فیلم قصه‌ها؛ اوج سیاه‌نمایی در ایران در آستانه اکران

پایگاه مصری «الموجز» نیز با اشاره به داستان فیلم‌های کوتاه هفت‌گانه «قصه‌ها» نوشته است: فیلم سقوط واضح زندگی در داخل جامعه ایرانی را نشان داده است!

چراغ سبز وزارت ارشاد به اکران فیلم حامی فتنه
به گزارش گلستان 24، غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش در جلسه شورای صنفی نمایش روز دوشنبه 14 اردیبهشت گفت: «در جلسه امروز هیچ صحبتی پیرامون ثبت قرار داد فیلم‌های «قصه‌ها» به کارگردانی رخشان بنی‌اعتماد و «خانه دختر» به کارگردانی شهرام شاه‌حسینی و «نهنگ عنبر» به کار گردانی سامان مقدم، «در دنیای تو ساعت چند است؟» به کارگردانی صفی یزدانیان صورت نگرفت.»
 
اتفاقی که می رفت کور سوهای امید را درباره توجه مدیریت فرهنگی کشور برای مقابله با آثار دروغ و سیاه نشان دهد و این نوید را بدهد که متولیان فرهنگ با آثار سخیف میانه ای ندارند اما تمام این امیدها با انتشار یک خبر در روز بعد از جلسه شورای صنفی نقش بر آب شد.
 
یکی از سایت های سینمایی یک خبر را تحت عنوان خبر ویژه منتشر کرد و گفت طبق آخرین اخبار رسیده فیلم قصه‌ها به کارگردانی رخشان بنی‌اعتماد، از امروز در گروه سینمایی آزاد اکران خواهد شد. سخنگوی شورای صنفی خبر از عدم تصمیم‌گیری برای اکران این فیلم داد. اما ظاهرا این تصمیم برای جلوگیری از ایجاد تنش در آستانه اکران فیلم بوده است.
 
این در الیست که فیلم قصه ها اثر رخشان بنی اعتماد یکی از سیاه ترین فیلم های یک دهه اخیر است که حتی مراحل قانونی برای تولید را نیز طی نکرد و صرفا با مجوز فیلم کوتاه این فیلم ا ساخته اما وقتی همین سوال از رخشان اعتماد در حاشیه جشنواره می شود او می گوید کسی جرأت توقیف کارهای وی را ندارد.
 
آسوشیتدپرس در مطلبی درباره این فیلم نوشت: «زمان برای شخصیت‌های فیلم قصه‌ها سخت می‌گذرد. کار کم است. نرخ‌ها بالا است. اعتیاد به مواد مخدر بسیاری از جوانان را در برگرفته است. قصه‌ها که یکی از بیست فیلم بخش مسابقه است مجموعه‌ای از چند داستان از تلاش شهروندان تهرانی. راننده تاکسی زیربار قرض، مستمری بگیران فقیر و کارگران کارخانهٔ بیکار.»
 
این فیلم که حتی توسط رسانه های خارجی نیز میزان سیاه نمایی موجود درفیلم به این میزان زیاد است توسط جشنواره ونیز مورد توجه قرار گرفت.
 
جایزه ای که باعث شد آلن ایر سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا نیز دریافت آن را به بنی اعتماد تبریک بگوید. رسانه‌های عرب زبان و مغرض نیز تا جایی که توان داشتند از این فیلم حمایت کردند. روزنامه لبنانی النهار  با اشاره به دورزدن قانون توسط بنی‌اعتماد می‌نویسد: این فیلم مجموعه‌ای از فیلم‌های کوتاه است که بازتابی واقعی از جامعه ایران است که در آن سرخوردگی، اعتیاد، عشق و سوء استفاده جنسی دیده می‌شود!
 
پایگاه مصری «الموجز» نیز با اشاره به داستان فیلم‌های کوتاه هفت‌گانه «قصه‌ها» نوشته است: فیلم سقوط واضح زندگی در داخل جامعه ایرانی را نشان داده است!
 
این در حالیست که سال گذشته علی جنتی، وزیر ارشاد دولت اعتدال در رابطه با سیاه نمایی در فیلم ها گفته بود: «به هر حال همیشه عده‌ای علاقه‌مند به پرداختن به ضعف‌ها و ناهنجاریهای جامعه هستند و به نارسایی و مشکلات می‌پردازند. اینکه در فیلمها به آسیبها و معضلات جامعه پرداخته شود خوب است و معضلی مثل طلاق باید ریشه‌یابی شود و راه‌های جلوگیری و کاهش آن پیدا و توجه‌ها جلب این موضوع شود.  اما گاهی فیلمساز با پرداختن به مشکلات و نارسایی‌ها و ناهنجاری‌های درون جامعه، آن را به خارج از مرزهای کشور و جامعه منتقل و منعکس می‌کند که این برخورد بسیار جدی را می‌طلبد.  باید با فیلمسازی که عالمانه و عامدانه دست روی نقاط ضعف جامعه می‌گذارد و به خارج از کشور منتقل می‌کند برخورد قطعی شود. در جامعه ما سوژه‌های قوی و مثبت بسیار زیادی وجود دارد که باید به آنها پرداخت.»
 
و در ادامه حتی در انتقاد به اعطای مجوز ساخت به آثاری مانند «قصه‌ها» نیز به این نکته اشاره کرد که: «سوال من این است که اصلا چرا این "قصه‌ها" ساخته شد و چرا مجوز گرفت؟ اگر نظارت بر مراحل ساخت نباشد این اوضاع پیش می‌آید.  به نظر من باید از گلوگاه اولیه با متخصصان آشنا و ماهر به مسائل دینی و ملی بر کار نظارت کرد و مراحل ساخت را دنبال کرد.»
 
اما در کمال تعجب می‌بینیم دستگاه فرهنگی کشور که شخص اصلی آن به این شکل در رابطه با این فیلم انتقاد می کند، در عمل به این فیلم مجوز اکران عمومی می دهد.
 
لازم به ذکر است در جریان سفر بنی اعتماد در هفته های گذشته به آمریکا، وی با ستار خواننده طاغوتی و از فعالان براندازی نظام اسلامی دیدار و عکس یادگاری گرفت که در گزارش های پیش به سمع و نظر شما رسانده شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار