نباید فرهنگ قربانی مطامع سیاسی شود؛

بعد از آنکه حجت‌الاسلام سید‌حسن خمینی در دیدار کارکنان وزارت ارشاد و برخی از هنرمندان با وی، از علی جنتی با عنوان وزیر مظلوم نام برد، سخنگوی وزارت ارشاد نیز در سخنانی دلایل مظلوم خوانده شدن وزیر را بر‌شمرد.

در جامعه ما فرهنگ مظلوم است یا وزیر؟!

به گزارش گلستان 24، بعد از آنکه حجت‌الاسلام سید‌حسن خمینی در دیدار کارکنان وزارت ارشاد و برخی از هنرمندان با وی، از علی جنتی با عنوان وزیر مظلوم نام برد، سخنگوی وزارت ارشاد نیز در سخنانی دلایل مظلوم خوانده شدن وزیر را بر‌شمرد.

روز یک‌شنبه وزیر ارشاد به همراه معاونان و مدیران ارشاد و گروهی از هنرمندان در آستانه سالروز رحلت امام خمینی(ره) به جماران رفتند و با حجت‌الاسلام سید‌حسن خمینی نیز دیدار داشتند. در این دیدار نوه امام خمینی از علی جنتی با عنوان وزیر مظلوم نام برد؛ عنوانی که باعث شد سخنگوی وزارت ارشاد در جلسه مطبوعاتی هفتگی خود درباره چرایی مظلوم بودن جنتی مورد سؤال قرار گیرد.

نوش‌آبادی در پاسخ به پرسشی درباره سخنان سیدحسن خمینی که جنتی را وزیر مظلوم ارشاد دانست، گفت: فکر می‌کنم ایشان این سخنان را براساس هجمه‌هایی که علیه وزارت ارشاد شده، مطرح کرده است.

بعضی‌ها شبهاتی را مطرح می‌کنند که با وجود پاسخگویی به آنها همچنان تعبیر درستی صورت نمی‌گیرد. آقای جنتی وزیری خوش‌نام و خوش‌سابقه است، اما ابعاد شخصیتی‌اش برای خیلی‌ها روشن نیست و چهره ایشان به درستی معرفی نشده است.

علی جنتی مظلوم

وی افزود: اینها نکاتی است که آیندگان بهتر درباره‌اش قضاوت می‌کنند. در این مدت، امید و اعتماد نسبت به وزارت ارشاد بیشتر شد و شاهد علاقه‌مندی نسل جوان برای حضور در عرصه فرهنگی کشور بودیم. اینها چیزهایی است که در همین یکی دو سال اخیر به‌وجود آمد.

 

  آیا انتقاد‌ها به معنای هجمه است؟!

اهمیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دلیل گستردگی فعالیت‌ها و ارتباط مستقیمی که با تمام اقشار جامعه دارد، آنقدر بالا است که بنیانگذار انقلاب اسلامی در وصیتنامه سیاسی- عبادی خود پیش از پرداختن به مسائل دفاعی کشور جایگاه و اهمیت وزارت ارشاد را یادآور می‌شوند.

امام خمینی (ره) در این وصیتنامه، خطاب به وزارت ارشاد تأکید می‌کنند:

«وصیت اینجانب به وزارت ارشاد در همة اعصار خصوصاً عصر حاضر که ویژگی خاصی دارد، آن است که برای تبلیغ حق مقابل باطل و ارائه چهره حقیقی جمهوری اسلامی کوشش کنند. ما اکنون دراین زمان که دست ابرقدرت‌ها را از کشور خود کوتاه کردیم، مورد تهاجم تبلیغاتی تمام رسانه‌های گروهی وابسته به قدرت‌های بزرگ هستیم. چه دروغ‌ها و تهمت‌ها که گویندگان و نویسندگان وابسته به ابرقدرت‌ها به این جمهوری اسلامی نوپا نزده و نمی‌زنند».

حال که امام خمینی(ره) وظیفه وزارت ارشاد را مشخص کرده‌اند، درخواست از وزرای ارشاد برای متعهد و عامل بودن به آنچه بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نهاده شده است، وظیفه‌ای عمومی به شمار می‌رود.

بسیاری از نقد‌هایی که به عملکرد وزرای ارشاد در دولت‌های گذشته و کابینه فعلی وارد است، بر اساس خواسته‌های بحقی است که دولتمردان موظف به اجرای آن هستند. لذا در وهله اول اگر وزیر ارشاد به خاطر انجام بهتر وظایف خود مورد سؤال قرار بگیرد یا از کاستی‌های وزارتخانه تحت امر وی انتقاد می‌شود نباید آن را به عنوان ظلم قلمداد کرد بلکه نصیحت دلسوزانه و از سر خیرخواهی است.

اما چرا باید به وزیر ارشاد ظلم شود؟! مسلماً مظلوم خوانده شدن علی جنتی از سوی حجت‌الاسلام حسن خمینی بدون پشتوانه علمی و عینی نیست و وزیر به علت یا عللی مورد ظلم واقع شده است. شاید هم بنا به گفته سخنگوی وزارت ارشاد، مظلومیت نه تنها وزیر بلکه کل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در‌برگرفته است.

به نظر می‌رسد یکی از عواملی که باعث شده از علی جنتی به عنوان وزیر مظلوم نام برده شود این است که بسیاری از کم و کاستی‌ها یا اشتباهات فاحشی که در حوزه فرهنگ رخ می‌دهد به پای وزیر نوشته می‌شود. در اینجا نیز آیا خود وزیر به دلیل چینش اشتباه مدیران خود مقصر نیست؟!

اگر مدیران ارشد و میانی وزارتخانه بر حیطه فعالیت خود نظارتی متعهدانه داشته و بر مدار قانون و اصل دفاع از اصول انقلاب که مورد تأکید بنیانگذار انقلاب اسلامی نیز هست، تکیه کنند، وزیر هیچگاه با انتقاد روبه‌رو خواهد شد؟! چه برسد به اینکه مورد ظلم نیز قرار گیرد!

در این مطلب قصد بیان نمونه‌هایی از آنچه باعث شده مردم متدین و انقلابی از عملکرد وزارت ارشاد انتقاد کنند را نداریم. اما چرا باید در زمانی که وزیر مدعی است که نظرات امام راحل و رهبر انقلاب را در حوزه فرهنگ مد نظر داشته است، مقام معظم رهبری در چند مورد از جمله طی بازدید از نمایشگاه کتاب، از وضعیت فرهنگ گلایه کنند و مراجع تقلید نیز از برخی اظهارات و اتفاقات ابراز نگرانی نمایند؟!

آنچه نباید فراموش کرد این است که مهم‌تر از مظلوم واقع شدن وزیر ارشاد، مظلومیتی است که فرهنگ و هنر کشور دچار آن شده‌اند؛ مظلومیتی برخاسته از اقدامات غیر‌قانونی کسانی که به نام هنر و هنرمند، تیشه بر ریشه دستاورد‌های فرهنگی و معنوی انقلاب زده و باورهای دینی و مذهب جامعه را هدف نیات سوء خود قرار می‌دهند. مظلومیت واقعی جایی است که فرهنگ قربانی مطامع سیاسی شده و از آن به عنوان پله ترقی سیاسی سوء‌استفاده شود.

مشرق

ارسال نظر

آخرین اخبار