حضور سینماگران مشهور جهان در کارگاه‌های تخصصی، پخش فیلم‌های درجه یک دنیا و تبدیل این جشنواره به یک فستیوال جهانی از اهداف مسئولان برای ارتقای این جشنواره بود اما در عمل اتفاقی دیگر رخ داد.

ارتقای مدل بدحجابی، تنها دستاورد آخرین اقدام فرهنگی وزارت ارشاد+تصویر

به گزارش گلستان 24، «همه بخش بین‌الملل را بیشتر ببینند و به آن توجه کنند؛ بنابراین می‌توان گفت آزمون سختی را پذیرفته‌ایم و باید منتظر خروجی آن هم باشیم. کشورهای مختلفی در جشنواره شرکت کرده‌اند و امیدوارم ماحصل آن موفقیت‌آمیز باشد.»

 این جملات ایوبی رییس سازمان سینمایی در افتتاحیه جشنواره بین المللی فجر است. جشنواره‌ای که قرار بود نگاه‌ها درباره وزارت ارشاد عوض کند و نشان بدهد وزارت ارشاد در دولت فعلی تفاوت ماهوی با دولت‌های قبلی دارد.

بخش بین‌المللی سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر دیروز در پردیس سینمای ملت آغاز به کار کرد. حضور سینماگران مشهور جهان در کارگاه‌های تخصصی، پخش فیلم‌های درجه یک دنیا و تبدیل این جشنواره به یک فستیوال جهانی از اهداف مسئولان برای ارتقای این جشنواره بود اما در عمل اتفاقی دیگر رخ داد.

ابوالفضل جلیلی از سینماگران حامی روحانی در واکنش به این رویداد گفت که «اینکه یک فرد لبنانی ساکن فرانسه باشد و فیلمی بسازد و آن را در جشنواره ما شرکت دهد، به این معنی نیست که جشنواره ما یک مهمان فرانسوی دارد. مگر می خواهیم سر خودمان و فرهنگمان کلاه بگذاریم؟»

عباس کیارستمی یکی از سینماگران روشنفکر ایرانی که در سال گذشته جنگ ایران(دفاع مقدس) را "بی مفهوم" خواند و با رایزنی وزارت ارشاد برای برگزاری یک کارگاه تخصصی به این جشنواره آمد نیز زبان به انتقاد گشود تا معلوم شود هنرمندان نزدیک به دولت نیز دیگر حامی سفت و سخت وزارت ارشاد نیستند.

وی در مراسم افتتاحیه این جشنواره با ابراز ناراحتی از سال‌ها کم‌مهری و کم‌لطفی که سال‌ها در ایران به او شده،گفت: «برای حضور در این مراسم نمی‌دانم از آقای ایوبی باید سپاسگذار باشم یا شاکی که شرایط را برای حضور در چنین مراسمی که من به آن عادت ندارم؛ مهیا کرد. قرار ما بر این بود که کلاس‌هایی با دانشجویان ایرانی و خارجی داشته باشم و واقعا نمی‌دانم و در این مراسم آمادگی ندارم و نمی‌دانم باید چه بگویم. اگر حضور جوانان نبود، هیچ انگیزه‌ای نداشتم.»

در کنار سینماگران حامی دولت، تعدادی از سینماگران ارزشی نیز به سیاست‌های وزارت ارشاد درباره این جشنواره انتقاد کردند. جمال شورجه کارگردان سینما در گفت‌وگو با سراج24 با بیان اینکه بنده به نوبه خودم با تفکیک کردن جشنواره فیلم فجر و بخش بین الملل آن موافق نیستم به این دلیل که جشنواره یک شان دارد که در ایام ا... دهه فجر پخش می شود، اظهار داشت: « باید در این برهه تمامی اقدامات ما تحت الشعاع دهه فجر قرار بگیرد چرا که برگزاری جشنواره در آن زمان به مناسبت دهه فجر است . اتفاقا ً باید بخش بین الملل در همان زمان برگزار شود تا مهمانان و هنرمندان خارجی که در جشنواره حضور پیدا می کنند و بعضا ً تعدادشان هم کم نیست با شور و شعف مردم در آن زمان شریک باشند . ما در این جشنواره صرفا ً فیلم را بماهو فیلم نمایش نمی دهیم . ما تنها نمی خواهیم که یک جشنواره برگزار کنیم جشنواره باید یک هدفی داشته باشد.

یکی از اهداف برگزاری جشنواره فجر این است تا از سایر نقاط جهان نیز هنرمندان ، فیلمسازان و سایر گروههای مرتبط با عرصه سینما بیایند و واقعیت های کشورما را از نزدیک ببینند و متوجه شوند که سمپاشی هایی که رسانه های غربی شبانه روز علیه انقلاب اسلامی انجام می دهند و سیاه نمایی هایی که می کنند، دروغی بیش نیست. با این کار دوستانف ما از این هدف جشنواره دور شده ایم و آن رونق و شور و شعف را هم از دست داده ایم کما این که الان از دست داده ایم و شبیه یک جشنواره های کوچک و خالی از جذابیتی است که بعضا ً برگزار می شود.»

اما انتقاد سینماگران به این جشنواره تنها نکته منفی آن نبود. عدم حضور کارگردانان مطرح اروپایی علیرغم ادعای قبلی از نکاتی بود که تعجب بسیاری از شخصیت های فرهنگی و رسانه‌ای را در پی داشت.

جیلان علی رغم درخواست مسئولان به این جشنواره نیامد

 نوری جیلان،  فیلمساز مطرح ترک که سال گذشته توانست نخل طلای کن را برای «خواب زمستانی» دریافت کند از افرادی بود که وزارت ارشاد تلاش زیادی کرد تا به این جشنواره بیای اما تا امروز موفق به جلب نظر این فیلمساز نشده‌اند.

در این میان، طبق شنیده‌ها مسئولان جشنواره تلاش بسیاری را برای آوردن چهره‌های مطرح‌تر از جمله «نوری بیلگه جیلان» انجام داده‌اند اما ظاهرا درخواست مبلغ چند ده هزار دلاری از سوی این فیلمساز مانع سفر او به ایران بوده است.

امیر کاستاریکا از چهره‌های شاخص هنری صربستان نیز در دیدار با  محمود شالویی رایزن فرهنگی کشورمان در بلگراد گفت که در حال حاضر نمی‌تواند در جشنواره ایران در اردیبهشت حضور داشته باشم.

اما از نکات نادری که در این جشنواره به وقوع پیوست پخش بدون صدا! یک فیلم در این جشنواره بود. فیلم جستجو اثر میشل هاوانسیس در حالی اکران شد که عده‌ای فکر می‌کردند عدم حضور صدا در این فیلم یک فرم تکنیکی است اما در کمال تعجب متوجه شدن تمام فیلم بدون صدا است. یکی از خبرنگاران درباره این اتفاق می‌نویسد: «امروز برای تماشای فیلم جستجو که در جشنواره کن هم حضور داشت به پردیس سینمای ملت رفتیم و امیدوار بودیم شاهد اثر قابل توجهی باشیم. اما قضیه بسیار پیچیده‌تر از این حرف‌ها بود! شوک اول درست وقتی وارد سالن شدیم وارد شد.

تعداد افرادی که برای دیدن این فیلم به سالن شماره 4 ملت آمده بودند، به ده نفر هم نمی‌رسید! چه استقبالی از جانب علاقه ‌مندان سینما در یک جشنواره بین‌المللی!همه چیز خوب بود به جز یک مشکل! فیلم صدا نداشت! ابتدا فکر کردیم شاید نسخه اصلی به همین شکل هست و لحظات ابتدایی فیلم واقعا صدا ندارد. ناظر پخش با صراحت به تماشاگران اعلام کرد که این نسخه فیلم بدون صدا است و جشنواره همین نسخه را دارد

اما در کنار این نکات منفی به ظن عده‌ای این جشنواره نکات خوبی نیز داشت. حضور زنانی با شلوار و بلوز در این جشنواره یک گام بالاتر از سطح بدحجابی در کشور بودمسئله‌ای که با تحسین مدعیان هنر و مایه تأسف قشر متعهد جامعه بود.

سراج24 به دلیل حفظ حرمت‌ها از انتشار دیگر عکس‌ها معذور است

این حضور بی پروا به بهانه بین المللی بودن این جشنواره نشان بارز دیگری از سوق پیدا کردن وزارت ارشاد فعلی به همان تساهل و تسامح ظاهری و محتوایی وزارت ارشاد دولت خاتمی است.

وزارتی که با تذکرات پی در پی مواجه شده چه زمانی می‌خواهد به جای جشنواره‌های نمایشی و خط شکنی در پوشش، به مسئله اصلی فرهنگ مردم بپردازد. فرهنگ اسلامی کماکان در عنوان این وزارت غریب است.

ارسال نظر

آخرین اخبار