در میدان نبرد رزمندگان حزب الله در بلندی‌های القلمون؛

یکی از شهیدان حزب الله لبنان لحظاتی پیش از شهادت با خون خود نوشت: (سقطنا شهداء ولن نرکع.. انظروا دمائنا وتابعوا الطریق) در خون خود غلتیدیم و هیچگاه تسلیم نخواهیم شد.. به خون ما بنگرید و راهمان را ادامه دهید...

از اهتزاز پرچم یااباالفضل تا بوسه رزمنده زخمی به پیشانی یک شهید + تصاویر
در مجموع عملیات‌های مرحله اول ارتش سوریه و مقاومت حزب الله، این نیرو‌ها حدود ۳۰۰ کیلومتر از اراضی سوریه و لبنان را آزاد و پاکسازی کردند. ۲۷۵ کیلومتر از این اراضی داخل خاک سوریه و مابقی داخل مرزهای لبنان بود.

به گزارش گلستان 24،  «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله بهمن ماه گذشته در یک سخنرانی مرحله «ذوب شدن برف‌ها» و آمادگی برای نبرد در بلندی‌ها را اعلام کرد و بعداز آن اتاق مرکزی عملیات مقاومت اسلامی دستور نبرد برای سیطره بر بلندی‌های ارتفاعات شرقی در مرزهای لبنان و سوریه و متصل کردن آن‌ها به کوه‌های القلمون سوریه را صادر کرد.

بلندی‌های القلمون در سوریه و بخشی بزرگ از رشته کوه‌های شرقی لبنان واقع است و میدان نبرد شامل تعدادی از تپه‌ها و کوه‌های مرتفع صعب العبور و دشت‌های ناهموار در مساحتی حدود صد‌ها کیلومتر مربع است. البته وقتی می‌گوییم تپه باید کوه‌های سربه فلک کشیده و ناهموار و سخت را به یاد آوریم که برخی از آن‌ها مانند طلعه موسی ۲۵۸۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارند و درحقیقت باید از آن به عنوان کوه و قله طلعه موسی یاد کرد.

در مرحله اول این عملیات ارتش سوریه و مقاومت حزب الله ۷۸ کیلومتر از منطقه رأس المعره که حلقه ارتباط دو منطقه الجبه و فلیطه یا بخش شمالی و جنوبی القلمون غربی بشمار می‌آید، را پاکسازی و کنترل کامل تپه‌ها، دشت‌ها و کوه‌های این منطقه را در دست گیرند.

در مجموع عملیات‌های مرحله اول ارتش سوریه و مقاومت حزب الله، این نیرو‌ها حدود ۳۰۰ کیلومتر از اراضی سوریه و لبنان را آزاد و پاکسازی کردند. ۲۷۵ کیلومتر از این اراضی داخل خاک سوریه و مابقی داخل مرزهای لبنان بود.

برافراشته شدن پرچم با ابالفضل، بر تل موسی، از مهم‌ترین ارتفاعات قلمون، در مرز مشترک لبنان و سوریه، که بدست شیرمردان حزب الله از وجود تروریست‌های جبهة النصرة پاکسازی شد.

نتایج این عملیات در مرحله اول به شرح زیر است:

