یکی از بهترین تفریحات و لذاتی است که یک فرد می تواند برای خود دست و پا کند. اما هر فردی برای سفر کردن سعی می کند روشی را انتخاب کند که بیشترین راحتی و کمترین هزینه را برای او فراهم می کند.

آیا پروازهای چارتر امن هستند؟

به گزارش گلستان 24 از گرگان؛ مسافرت کردن، یکی از بهترین تفریحات و لذاتی است که یک فرد می تواند برای خود دست و پا کند. اما هر فردی برای سفر کردن سعی می کند روشی را انتخاب کند که بیشترین راحتی و کمترین هزینه را برای او فراهم می کند. همان طوری که می دانید روش های مختلفی وجود دارد که هر انسان می تواند یکی از آن ها را انتخاب کند. این مساله کاملا به خود فرد و علایق او و هم چنین میزان بودجه ای که او برای مسافرت خود در نظرگرفته است، بستگی دارد.

امروزه با استفاده از قطار، اتوبوس، کشتی، هواپیما و ماشین های شخصی می توان به سفر رفت. مسافرت با هوایپما از روش هایی است روزانه افراد زیادی از آن برای جابجایی استفاده می کنند. شاید قیمت بلیط این وسیله نقلیه در برابر بقیه بیشتر باشد، اما فوایدی مانند کم کردن فواصل و راحتی مسافرین در آن از مواردی است که عده ای علیرغم قیمت بالا، از هواپیما استفاده می کنند. اگر به صورت هوایی سفر کرده باشید حتما می دانید که بلیط هواپیما به دو صورت سیستمی و یا چارتر بلیط صادر می شود.

2

چارتر چیست؟

اجازه بدهید ابتدا به سراغ معنی این کلمه برویم که اصلا چارتر در زبان انگلیسی به چه معناست. در انگلیسی موقعی که می خواهند بگویند فلان چیز را ما به صورت دربست کرایه کرده ایم، از این کلمه استفاده می کنند. این واژه تنها محدود به صنعت هواپیمایی نمی شود؛ بلکه هر جایی که فرضا تعداد زیادی صندلی داشته باشد و یا هر هتل و مسافرخانه ای که تعداد زیادی اتاق و تخت داشته باشد را نیز می توان تحت عنوان چارتر به خدمت درآورد. البته در ایران این واژه تنها برای بلیط هواپیما مورد استفاده قرار می گیرد و موارد دیگر چارتر کردن، بسیار نادر است.

پرواز های چارتر چیست؟

تعریفی که در این رابطه با پروازهای چارتر می توان ارائه کرد آن است که  دفاتر گردشگری و مسافرتی ( چارتر کننده ) صندلی های هواپیمایی که توسط ایرلاین ها یا شرکت های هواپیمایی ( چارتر دهنده) ارائه می شود را به اجاره خود می آورند. با این امکان، این دفاتر مسافرتی امکانات بیشتری را از جمله قیمت مناسب تر، می توانند به مشتریان خود ارائه دهند و از این طریق آمار کسانی که از این دفاتر مسافرت می کنند را افزایش دهند.

در پروازهای چارتر، معمولا مسیرهایی که از تردد بالاتری برخوردار هستند، بیشتر تحت عنوان چارتر در می آیند. برای مثال در کشور ایران، پرواز ایران به استانبول و یا پرواز تهران به مشهد معمولا بیشتر مورد  استقبال مسافران است و به همین دلیل بیشتر دفاتر سعی می کنند که از طریق چارتر کردن پروازهای این دو مسیر، تعداد مسافران را افزایش و درآمد خود را نیز به طبع آن افزایش دهند.

البته یک نکته در رابطه با پرواز چارتر قابل ذکر است و این است که برای چارتر کردن، تنها دفاتر مسافرتی اقدام نمی کنند؛ بلکه شرکت ها، سازمان و تمام ارگان هایی که کارکنان آنها در طول سال، در یک مسیر مشخص تردد زیادی دارند، نیز می تواند از این امکان استفاده کنند و هزینه هایشان را تا حد زیادی کاهش دهند و شرایط بسیار راحتی برای کارکنان خود فراهم کند. حتی بعضی از شرکت ها به همراه صندلی، تخت هایی نیز در هواپیما برای کارکنان خود چارتر می کنند تا این افراد بتوانند به استراحت نیز بپردازند.

