علی رضازاده پاشا، در گفت و گو با گلستان24؛

یکی از مشکلات دستگاه های فرهنگی استان موازی کاری است. در عرصه فرهنگ باید تعامل و هم فکری بیشتری وجود داشته باشد.

موازی کاری، مشکل بزرگ دستگاه های فرهنگی استان

علی رضازاده پاشا، مدیر حوزه علمیه امام صادق(ع) گرگان و فرمانده بسیج طلاب آیت الله طاهری، در مصاحبه اختصاصی با گلستان24، درباره این حوزه علمیه می گوید: حوزه امام صادق گرگان، از قبل از انقلاب مبارزات انقلابی خود را شروع کرده بود. مرحوم آیت الله طاهری، نماینده خبرگان، از سال 54 که حوزه علمیه را تجدید کردند، پذیرش طلبه داشتند.

 

 

حوزه امام صادق(ع) در انقلاب و جنگ

وی می گوید: طلاب مدرسه علمیه امام صادق (ع) از اولین نفراتی بودند که وارد عرصه مبارزاتی شدند. حوزه علمیه یک راه زیر زمین هم به پارک شهر و امام زاده نور(ع) داشت که اطلاعیه های حضرت امام (ره) از آن  جا خارج می شد. مرحوم آیت الله طاهری از بین علمای بزرگ مازندران، اولین کسی بودند که وارد حوزه مبارزاتی شدند.

رضازاده با بیان این که بعد از انقلاب هم با شروع دفاع مقدس، طلاب این حوزه از پیشگامان دفاع مقدس بودند، می گوید: تقدیم 14 شهید به انقلاب اسلامی  هم از افتخارات این حوزه است. شهید روحانی فر که به عنوان شهید رسانه سال انتخاب شدند، بخشی فعالیت هایشان را در این حوزه انجام می دادند.  شهید طاهری و شهید ملک، دو سردار شهید استان گلستان نیز، از طلاب حوزه امام صادق (ع) هستند.

 

علی رضازاده پاشا حوزه علمیه امام صادق گرگان

حوزه های علمیه، پیشگامان عرصه فرهنگ

رضا زاده پاشا تاکید می کند: ما بر این باور هستیم که حوزه های علمیه باید در عرصه فرهنگی پیشگام باشند. لذا فعالیت های فرهنگی خودمان را در داخل حوزه منحصر نمی دانیم. بنابر احساس خطر و احساس تکلیفی که در این زمینه داشتیم، وارد عرصه فرهنگ شدیم. به دلیل وجود جنگ نرم و شبیخون فرهنگی از طرف بیگانگان، وظیفه ماست که به این عرصه ورود پیدا کنیم.

مدیر حوزه علمیه امام صادق(ع) گرگان اظهار می کند که این حوزه بعد از فتنه 88، بعد از سکوت خواص حتی در استان گلستان، تحمل نکرد. وی می گوید:  نتوانست ببیند مقام عظمای ولایت ندای أین عمار سر دهد و ساکت بماند. اساتید و طلاب ما در حماسه 9 دی فعالیت های خوبی داشتند و برای سالگرد این روز هم برنامه های مجزا داشتیم.

وی ادامه می دهد: ما سلسله جلسات ولایت و بصیرت را بعد از جریان فتنه در سطح استانی انجام دادیم. همچنین کلاس های قرآنی در این حوزه از سال 72 به مدیریت آیت الله طاهری، نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی برگزار می شود و شاگردان خوبی در سطح استان تربیت کرده است. این جلسات به شکل دیگری همچنان در این حوزه ادامه دارد.

رضازاده یکی از برنامه های اواخر سال 93 این حوزه را، مسابقه بزرگ کشوری زینت فاطمی در فضای مجازی نام می برد که از این مسابقه استقبال خوبی شد. وی می گوید همچنین یادواره شهدای حوزه با سخنرانی آقای ماندگاری برگزار شد.

 

 

موازی کاری، مشکل بزرگ دستگاه های فرهنگی استان

رضازاده می گوید: سعی ما بر این بود که فعالیت های حوزه را در سطح استان و در آموزش و پرورش هم انجام دهیم. رایزنی هایی انجام گرفت. امیدواریم که عزیزان با ما همکاری کنند تا با توجه به مشکلات فرهنگی که در سطح استان وجود دارد بتوانیم در سطح گسترده تری به این فعالیت ها بپردازیم. دغدغه در سطح فرهنگ باید جدی باشد.

وی معتقد است که متاسفانه برای قشر جوان، کارهای فرهنگی بسیار کمی انجام می گیرد. « به نظر من امروز به یک طرح نوین و جذاب برای جوانان نیاز داریم. اگر ما بتوانیم جوانان را با صورت جذاب دین آشنا کنیم موفق خواهیم بود.»

وی با بیان این که متاسفانه مشکلی که در دستگاه های فرهنگی وجود دارد، بحث موازی کاری است، می گوید:  یک کار فرهنگی که  در یک دستگاه انجام می گیرد، همان به صورت موازی در دستگاه دیگر فرهنگی انجام می شود.  جا دارد که دستگاه های فرهنگی بیشتر با یکدیگر همکاری و تعامل داشته باشند. می شود با هم اندیشی و مشارکت در عرصه فرهنگ موفق تر بود.

 

علی رضازاده پاشا حوزه علمیه امام صادق گرگان

سخنان رهبری، نصب العین مردم و مسئولین

مدیر حوزه علمیه امام صادق(ع) گرگان معتقد است که ما در عرصه فرهنگ باید مطالبات جدی که مقام معظم رهبری از ما دارند را انجام دهیم. برای کار فرهنگی نیاز نیست که پیچ و خم های اداری را طی کنیم. کارهای فرهنگی باید به صورت مردمی باشد. این بهانه که مسئولین با ما همکاری نمی کنند و کارمان در پیچ و خم های اداری گیر می کند، قابل قبول نیست.

وی می گوید: تقاضای ما از مردم این است که سخنان حکیمانه مقام معظم رهبری را نصب العین خود قرار دهند و از آن الگو بگیرد. هر جا که در این 35 سال به حرف ولی فقیه گوش دادیم موفق بودیم و هر جا که  حرف ایشان را نادیده گرفتیم، ضربه خوردیم.

رضا زاده می گوید: امروز بحث مذاکرات هسته ای است. ما از تیم مذاکره کننده می خواهیم که سخنان رهبری را نصب العین خود قرار دهند و خطوط قرمز فرموده ایشان را رعایت کنند. ما با پیروی از مقام معظم رهبری، انشالله دل امام زمان (عج) را نیز شاد می کنیم.

ارسال نظر

آخرین اخبار