با سخنرانی محسن رضایی، ترکمان و وزیر فرهنگ عراق؛

رایزنی فرهنگی عراق در ایران، بعدازظهر پنج‌شنبه ۱۷ اردیبهشت، با حضور مسئولان عالی‌رتبه دو کشور، سفرای کشورهای اسلامی و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی در تهران افتتاح شد.

رایزنی فرهنگی عراق در تهران افتتاح شد

به گزارش گلستان24، رایزنی فرهنگی عراق، به‌عنوان تنها نمایندگی فرهنگی یک کشور عربی در ایران، با حضور فریاد رواندزی، وزیر فرهنگ عراق، محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، انتصار الداوودی، قائم مقام سفیر عراق در تهران و مظفر الربیعی، رایزن فرهنگی عراق در ایران، سفرای کشورهای اسلامی و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی مستقر در تهران، ساعت 17 پنج‌شنبه، افتتاح شد. سفیر مصر، سفیر قطر و سفیر یمن، از جمله سفرای حاضر در این مراسم بودند.

وزیر فرهنگ عراق: تمدن ایران در نفس عراق ریشه دوانده است

فریاد رواندزی، وزیر فرهنگ عراق در ابتدای این مراسم، در سخنانی ضمن بیان اینکه ملتها زبان مشترکی به‌نام فرهنگ دارند، گفت: جمهوری عراق خواهان افتتاح مراکز فرهنگی خود در سراسر جهان است که پس از جنگ 1980 در بسیاری از کشورها تعطیل شدند.

وی افزود: انتخاب تهران به‌عنوان پنجمین شهر در جهان برای افتتاح مرکز فرهنگی عراق به این دلیل است که ایران، کشوری بسیار بزرگ در منطقه و بسیار مهم برای مردم عراق، محسوب می‌شود. ایران از هزاران سال پیش ریشه در تاریخ دوانده و جزو جدایی ناپذیر فرهنگ ریشه‌دار در تاریخ است.

رواندزی ادامه داد: روابط ایران و عراق تنها تاریخی و جغرافیایی نیست؛ بلکه روابطی است که از تمدن انسانی نشأت گرفته است. فرهنگ و تمدن ایران در نفس ما و در تمدن بین النهرین، ریشه کرده است. به همین دلیل مرکز فرهنگی عراق در تهران را افتتاح کردیم تا پل ارتباطی باشد برای استمرار روابط فرهنگی ایران و عراق.

وزیر فرهنگ عراق در پایان با اشاره به اینکه مسئولیت تبادل فرهنگی بسیار خطیر است، اظهار کرد: مرکز فرهنگی عراق در تهران باید زبان پویای عراق در جمهوری اسلامی ایران باشد که دارای خرده فرهنگ‌ها و قومیت‌های مختلف است.

انتصار الداوودی، قائم مقام سفیر عراق در تهران، دیگر سخنران این مراسم بود. وی گفت: در زمانی با شما سخن می‌گویم که آثار باستانی و 7هزار ساله عراق همچنان مورد حمله و تاراج داعش قرار می‌گیرد.

وی افزود: با این حال دولت جمهوری عراق، اهمیت بخشیدن به مسایل فرهنگی را در صدر کارهای خود قرار داده و مراکز متعدد فرهنگی را در کشورهای مختلف افتتاح و راه اندازی می‌کند.

قائم مقام سفیر عراق در تهران در پایان گفت: مرکز فرهنگی و سفارت عراق در تهران، فعالیت‌های فرهنگی خود را ادامه خواهد داد و برای فعالیت‌های فرهنگی اقوام مختلف عراقی که مقیم ایران هستند، تلاش خواهد کرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام: ندای آزادی از عراق به جهان صادر شد

در ادامه برگزاری این مراسم، محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، در سخنانی ضمن بااهمیت خواندن افتتاح مرکز فرهنگی عراق در تهران، گفت: بین ملت ایران و عراق، یک سابقه تاریخی و فرهنگی بسیار عمیق و ناگسستنی وجود داشته است. ما انقلاب خود را با ندایی که از کربلا برخاست شروع کردیم، ندای آزادی و بشردوستی.