- تحمیل شکستی سخت به گروه‌های مسلح و خروج آن‌ها از همه مناطق درگیری
- آزادسازی حدود ۳۰۰ کیلومتر مربع از خاک سوریه و لبنان از سیطره عناصر مسلح که بخش اعظم در داخل سوریه بوده است.
- نابودی کامل امکانات عناصر مسلح در این ۳۰۰ کیلومتر مربع اعم از اردوگاه و پایگاه‌های نظامی، کارگاه‌های بمب‌گذاری خودرو‌ها و منفجر کردن خودروهای آماده شده برای انفجار با پلاک‌های لبنانی که یک نمونه آن با ۵۰۰ کیلوگرم مواد منفجره بمب گذاری شده بود.
- خسارت‌های مادی و انسانی به گروه‌های مسلح.
- پاکسازی کامل بلندی‌ها از لوث وجود گروه‌های مسلح و متصل شدن بلندی‌ها به یکدیگر در دو بخش سوری و لبنانی و اکنون ارتباط بین بلندی‌های عسال الورد، الجبه و راس المعره برقرار است.
- جدا شدن کامل منطقه الزبدانی سوریه از بقیه مناطق تحت اشغال عناصر مسلح در القلمون و شهرک عرسال لبنان و قطع ارتباط گذرگاه‌ها به ریف دمشق که خللی جدی در امدادرسانی گروه‌های مسلح بین لبنان و سوریه ایجاد می‌کند.
- امنیت در سطحی نسبتا بالا برای شهرک‌های القلمون سوریه، شهرک‌های در امتداد بلندی‌ها و پشت سر آن‌ها و همچنین جاده دمشق – حمص فراهم شده است.
- امنیتی نسبتا عالی و بهتر برای تعدادی ازشهرک‌های مرزی لبنان فراهم شده است و البته این امنیت تا زمانی که عناصر مسلح در بلندی‌های شهرک عرسال لبنان حاضر هستند، کامل نخواهد شد.
- دستیابی به موقعیت جغرافیایی بهتر از گذشته در ارتفاعات و قله‌های سر به فلک کشیده منطقه که قدرت رصد و کنترل و آتش رزمندگان مقاومت و نیروهای ارتش سوریه را در کنترل طلعه موسی، صدر البستان، جبل الباروح و قرنه عبدالحق افزایش داده و از سوی دیگر عرصه را بر عناصر مسلح تنگ کرده است.

به خون ما بنگرید و راهمان را ادامه دهید

یکی از شهیدان حزب الله لبنان لحظاتی پیش از شهادت با خون خود نوشت: (سقطنا شهداء ولن نرکع.. انظروا دمائنا وتابعوا الطریق) در خون خود غلتیدیم و هیچگاه تسلیم نخواهیم شد.. به خون ما بنگرید و راهمان را ادامه دهید...

در نبرد القلمون، تعداد شهدای حزب الله تاکنون فقط ۱۳ شهید بوده است و از ارتش سوریه و نیروهای مردمی سوری نیز تاکنون ۷ تن شهید شده‌اند.

نیروهای حزب الله و ارتش سوریه هم‌اکنون مرحله دوم عملیات پاکسازی منطقه القلمون را با تمرکز عملیات‌ها بر بخش شمالی این منطقه آغاز کردند.

در مرحله دوم این عملیات ارتش سوریه قرار است، عملیات دور زدن تپه‌های غرب القلمون از جمله تپه راهبردی موسی را اجرا کنند و به سمت فلیطه پیشروی خود را ادامه دهند که این پیشروی از چندین محور انجام خواهد شد.

به موازات این پیشروی ارتش سوریه، نیروهای مقاومت حزب الله از جهت مقابل یعنی مناطق مرزی لبنان به سمت فلیطه حرکت خواهند کرد و گروه‌های تروریستی و عناصر مسلح در فلیطه به محاصره ارتش سوریه و مقاومت حزب الله درخواهند آمد.

بوسه یکی از رزمندگان زخمی حزب الله بر پیشانی یکی از همرزمانش که در آغوش وی به شهادت رسیده است.

هدف مقاومت حزب الله از این تاکتیک عملیاتی دور کردن گروه‌های تروریستی و عناصر مسلح از منطقه فلیطه و پایان دادن به حضور آن‌ها در آن است که به منطقه عرسال لبنان مرتبط است، منطقه‌ای که یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های تروریست‌های مسلح از جمله تکفیری در لبنان شمرده می‌شود.

با قطع ارتباط عرسال و فلیطه، ارتباط دو منطقه الجراجیر و قاره نیز با آن‌ها قطع می‌شود و این به معنای محاصره تروریست‌های مسلح در مناطقی جدا از هم و قرار گرفتن گذرگاه مرطبیه زیر آتش نیروهای ارتش سوریه و مقاومت حزب الله است.

...............
پایان پیام

ارسال نظر

آخرین اخبار