3

علت استفاده از پروازهای چارتر چیست؟

ممکن است برایتان یک سفر هوایی پیش آمده باشد و دوست شما بسیار اصرار کند که بهتر است بلیط چارتر تهیه کنیم و شما علت اینکه چرا باید از بلیط های چارتر استفاده کنیم را متوجه نمی شوید. احتمالا بعد از اینکه دوستتان متوجه سردرگرمی شما شده، به شما توضیحات مفصلی در این رابطه داده و ذکر کرده است که مسیری که قرار است با هواپیما طی کنیم، از مسیرهایی است که بلیط چارتر در آن به وفور یافت می شود و به این ترتیب می توانیم در هزینه های خود صرفه جویی کنیم. این عمده ترین دلیلی است که بسیاری از مردم از این بلیط ها، استفاده می کنند.

 اما تفاوت بلیط های چارتر و سیستمی چیست؟

همان طوری که در بالاتر به آن اشاره کردیم،  بلیط به دو صورت چارتر و سیستمی فروخته می شود. در مورد بلیط چارتر که مفصل و به اندازه کافی صحبت شد، در این عنوان می خواهیم در این مورد، صحبت کنیم که تفاوت میان بلیط های چارتر و سیستمی در چیست؟

یکی از تفاوت هایی که چارتر با بلیط سیستمی دارد آن است که بلیط های سیستمی، دارای یک برنامه و زمان بندی مشخص هستند و اگر زمانی شما بنا به دلایلی نتوانستید به سفری که برای آن بلیط سیستمی خریداری کرده اید، بروید، می توانید سفر خود را کنسل کرده و به زمان دیگری موکول کنید؛ اما در چارتر به این صورت نیست و شما به هیچ عنوان نمی توانید سفر خود را کنسل کنید.

تفاوت دیگری که این دو با هم دارند آن است که هر چه به زمان پرواز نزدیک تر شویم، هزینه بلیط سیستمی افزایش پیدا خواهد کرد، اما در مورد چارتر قضیه کاملا برعکس است و هر چه فاصله زمانی تا پرواز کمتر می شود، هزینه ای که باید برای بلیط پرداخته شود، کمتر می شود. به همین دلیل بیشتر مردم سعی می کنند در نزدیک ترین فاصله زمانی به پرواز بلیط خود را تهیه کنند تا بتوانند با کمترین هزینه خود را به مقصد برسانند.

نکته ای که در مورد زمان بندی سیستمی باید ذکر شود آن است که شرایط بسیار خاصی را می طلبد که یک پرواز سیستمی تاریخش تغییر کند و معمولا این مساله اصلا اتفاق نخواهد افتاد.

یکی دیگر از تفاوت هایی که چارتر با سیستمی دارد آن است که بلیط های سیستمی تنها توسط ایرلاین ها و یا سایت های مجاز به فروش بلیط مانند مستر بلیط فروخته می شوند.

از دیگر تفاوت های سیستمی و چارتر هزینه ای است که بر اساس سنین مختلف تعریف می شود. هنگامی که شما قصد دارید بلیط چارتر تهیه کنید با توجه به سنی که شما در آن قرار دارید، هزینه بلیط برآورد می شود. بلیط سیستمی برای افراد با سنین مختلف با یکدیگر متفاوت است. اما در بلیط چارتر، تنها برای نوزادان زیر دو سال، بهای بلیط کمتر از بقیه گروه سنی است و بقیه در هر سنی که هستند باید بهای یکسانی را برای آن بپردازند.

انواع بلیط چارتر

چارترها بر اساس تعداد صندلی هایی که در اختیار می گیرند، به چند دسته تقسیم می شوند که در ادامه به آن ها اشاراتی خواهیم کرد:

فول چارتر: در این نوع چارتر، تمام صندلی هایی که در یک هواپیما موجود است، در اختیار چارتر کننده قرار می گیرد و به همین به آن فول چارتر یا تمام چارتر گفته می شود.

سیت چارتر: در این نوع، تعدادی از صندلی های یک هواپیما در اختیار آژانس ها  و یا دفاتر مسافرتی قرار می گیرد.

در دسته بندی دیگری، چارترها بر اساس مدت زمانی که باید بلیط رفت و برگشت برای آنها صادر شود، قرار می گیرند. در این گروه نیز ما با سه واژه طرف هستیم که در ادامه توضیحاتی در مورد آن ها ذکر خواهیم کرد.

چارتر شناور: در این نوع چارتر، دفتر خدمات مسافرتی که شما از آن  بلیط تهیه می کنید، به شما این اجازه را می دهد که در مدت زمانی که بلیط های چارتر را در اختیار دارد، بلیط برگشت خود را تهیه کنید. فرض کنید که شما در فصل تابستان به یک مسافرت با این بلیط می روید، در این نوع  چارتر شما می توانید تاریخ برگشت خود را هر زمانی در همین فصل، انتخاب کنید.

