الفبای خودسازی-6

الفبای خودسازی که گردآوری شده از کتاب به خودآ، برگرفته شده از کتاب چهل حدیث امام خمینی(ره) به ترتیب حروف الفبای فارسی است از این پس در سایت گلستان 24 دنبال نمایید.

دربست تا بهشت!

به گزارش گلستان 24، الفبای خودسازی که گردآوری شده از کتاب به خودآ، برگرفته شده از کتاب چهل حدیث امام خمینی(ره) به ترتیب حروف الفبای فارسی  است از این پس در سایت گلستان 24 دنبال نمایید. به امید اینکه دنیا و آخرتی بهتر و شایسته تر داشته باشیم. پایان زندگی در این دنیا زمان مشخصی برای ما ندارد. پس چقدر خوب است که هر لحظه خود را برای رسیدنش آماده کنیم.

دربست تا بهشت!

الف: امتحان و آزمایش مومنان

سماعه از حضرت صادق(ع) نقل کند که گفت: در کتاب علی(ع) آمده است:

سخت ترین مردم از تظر بلاء پیامبرانند، سپس جانشینان آنان، سپس نیکوتر پس نیکوتر. و همانا مومن به اندازه کارهای نیکش مبتلا می شود.  پس کسی که دینش درست و کارش نیکو باشد، بلای او سخت گردد و این برای آن است که خداوند دنیا را ثواب برای مومن و کیفر برای کافر قرار نداده است و کسی که دینش سبک و عقلش کم باشد، بلایش هم کم باشد و بلا به سوی مومن پرهیزکار، تندتر از باران به سوی قرارگاه زمین است.

الف: اخلاص

امام صادق(ع) در تفسیر آیه ی لیبلوکم ایکم احسن عملاً؛ تا شما را بیازماید کدام یک نیکوترید از جهت عمل، فرمود:

مقصود او این نیست که کدامتان بیشتر عمل می کنید، بلکه درست کارترین شما را قصد کرده است و جز این نیست که درستی، ترس از خدا و نیت درست و خشیت است. سپس فرمود: مراعات کردن عمل برای خالص شدن، از عمل سخت تر است و عمل خالص آن است که نخواهی جز خداوند، کسی تو را ستایش کند، و نیت برتر از عمل است. آگاه باش که نیت همان عمل است. سپس این کلام الهی را تلاوت فرمود: قل کل یعمل علی شاکلته؛ هرکس بر شکل خود عمل می کند، یعنی بر نیت خود.

خ: خوف و رجاء

راوی گوید: به حضرت صادق(ع) گفتم: در وصیت لقمان چه بود؟ فرمود:

در آن شگفت ها بود، شگفت ترین چیزی که در آن وجود داشت این بود که به پسرش گفت: از خداوند چنان بترس که اگر طاعت جن و انس را آورده باشی، هر آینه عذابت کند و به او چنان امیدوار باش که اگر گناهان جن و انس را آورده باشی هر آینه تو را بیامرزد.

ارسال نظر

آخرین اخبار