وی ادامه داد: بهترین ندایی که از قلب بشریت خارج شد، همین ندای آزادی است که از عراق به تمام جهان صادر شده است. بنابراین پیوند ما با مردم عراق، یک پیوند اعتقادی، حقیقی و واقعی است و این پیوند، استکبار و صهیونیسم را به وحشت انداخته است؛ چون می‌دانند که اگر این ارتباط در جهان نشر پیدا کند، یک فرهنگ واقعی شکل خواهد گرفت.

رضایی، وحدت جهان اسلام را از جمله موارد مورد هدف استکبار و صهیونیسم دانست و در ادامه اظهار کرد: آنها تفرقه و ناامنی را در جهان اسلام می‌خواهند تا جلوی ظهور مجدد تمدن نوین اسلامی در این منطقه را بگیرند. تصور کنید که کشورهای اسلامی با هم متحد شوند، با توجه به اقتصاد و تجارت و دانش و تکنولوژی و انرژی و نفت که در اختیار دارند، بخواهند در عالم فرهنگ سازی کنند.

وی افزود: پس ما نگرانی‌های استکبار را درک می‌کنیم و متوجه می‌شویم که چرا رییس جمهوری فرانسه در اوج بمباران یمن به منطقه سفر می‌کند و میلیاردها دلار اسلحه و میراژ به کشورهای منطقه می‌فروشد؛ ولی مطمئن باشید که آنها شکست خواهند خورد. مسلمانان آزادی، اختیار و حاکمیت خود را به‌عهده خواهند گرفت و دست دشمن را از سرنوشت خویش کوتاه خواهند کرد.

وی در ادامه این بخش از سخنان خود، گفت: ارتباطات فرهنگی، بهترین ابزار برای خنثی سازی توطئه‌های استکبار و صهیونیسم در سرزمین‌های اسلامی است و بار دیگر پیروزی خون بر شمشیر را در سوریه و عراق و یمن، خواهیم دید.

سخنان دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در این مراسم، این‌گونه پایان یافت: از سوی رهبر معظم انقلاب و دولت جمهوری اسلامی ایران، افتتاح مرکز فرهنگی عراق در تهران را تبریک می‌گویم. ملت و دولت عراق بدانند که ایران از عراق یک‌پارچه، سرافراز و مقتدر حمایت خواهد کرد.

مظفر الربیعی، رایزن فرهنگی عراق در ایران به‌عنوان آخرین سخنران این آیین، در سخنان کوتاهی ضمن قدردانی از اشخاص و نهادهای عراقی و ایرانی برای راه اندازی مرکز فرهنگی عراق در تهران، گفت: اشتیاقی که از حاضران در آیین برای استقبال از این مرکز فرهنگی مشاهده کردم، انگیزه ما را برای تداوم فعالیت‌های مرکز فرهنگی عراق در تهران و گسترش برنامه‌های آن افزود.

الربیعی ادامه داد: امیدوارم که این تعاملات به توسعه روابط فرهنگی ایران و عراق منجر شود و بدانید که این مرکز تمام تلاش خود را برای تحقق این مهم، انجام خواهد داد.

بنا بر اعلام این خبر، آیین افتتاحیه رایزنی فرهنگی عراق در ایران با اجرای شعر «اسراء» توسط کودک عراقی، نمایش فیلم مستند کوتاه «تمدن بلاد الرافدین»، اجرای شعر توسط رضا السید جعفر، شاعر عراقی، نوازندگی عود توسط مجید ناظم، هنرمند ایرانی، اجرای برنامه تواشیح توسط گروه فجر و بازدید از نمایشگاه نقاشی و عکاسی، ادامه یافت.

همچنین مراسم افتتاحیه رایزنی عراق در ایران، جمعه 18 اردیبهشت، با اجرای برنامه‌های هنری و نمایش فیلم‌های عراقی، با حضور چهره‌های فرهنگی و هنری دو کشور، ادامه یافت.

محل رایزنی فرهنگی عراق در ایران، با عنوان «المرکز الثقافی العراقی» در تهران، خیابان شهید بهشتی، واقع شده است.

ارسال نظر

آخرین اخبار