چارتر بک تو بک: در چارتر بک تو بک، یک بازه زمانی در اختیار شما قرار داده می شود  و شما باید تاریخ برگشت خود را در این فاصله زمانی قرار دهید.

چارتر بلاک: در این نوع چارتر مدت زمانی که شما برای تهیه بلیط برگشت وقت دارید، از شناور کمتر است و شرکتی که با آن با پرواز چارتر به محل دیگری رفته اید، برای شما تعیین می کند که این زمان کی باید باشد.

4

آیا پروازهای چارتر به اندازه پروازهای سیستمی امن هستند؟

اگر این متن را تا اینجا با دقت مطالعه کرده باشید، احتمالا خودتان به  جواب این سوال رسیده اید که آیا واقعا پروزهای چارتر به اندازه پروازهای سیستمی ایمن هستند یا خیر. جواب این سوال بله است. نوع بلیطی که شما تهیه می کنید، به هیچ عنوان روی امنیت یک پرواز تاثیری ندارد. در مورد پروازهای چارتر و سیستمی نیز وضع به همین منوال است. تنها تفاوت هایی که این دو با هم دارند هزینه ای است در بردارد و ضمنا برخی شرایطی که این دو دارند نیز با یکدیگر تفاوت دارد. اما با این حال، چارتر بودن یا نبودن بلیط به این معنی نیست که برای مثال فلان پرواز امن است یا نه.

مزایای پروازهای چارتر

تا اینجا با این بلیط چارتر آشنا شدیم و متوجه شدیم که امنیتی که این پرواز برای ما فراهم می کند به مانند پروازهای سیستمی است. نکته ای که بیشتر افراد بر آن اذعان دارند این است که چارتر تنها یک مزیت دارد و آن هم ارزانی و قیمت بسیار پایین این بلیط در مقایسه با بلیط های سیستمی است. البته این موضوع برای کسانی که رفت و آمد  هوایی زیادی دارند، می تواند بسیار مهم باشد و هزینه های او را تا حدی زیادی کاهش دهد.

البته به هنگام خرید بلیط هواپیما، باید سعی کنید زمانی را برای مسافرت خود انتخاب کنید که از نظر زمانی، زمان خوبی برای مسافرت نباشد؛ زیرا زمانی که تعداد مسافرت ها زیاد است تقاضا برای بلیط نیز افزایش پیدا کرده و بلیط های چارتر قیمتی مانند بلیط های سیستمی دارند. پس سعی کنید زمانی را برای استفاده از بلیط چارتر در بگیرید که تقاضا برای بلیط زیاد نباشد. در این شرایط با کمترین هزینه می توان بلیط تهیه کرد.

معایب پروازهای چارتر چیست؟

درست است که چارترها قیمت بسیار مناسب تری دارند،  اما در کنار آن نیز معایبی وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد. یکی از عیب هایی که این نوع پرواز دارد، عدم کنسلی بلیط است. فرض کنید شما قصد دارید به شهر یا کشور دیگری سفر کنید اما مشکلی برایتان پیش می آید و نمی توانید به پرواز خود برسید. در این شرایط شما اگر بلیط چارتر تهیه کرده باشید نمی توانید آن را پس دهید و در صورت قبول عودت بلیط، شرکت مسافرتی که شما از آن بلیط خریداری کرده اید، با کسر هزینه زیاد مابقی پولتان را پس می دهد. اما اگر شما بلیط سیستمی تهیه کرده باشید، در صورت کنسل شدن سفر می توانید با کسر مبلغی اندک، پول خود را پس بگیرید.

مشکل دیگری که این نوع بلیط دارد، یکی بودن هزینه بلیط برای تمام گروه های سنی است. البته برای کودکان زیر دو سال مبلغ کمتری اخذ می شود اما بقیه باید به یک اندازه هزینه برای بلیط خود پرداخت کنند. اما در پروازهای سیستمی برای گروه های سنی مختلف، قیمت های مختلف در نظر گرفته شده است.

مشکل دیگری که معمولا در پرواز چارتر پیش می آید آن است که تعیین ساعت رفت و برگشت شما دست خودتان نیست. معمولا ایرلاین ها زمان هایی را در اختیار آژانس های مسافرتی  قرار می دهند که در آن زمان ها مسافر برای مقصد مورد نظر بسیار کم است و به همین دلیل نیز آژانس مسافرتی که شما از آن چارتر تهیه کرده اید، نمی تواند دست شما را باز بگذارد تا هر زمان که دوست داشتید را برای رفت و برگشت سفر خود انتخاب کنید. این قضیه ممکن است باعث ناهماهنگی برنامه های شما باهم شود. برای مثال ممکن است در آن تاریخی که چارتر موجود است شما نتوانید هتل یا مسافرخانه ای را بیابید که اتاق خالی برای اقامت شما داشته باشد.

