شماری از پرستاران بیمارستان های استان گلستان با ابراز گلایه از آنچه که عدم تناسب پرداختی حقوق با وظایف و وضعیت شغلی خود بیان می کنند، خواستار اصلاح آن هستند.

پرستاران گلستانی خواستار اصلاح دریافتی های خود هستند

به گزارش گلستان 24، شماری از پرستاران گلستانی دراین زمینه گفتند: می خواهیم با تلاش و انگیزه بیشتر به وظایف خود عمل کنیم زیرا سوگند یاد کرده ایم که به مردم و بیماران کمک کنیم ،اما دست اندرکاران نباید از این مساله سوء استفاده کنند.

آنها افزودند: اعتراضی نکردن دلیلی بر راضی بودن از حقوق دریافتی نیست ،بلکه لزوم خدمت به مردم است در عین حال وجدان مسوولان ذیربط نیز باید بیدار و آگاه باشد. 

مطابق ادعای پرستاران، اختلاف دریافتی یک پزشک و پرستار بسیار است، اما ساعات کار پرستاران بیشتر از پزشکان می باشد. 

پرستاران گلستانی

به گفته یکی از پرستاران درحالی که با وجود حق شیفت، اضافه کاری و طرح دریافتی پایان ماه یک پرستار حدود دو میلیون تومان است است، آخرین دریافتی یکی از پزشکان همکار حدود ده برابر این رقم بود.

وی اضافه کرد: حتی پرستارانی در بیمارستان های استان گلستان داریم که دریافتی آنان در ماه 2 تا 3 میلیون ریال است و این مبلغ در برابر خدماتی که ارایه می کنند، اندک می باشد.

وی اظهار کرد: یک پرستار در طول ماه بین 80 تا 100 ساعت موظفی دارد و علاوه بر این با اضافه کاری هایی که انجام می دهد تا 175 ساعت می رسد، اما دریافتی او با این تلاش ها همخوانی ندارد. 

این پرستار همچنین معتقد است که طرح تحول سلامت در کشور تنها به پزشکان توجه کرده و در قالب آن جایگاهی برای پرستاران در نظر گرفته نشده است. 

وی یادآور شد: در این طرح پزشک در شبی که کشیک قرار می گیرد و یا به اصطلاح پزشک مقیم است، دریافتی مناسبی دارد، در حالی که برای پرستاران اینگونه نیست. 

این پرستار تاکید کرد: پزشکانی که به عنوان کشیک یا پزشک مقیم در بیمارستان ها حاضر می شوند، تنها یک دور بیماران را ویزیت می کنند و بابت ویزیت نیز دریافتی دارند، اما مابقی کارهای مربوطه را رزیدنت و پرستار انجام می دهد و بابت آن وجهی به آنان پرداخت نمی شود. 

گفته می شود یک هزار و 200 پرستار در واحدهای درمانی و بیمارستان های گلستان فعالیت دارند. 

استان مرزی گلستان با یک میلیون و 850 هزار نفر جمعیت، در بخش درمانی دارای 21 بیمارستان شامل 14 واحد بخش دولتی و هفت بیمارستان خصوصی، سه کلینک ویژه تخصصی و فوق تخصصی با مجموع 2 هزارو 122 تخت فعال است. 

رییس سازمان نظام پرستاری گلستان با بیان اینکه مشکلات پرستاران از گذشته وجود داشته است، گفت: اکنون بخشی از این مشکل با توجه به قانون اصلاح شده است.

محمد مهدی بطیاری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طرح ارتقاء بهره وری برای پرستاران انجام شده، بطوری که شیفت 12 ساعت کاری آنان 19 ساعت محاسبه می شود و جمعه ها و ایام تعطیل با 7 ساعت کاری موظفی در پایان ماه 10 ساعت لحاظ می گردد.

وی اظهار کرد: برای پرستاران براساس سابقه کار بین 145 تا 175 ساعت، کار ماهانه تعریف و از سوی دیگر بازنشستگی پیش از موعد برای آنان مصوب شده است، بطوری که بدون در نظر گرفتن سن با 20 سال سابقه کاری می توانند با دریافتی 25 تا 30 روز بازنشسته شوند.

بطیاری ادامه داد: در نظام نوین پرستاری، اضافه کاری براساس درآمد بیمارستان می باشد، بطوری که اگر بیمارستانی 100 تومان درآمد داشته باشد، 60 تومان سهم پزشک می شود و 40 تومان بین پرسنل تقسیم می گردد.

وی اضافه کرد: طرح مبتنی بر عملکرد در نظام نوین نیز بخش های مختلفی دارد، بطوری که اگر فردی بیشتر کار کند، درآمد بیشتری خواهد داشت و ساعات غیرموظفی ضریب 1.8 می گیرد.

رییس سازمان نظام پرستاری گلستان افزود: البته این مساله مشکلاتی هم دارد، زیرا پرستاری که سابقه بالائی دارد، غیرموظفی را انجام نمی دهد، اما پرستاران باسابقه کاری کمتر ،بیشتر تمایل به حضور در ساعات غیرموظفی دارند و این مساله باعث می شود تا دریافتی یک پرستار جوان نسبت به پرستار باسابقه بالاتر باشد.

وی یادآور شد: برای حل مشکل در خصوص بخش هایی که درآمدهای آن بین پرستاران تقسیم می شود، بنا داریم تا پرستاران را در بخش های مختلف به صورت چرخشی جابجا کنیم.

بطیاری همچنین اظهار امیدواری کرد که مشکلات نظام نوین پرستاری که از اول سال جاری اجرایی شده بتدریج رفع شود.

تلاش خبرنگار ایرنا در خصوص کسب نظر مسوولان دانشگاه علوم پزشکی گلستان و چند بار تماس با روابط عمومی دانشگاه ، نتیجه ای در بر نداشت.

ایرنا

ارسال نظر

آخرین اخبار