کارشناس مسائل مذهبی؛

آزاده دنکوب:پیامبر به گونه ای با کفار پیمان می بست که در صورت نقض پیمان کمترین ضرر به مسلمین وارد شود و عزت شان حفظ شود.

این حرف که  پیامبر(ص) در صورت نقض پیمان کفار مجدد  با آنها پیمان میبندد سند تاریخی ندارد/پیامبر برحفظ عزت مسلمین در معاهده با کفار تاکید داشتند

آزاده دنکوب،کارشناس فرهنگی و دینی پیرامون سیره حضرت رسول (ع) در گفت و گو با خبرنگار گلستان24گفت:

پیامبر معاهدات شان با کفار را  طبق یک چارچوبی انجام می دادند که در صورت نقض کفارضرری وارد نشود و عزت مسلمین حفظ شود.

وی افزود:حتی در سوره انفال ایه 58 امده است که" اگر در کفار با شما نقض پیمان کردند شما هم همان رفتار کنید"و این حرف که  پیامبر در صورت نقض پیمان کفار مجدد با این ها پیمان می بست،سندیت تاریخی ندارد.

معاون پرورشی مدرسه سما درباره شیوه حکومت داری پیامبر  اظهار کرد:شیوه حکومت داری پیامبر  به گونه ای بود که همواره سه اصل را در نظر می گرفت از جمله حکیمانه بودن و حفظ عزت مسلمین و مصلحت بود.

 طلبه سطح تفسیر، خاطرنشان کرد:پیامبر با 3دسته از قومیت ها از جمله؛اهل کتاب یا همان یهودی ها،کفار ودشمنان خارجی رو به رو بودند.ایشان وظیفه شان را هدایت مردم می دانستند و همیشه از سر رحمت با مردم برخورد می کردند.

مدرس دروس قران تصریح کرد:ایشان سران یهود را دعوت به اسلام می کردو در صورت ضرورت  اقدام به عقد معاهدات با ایشان  می کرد و بنابر مصلحت مسلمین باتوجه به نفوذشان اقدام به حذف ایشان نمی کرد.

وی افزود:در روایت آمده است که فردی آمد خدمت پیامبر و گفت اگر پدرمن مهدورالدم است بگو او را بکشم پیامبر مخالفت کردند و اجازه این کار را ندادند  و حتی زمانی که از دنیا رفت به تشییع جنازه  ایشان رفتند و نماز خواندند لذاوایشان مصلحت اندیشید و حذف فیزیکی نکرد

شخصیت چند بعدی امام صادق(ع)

کارشناس فرهنگی و حوزوی  شخصیت امام صادق را چند بعدی دانست و افزود:ایشان فقط یک شخصیت فرهنگی وعلمی نبودند وجه سیاسی فعال و برجسته ای  هم داشتند.

معاون پرورشی مدرسه سما تقیه را از سیره امام صادق دانست و تصریح کرد:ایشان معاصر با خلفای بنی امیه ومروانی بودند در شرایط ویژه حکومت شان تقیه هم می کردندو می فرمودند تقیه از راه و روش پدران من است وگاها به خاطر مصلحت اسلام با منصور به نرمی و گاهی با خشم برخورد می کردند.

دنکوب درباره علت عدم تشکیل حکومت توسط امام صادق اظهار داشت:  امام صادق به دلایل متعددی حکومت تشکیل ندادند از جمله اینکه در ان زمان  استمرار و دوام حکومت علوی در اولویت بود و امام قیام مسلحانه علیه  حاکمان آن زمان  انجام ندادند و نهضت بیداری برای شیعیان ایجاد کردند.

مدرس دروس قران و تفکر اقدامات سیاسی دیگر امام را نهضت تواید علم و مبارزه با فرقه ها دانست و افزود:  ومبارزه با فرقه گرایی ونهضت تولید علم از جمله اقدامات مهم ایشان است  در این زمان فرقه های متعددی باب میشدایشان با این فرقه ها مبارزه می کردندومقابل خلفا موضع  می گرفتند ایشان اموزه های عقیدتی و اخلاقی را گسترش دادند4هزار شاگرد تربیت کردند

وی ،افزود:در ان زمان شیعیان زیادی بودند  اما ان ویژگی لازم برای تشکیل حکومت را نداشتند تا ایشان را همراهی کنند.و عمده این ها در مباحث عقیدتی نخبه بودند.

او اذعان کرد:در روایتی داریم که کسی از ایشان پرسید چرا قیام نمی کنید وایشان  با اشاره به گله حیواناتی که در نزدیکشان بود گفت" اگر به اندازه این گله یار واقعی داشتم قیام می کردم".

دنکوب خاطرنشان کرد:کسی می خواهد یار امام زمان خودشه باشه باید ادم کاربلدو متخصص  و اماده در زمینه ها باشد تا بتواند در امر حکومت به امامش کمک کند

 

ارسال نظر

آخرین اخبار