦁ شهدا با تفنگ از دین و کشور محافظت کردند و دانش آموزان و دانشجویان باید با علم خودمان راهشان را ادامه دهند
⦁ طبق بیان رهبر انقلاب علاوه بر درس خواندان کار انقلابی انجام دهند .
⦁ دانش آموزان و دانشجویان باید بدانیم که ماهواره ها و فضای مجازی همان تانک های دشمنان اند و ما هم می توانیم حسین فهمیده های 13 ساله باشیم و با ایثار و از خودگذشتگی برای گسترش اسلام و مبارزه با انحرافات در راه دین تلاش کنیم  .
⦁ قهرمانان ملی ما که همان شهداء هستند را بیشتر بشناسند و بیشتر به دیگران معرفی کنند .
ج : وظایف مسئولان :
بخشی از وصیت نامه شهید «قباد شمس الدینی»: 
مسئولین بدانند، اگر عهد خود با شهدا را فسخ کنند ، یا حقی به نام شهدا از مظلومی پایمال شود ، آن ها را نمی بخشیم.
بخشی از وصیت نامه شهید « حاج حسین خرازی»: 
از مسئولین عزیز و مردم حزب‌الهی می‌خواهم که در مقابل آن افرادی که نتوانستند از طریق عقیده ، مردم را از انقلاب دور و منحرف کنند و الان در کشور دست به مبارزه دیگری از طریق اشاعه فساد و فحشا و بی‌حجابی زده‌اند در مقابل آنها ایستادگی کنید و با جدیت هر چه تمام تر جلو این فسادها را بگیرید .
⦁ مسئولان باید همیشه این را مد نظر داشته باشند که با خون صدها هزار شهید ، معلول ، مجروح و جانباز روی کار آمده اند . پس مواظب باشند از این امکانات ، سوءاستفاده نکنند و مصلحت اندیشی و بی تفاوتی در کار را نداشته باشند .
⦁ برای هر صندلی در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران چندین شهید سرو قامت پاک فدا شده اند , پس همان مدیریتی بکنند که اگر شهدا بودند می کردند .
⦁ تلاش برای تحقق کامل سیاست های کلی ابلاغی از سوی رهبر انقلاب اسلامی
⦁ حفظ وحدت امت اسلامی 
⦁ ایستادگی در برابر دشمنان ایران اسلامی
⦁ اراده کامل خدمت به مردم به عنوان ولی نعمتان مسئولان
⦁ سعی در معرفی اسطوره های ملی و عامل افتخار کشور و نظام  که بخش عظیمی از آنان شهدای سرزمین ما هستند .
⦁ الگو نمودن شهدا در طرح ها , برنامه ها و هدف سازمانهای خود و تصمیم گیری های خُرد و کلان .
⦁ انتخاب مدیران , مسئولان و کارشناسان شایسته از طریق نظام شایسته سالاری و مطابق با الگوی ایرانی – اسلامی
⦁ سعی در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت 
⦁ سعی در گسترش و همگانی نمودن سبک زندگی شهدا که برگرفته از سبک زندگی ایرانی – اسلامی می باشد.
⦁ بررسی و بکار گرفتن راه و روشی که شهداء با آن در عرصه های مختلف پیروز شدند : انقلاب اسلامی , دفاع مقدس , دفاع از حریم ائمه , دفاع از حریم کشور , امنیت پایدار  و ...
 
انتهای پیام/پ

 

 

ارسال نظر

  • ناشناس
    0

    ..

  • فاطمه زهرا
    0

    خوب نیست

آخرین اخبار