خبرگزاری دولتی ترکمنستان صبح امروز از احداث اولین ساختمان کنفرانس بین‌المللی به شکل «یورت ترکمنی» و یا «آق اُوی» خانه سنتی ترکمنی، در شهر «مرو» در جنوب ترکمنستان خبر داد.

«یورت ترکمنی» در کتاب گینس ثبت می‌شود

به گزارش گلستان 24،  «قربانقلی بردی محمد اف» رئیس جمهور ترکمنستان طرح معماری «یورت ترکمنی» با گنجایش ۳ هزار نفر را تصویب کرده‌‏است.

مجتمع جدید در شهر «مرو» به عنوان پایتخت فرهنگی جهان ترک در سال ۲۰۱۵ میلادی به همراه چندین تاسیسات جانبی از جمله پارکینگ و شهرک بازی کودکان احداث خواهد شد که احتمال می‌‏روند این ساختمان به عنوان بزرگترین یورت در دنیا به کتاب رکورد «گینس» ثبت شود.

خبرگزاری دولتی ترکمنستان بدون اشاره به جزئیات بیشتر از این طرح نوشت، این پروژه معماری را ۵ شرکت ساختمانی محلی قرار است ظرف مدت ۸ ماه اجرا و به بهره‌برداری رسانند.

 یورت یا «آق اُوی» اسمی است که عشایر ترکمن در آسیای مرکزی به چادر‌های عشایری مورد استفاده می‌گویند. چادر‌های یورت معمولا از پشم، پوست حیوانات و ساختار آن نیز از چوب درست شده‌ و قابل حمل می‌باشد.

خانه سنتی ترکمنی که به آن «اوی» گفته می‏‌شود با توجه به جایگاه اجتماعی و معیشتی بین مردم این کشور از شهرت تاریخی برخوردار است و هم‌اکنون مردم ترکمن از آن به عنوان مهم‌ترین هنر دستی یاد می‌کنند و در تلاش هستند تا آن را به نسل بعد منتقل کنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام/آیغیت

ارسال نظر

آخرین اخبار