اما چگونه می توانید بلیط چارتر تهیه کرد؟

برای اینکه بتوانید خرید بلیط هواپیما را به صورت چارتر انجام دهید و مسافرتی ارزان قسمت برای خود رقم بزنید چندین راه وجود دارد. یکی از راه ها این است که شما خود حضورا به آژانس های هواپیمایی مراجعه کرده و بلیط خود را تهیه کنید؛ اما این روش کمی وقت گیر است. روش دیگری که وجود دارد و شما به راحتی می توانید بلیط خریداری کنید، خرید از سایت هایی است که به صورت آنلاین فروش بلیط را انجام می دهند. یکی از مهمترین مزیت هایی که خرید بلیط از سایت های فروش بلیط دارد آن است که شما می توانید با مقایسه قیمت در سایت های مختلف ارزان ترین آن ها را تهیه کنید و به این ترتیب، بتوانید در هزینه های خود صرفه جویی کنید. یکی از این سایت ها، مستر بلیط است که می توانید با صرف وقتی بسیار اندک به آن مراجعه کرده و بلیط خود را به راحتی تهیه کنید.

اگر قصد دارید از شرکت های خدمات مسافری بلیط تهیه کنید سعی کنید از مراکزی برای خرید اقدام کنید که معتبر باشند؛ زیرا بعضا دیده شده است که عده ای از این شرکت های هواپیمایی که خود چارتر کننده هستند، صندلی های هواپیما را اجاره می کنند و این ممکن است باعث ایجاد بی برنامگی و مشکلاتی در طول سفر شما شود. تصور کنید که شما به این صورت بلیطی را تهیه کرده اید و با شوق و ذوق تمام آماده شده و به فرودگاه رفته و آنجا در نهایت ناباوری مشاهده می کنید که اسم شما در لیست پرواز نیست.

چرا بلیط های چارتر دارای قسمت مشخص و ثابتی نیستند؟

از جمله مهمترین دلایلی که باعث می شود بلیط های چارتری که توسط شرکت های مختلف ارائه می شود، قیمت ثابتی نداشته باشد آن است که معمولا چارتر کننده ها که همان آژانس های مسافرتی اجاره کننده صندلی های هواپیما هستند، از قبل اجاره صندلی ها را پرداخت کرده اند و این نکته باعث می شود که این شرکت های مسافرتی تمام تلاش خود را به کار گیرند و حتی از میزان سود خود کم کنند تا بتوانند تمام صندلی های خود را به فروش برسانند و از خسارت های جدی جلوگیری کنند. به همین دلیل اگر یکی از چارتر کننده ها ببیند که در مدت زمانی که در اختیار داشته نتوانسته تمام صندلی های خود را بفروشد، تصمیم می گیرد که با قیمتی بسیار مناسب بقیه بلیط های خود را در اختیار مشتری قرار دهد.

غیر از شما، چه  کسانی از چارتر کردن سود می برد؟

از آنجایی که شما توانسته اید با قیمتی بسیار مناسب بلیط هواپیما تهیه کنید، این یک سود و منفعت برای شما به حساب می آید. اما غیر از شما،  چه کسانی از  این قضیه سود می برند؟ آیا تا به حال این سوال برایتان پیش آمده است که شرکت های مسافرتی چرا با تنزل قیمت بلیط، به ضرر خود رفتار می کنند؟ جواب این سوال آن است که ایرلاین ها در تایم هایی که تعداد مسافران بسیار کم است، صندلی ها را به صورت چارتر در اختیار دفاتر مسافرتی قرار می  دهند و بدین ترتیب حداقل از خالی بودن صندلی ها خود ضرر نکرده و سود برده اند. شرکت های مسافرتی نیز برای آنکه از ضرر و خسارت هایی که ممکن است برایشان پیش آید جلوگیری کنند، مجبور هستند که با قیمتی پایین بلیط های چارتر خود را در اختیار مسافرین قرار دهند. اما همان طور که ذکر شد، چارترها همیشه ارزان نیستند و گاهی مخصوصا در مواقعی که تعداد مسافرین و تقاضای آن ها برای بلیط زیاد است، قیمت آن ها با مواقع غیر چارتر فرقی ندارد.

منبع گزارش: پول نیوز

انتهای پیام/

ارسال نظر

آخرین اخبار