سید محمد مطهری، مدیر عامل انجمن آسیفای استان؛

هنرمندان این حیطه باید مدت ها دوندگی کنند تا شاید بتوانند یک مسئول را ببینند. ما مدت هاست که پشتکار داریم. به امید همت مسئولین!

انیمیشن استان، چشم به همت مسئولین دوخته است

سید محمد مطهری، مدیر عامل انجمن آسیفای استان گلستان، در گفت و گوی اختصاصی با گلستان 24، از تکنیک انیمیشن و مسائل مرتبط با آن در استان می گوید:

1. لطفا خودتان رو برای ما معرفی کنید:

با سلام. سید محمد مطهری هستم از شهرستان گرگان. مدیر عامل  انجمن آسیفای گلستان

2. فعالیت شما در چه حیطه ای است و چی شد که به این عرصه قدم گذاشتید؟

فعالیتهای هنری بنده در زمینه نگارگری ، طراحی شخصیت  و به طور تخصصی انیمیشن است. از کودکی به طراحی علاقه مند بودم و در این زمینه فعالیت داشتم. در دوران بیست و یک سالگی وارد  عرصه نگارگری شدم . در سال 1385 پروژه طراحی در خصوص امداد و نجات را در استان گلستان بنا به درخواست سازمان هلال احمر استان و استان داری استان گلستان انجام دادیم. در این پروژه با آقای عبدالحسین رحیمی آشنا شدم و ایشان انیمیشن را به من معرفی کردند.

 

سید محمد مطهری انیمیشن

3. از چه سالی فعالیت خودتان را شروع کردید؟

سال 1386 آغاز کار فعالیت انیمیشین بنده به صورت تخصصی بود.

4. تا به حال چه انیمیشن هایی را طراحی کردید؟

انیمیشن زیارت ، برد یمانی ، پرواز ملکوت ، ماهی نادان ، قصه های سرزمین من ، طراحی سریال  انیمیشن قصه های دشت گل ، ممنون مانی ، ککس و کولا ، سوپر وایزر انیمیت در سریال انیمیشن قصه های  بهمن  ، تیزرهای تبلیغاتی نیکتا ، مخابرات ، انیمیشن های آموزشی امداد و نجات ، انیمیشن آموزش بهورز اداره کل بهداشت و ...

 

سید محمد مطهری انیمیشن

5. با چه سازمان یا اداره ای همکاری می کنید؟

اداره ارشاد استان گلستان ، اداره هلال احمر استان گلستان ، اداره بهداشت استان گلستان ،کنگره شهدای استان گلستان، صدا و سیمای استان خراسان رضوی و ...

 

6. آیا مسئولین این حیطه، از فعالیت شما حمایت می کنند؟

حمایت ها در این حوزه  را می توان به سه بخش تقسیم نمود . 1. آموزشی   2. مالی    3. راهبردی

در زمینه آموزشی  علاقه مندان خودشان از طریق اینترنت سعی می کنند که آموزش های لازم را دریافت کنند. فقط مسئولین ارشاد هستند که هرسال یک کارگاه کوچکی در این خصوص راه اندازی می کند. بنده سازمان دیگری را فعال در این خصوص ندیدم.

بطور کلی کار در حوزه انیمیشن و سینما نیاز مالی دارد. که بدون آن نه  اثری خلق شده و نه متخصصی تربیت می شود . عزیزانی که در این حوزه فعالیت می کنند، در استان اگر به این حد از توانمندی رسیده اند و یا اثری خلق نمودند، با تکیه بر بضاعت اندک خودشان بوده است. که در این زمینه نیز هنوز مسئولین دست به اقدام قابل قبولی نزده اند.

هدف گذاری و تعیین مسیر از موارد اساسی گروه های تشکیل شده در حوزه های مختلف است که در این حیطه حکم هسته مرکزی فکری را دارد . غنای مطلوب آن مستلزم ارتباط منسجم با اصول و ارزش های جامعه است. که گاهی به دلیل کمی اطلاعات، با اینکه سوء نیتی در کار نیست آثار ضد ارزشی تولید می شود.

هدایت و حمایت فکری از افراد فعال در این حوزه  قوام لازم را به تخیل افراد فعال در این حوزه می دهد. این بدست نمی آید مگر به وسیله ارتباط مسئولین با این هنرمندان که در استان این امر بسیار نادر اتفاق می افتد. هنرمندان باید آنقدر بدوند تا شاید بتوانند دیداری با یک مسئول  داشته باشند

 

سید محمد مطهری انیمیشن

7. سازمان صدا و سیمای استان در بخش انیمیشن های تولید بومی حمایتی می کند؟

قبل از این در سال های گذشته حمایت هایی برای این منظور تصویب می شد. ولی کم کم این موضوع به دلیل تغییر سیاست ها تغییر نمود. الان چند سالی است که حمایت جدیدی برای این امر صورت نگرفت یا حداقل ما در جریان آن نبودیم.

8.طراحی انیمیشن استان در چه سطحی است؟

سطح متوسط رو به پایین

سید محمد مطهری انیمیشن

 

9. چه راهی برای ارتقای کیفی انیمیشن در سطح استان پیشنهاد می کنید؟

به طور کلی دو بحت برای بالا رفتن کیفیت انیمیشن مطرح هست . 1- بحث سواد انیمیشن  2- فن آوری اجرایی انیمیشن.

در بحث سواد انیمیشن لازم است از اساتید بزرگ این حوزه دعوت و کلاس هایی برای هنرمندان با هدف ساماندهی آنان، شکل دهی و نظامند نمودن آموخته ها و ارتقای سواد بصری به صورت ممتد برگزار نمود . حتی می توان دانشگاهی با این مضمون برای جذب هنر مندان تاسیس کرد.

