منصور عتیقی، از فعالان فرهنگی استان گلستان در پاسخ به سوال گلستان 24:

همین که ما در این دنیای پر شتاب، حرکتی نداشته باشیم، ضعف است. این سکون و رکودی که در گسترش فرهنگ وجود دارد، خیلی مطلوب جامعه ما و نام گذاری امسال نیست.

کمای وزارت فرهنگ در سال فرهنگ

منصور عتیقی، از فعالان فرهنگی استان گلستان و معاون سابق پرورشی سازمان آموزش و پرورش استان گلستان، در مصاحبه با گلستان 24، درباره انقادات اخیر به اداره ارشاد اسلامی استا می گوید: گفته می شود که دستگاه های زیادی وجود دارند که در حوزه فرهنگ کار می کنند. این گفته درست است، اما واقعیت این است که دستگاه محوری در حوزه فرهنگ، وزارت فرهنگ و ارشاد است.

وی می گوید:  دلیل این موضوع این است که اگر قرار است کتاب یا نشریه ای چاپ شود، نشر یک کتاب یا نشریه متوقف شود، کنسرتی برگزار شود یا خیر، موسیقی ها، فیلم ها و یا هر گونه فعالیت فرهنگی دیگر، باید با مجوز از سوی وزارت ارشاد باشد. بخش عمده فرهنگ جامعه ما، همین فعالیت هاست. بنابراین دوستان عزیز ما در اداره کل ارشاد اسلامی استان، باید این واقعیت را قبول کنند که وقتی یک مسئولیت را می پذیرند، باید الزامات آن مسئولیت را هم بپذیرند. یکی از الزامات مسئولیت در اداره کل ارشاد اسلامی این است که این دستگاه، یک دستگاه محوری در فرهنگ است. وقتی دستگاه محوری شد، نافی این نیست که دستگاه های دیگر کار فرهنگی نمی کنند. دستگاه های دیگر هم کار فرهنگی انجام می دهند اما چون این سازمان محوری است، چشم ها برای ارزیابی و کنکاش، بیشتر سمت این اداره است. گاهی بعضی از مسئولین اداره کل ارشاد اسلامی دراستان گاها عنوان می کنند که ما تنها دستگاه متولی فرهنگ در استان نیستیم. این ادبیات ادبیات درستی است اما بهانه ای برای عدم فعالیت نخواهد بود.

اداره ارشاد اسلامی گلستان

این فعال فرهنگی معتقد است: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان، از لحاظ اداری از وزارت ارشاد اسلامی تبعیت می کند و فعالیت های آن، نمایی از سیاست گذاری های کلیی است که در وزارت ارشاد اسلامی وضع می شود. هر آنچه در این وزارت انجام می شود، بخشی از آن هم در استان گلستان نمود بیرونی پیدا می کند. اما با توجه به این مسائل، ما در حوزه فرهنگ حرکت رو به جلو و مثبتی در فعالیت های این سازمان، در طول این دو سال اخیر ندیدیم.

 

عتیقی با اعتقاد به این که همین که ما در این دنیای پر شتاب، حرکتی نداشته باشیم، ضعف است، می گوید: این به معنی آن نیست که وضعیت ما مطلوب است، بلکه شتاب ما هم باید با تفکر و تعقل، بالا برود و از تغییرات فرهنگی که در جامعه رخ می دهد عقب نمانیم. این سکون و رکودی که در گسترش فرهنگ وجود دارد، خیلی مطلوب جامعه ما و نام گذاری امسال نیست. ما اتفاق تاثیر گذاری که بتوانیم آن را در سال فرهنگ و اقتصاد با عزم ملی و مدیریت جهادی به عنوان شاخص قرار دهیم ، در استان گلستان و کل کشور ندیدیم.

ارسال نظر

آخرین اخبار