3 –استفاده از فن آوری های پیشرفته در این زمینه نیازمند صرف هزینه می باشد  که تامین آن توسط یک فرد امکان پذیر نمی باشد. البته ناگفته نماند در این زمینه ، هنرمندان استان، خود درباره تکنیک های جدید تحقیق نموده  و بعضا به سطوح قابل توجهی  ارتقا پیدا کردند. می توان گفت که در این زمینه هنرمندان به خودکفایی رسیده اند.

10. به نظر شما انیمیشن چه تاثیری می تواند در فرهنگ جامعه ایفا کند؟

امروزه همه می دانند که این  رسانه های جمعی هستند که رفتارها ، روحیات ، تنش ها ، و آرامش های جامعه را تحت کنترل دارند. جهت گیری های فکری عقیدتی  سیاسی  اقصادی و اجتماعی افراد یک جامعه رابطه مستقیم با رسانه ای که با آن در ارتباط هستند دارد. به عبارتی به وسیله  رسانه می توان هر لحظه جامعه ای نو با نگرشی نو بنا نمود . مهم این است که چه چیزی و با چه ابزاری از طریق رسانه به سمع و نظر مردم جامعه میرسد.

اگر رسانه ای مخاطبی از مخاطب های خود را از دست داد ، معنای آن این است که مخاطب رسانه دیگری را جایگزین رسانه قبلی نموده است . با توجه به نوع نگاه جامعه نسبت به جوامع دیگر و اهمیت این تفاوت، اگر رسانه نتواند مخاطب خود را حفظ کند مخاطب در چنگال ایده ها و افکار پوچ ولی رنگارنگ رسانه های دیگر گرفتار میشود.

اگر این روند ادامه یابد با از دست رفتن مخاطبین کم کم مرگ رسانه و بعد از آن مرگ اندیشه های حامی رسانه اتفاق میافتد و این یعنی مرگ یک جامعه با نگرشی خاص. چرا که معتقد هستم وجود هر جامعه به معنی وجود اندیشه ها و آرمان های آن جامعه است. اگر از جامعه ای آرمان ها و نگرش های آن را بگیرند و تغییر دهند یعنی جامعه قبلی را از بین برده و جامعه جدید به وجود آورده اند.

رسانه برای رهایی از این گرداب باید خود از فن آوری ها و علوم جدید بهره ببرد تا بتواند ماندگاری جامعه خود را تضمین کند. انیمیشن، ابزاری جدید و قدر تمندی است که می توان از دریچه آن به راحتی ارزشها را در درون افراد نهادینه کرد و جهت گیری های صحیحی را در بحران های زمان اجرا نمود.

 

سید محمد مطهری انیمیشن

11. برای کسانی که به این حیطه علاقمند هستند چه پیشنهادی دارید؟ چگونه وارد این راه شوند و پیشرفت کنند؟

به دلیل وجود مشکلات پشتکار اولین مطلبی است که توصیه می کنم. با توجه به اینکه انیمیشن هنر هشتم به شمار میرود دومین مطلب، تخصصی کار کردن در یکی از حوزهای انیمیشن است و انجام تحصیلات آکادمیک . این امر باعث می شود زود تر به نقطه آرمانی برسند .

12. چه برنامه ای برای آینده دارید؟

بسیار علاقه مند هستم تا بتوانم یک کار سینمایی جمع کنم با مشارکت همه هنرمندان استان

13. حرف آخر؟

انیمیشن در کشورهای پیشرفته یک صنعت ارز آور است. فن آوری های تولید شده و تجهیزات پیشرفته ای برای این منظور ساخته شده است. می بینیم با این ابزارهای قدرتمند اندیشه هایی خام ، کوتاه ، و پر از مشکل را در کلبدهای زیبا به جهانیان ارائه می دهند.

سرزمین ما در داشتن اندیشه های ناب و بکر با عمق و غنای فراوان زبان زد خاص و عام است که با این تکنیک به راحتی می توان فرهنگ را صادر نمود. فقط همت مسئولین را می طلبد و پشتکار ما هنرمندان. ما مدت هاست که پشتکار داریم . به امید همت مسئولین.

 

سید محمد مطهری انیمیشن

ممنون از وقتی که در اختیار ما گذاشتید. گلستان24 برای شما آرزوی موفقیت دارد.

بسیار ممنون و سپاسگزارم

ارسال نظر

  • دلسوز
    0

    آدم این جوان ها را میبینه دلش به اینده استان قرص می شود. ای کاش اون بالا نشین های بی مسئولیت هم قدر آنها را بدانند.

  • سیداحمدحسینی.ازتهران
    0

    یکی ازعلتهایی که مسئولین به هنرهای این مرزوبوم واستانهاوقعی قائل نیستند،دردررجه اول خودهنرمندوهنرشناس نبوده ونیستند،متاسفانه دارای معاونین ومشاورین هنرمندوهنردوست هم نیستند.آنها همه چیزوهمه ی انتخاب راازدیدسیاسی بازبینی وبازنگری می کنند.
    کردکویی های مقیم تهران بزرگ.

  • سیداحمدحسینی.ازتهران
    0

    یکی ازعلتهایی که مسئولین به هنرهای این مرزوبوم واستانهاوقعی قائل نیستند،دردررجه اول خودهنرمندوهنرشناس نبوده ونیستند،متاسفانه دارای معاونین ومشاورین هنرمندوهنردوست هم نیستند.آنها همه چیزوهمه ی انتخاب راازدیدسیاسی بازبینی وبازنگری می کنند.
    کردکویی های مقیم تهران بزرگ.

  • ملک
    0

    آقای مطهری برای شما آرزوی موفقیت دارم
    به امید موفقیت های بیشتر.

آخرین اخبار