یادداشت؛

انسجام؛ دستاوردی پایدار  (۲)

به گزارش گلستان ۲۴؛ مسعود ساور؛ فعال فرهنگی، اجتماعی و کارشناس ارشد طراحی سازمان طی یادداشتی نوشت: در یادداشت اول به مفهوم «انسجام» پرداختیم؛ به گردهمایی عظیم حج و پیاده روی اربعین به عنوان دو مصداق که بر پایه و مبنای یک ایدئولوژی استوار است اشاره شد که هر انسجامی اگر بر اساس یک ایدئولوژی اتفاق بیفتد می تواند تبدیل به یک گروه مرجع و یا یک جریان بشود و در انتها بر لزوم ایجاد یک انسجام پایدار موثر تربیت و تقویت کننده جریان های فکری معتقد به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با تمام اصول تعریف شده در قانون اساسی تاکید شد. اما آنچه در این نوشتار، موضوع گذشته یعنی بحث ایدئولوژیکی انسجام که بر مبنای آن انقلاب اسلامی ایران در راستای مبارزه با ظلم و ظالم و طاغوت به جهت استقرار حکومت اسلامی رخ داد را پی می گیرم؛ حرکتی برگرفته از تعالیم اسلامی که  از ابتدایش برپایه دموکراسی به استناد «یدالله مع الجماعه» و آیه شریفه :«إن الله لایغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بأنفسهم» (سوره رعد، آیه11)  استوارشد.

پس از پیروزی انقلاب شکوهمنداسلامی؛ جمهوری اسلامی در فرایندی دموکراتیک به آراء مردم گذاشته شد و پس از آن؛  قانون اساسی برپایه همان اصول به ثمر نشست. در همان ابتدای پیروزی انقلاب در حالیکه ساختارهای نظام نو پا در حال شکل گیری بود؛ ایران اسلامی ناخواسته درگیر جنگ شد و باز هم بر همان مبنا این جنگ تبدیل به یک دفاع مقدس گردید، ایدئولوژی مقدسی که موجب انسجام داخلی و  دلیل مقدس بودن این دفاع شد. شهدای گرانقدرمان از همین باب سرمنشاء خیرات و برکات هستند و هم اکنون هم برپایه همان ایدئولوژی بسیاری از مشکلات با تأسی به آن عزیزان مرتفع می شود. بر همین اساس بود که امام راحل(ره) فرمودند: ما در جنگ در هر حال پیروزیم. آنچه از این فرموده امام بزرگوار به نظر می رسد همان دفاع مقدس است که بر محور ایدئولوژی اتفاق افتاد که بر پایه آن انقلاب اسلامی رخ داد و توانست انسجامی عظیم را ایجاد کند که تا امروز دستاورد آن انسجام توانسته نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را در مسیر تعالی و رشد در راستای ایجاد یک تمدن اسلامی در سطح بین المللی پیش ببرد این را می‌توان در این فرمایش رهبر فرزانه انقلاب که فرمود ملت ایران در دفاع مقدس با الهام از اسلام به قدرت عزت و کرامت واقعی دست یافت... یعنی آن ایدئولوژی که انقلاب اسلامی ایران بر اساس آن پیروز شد و هشت سال دفاع مقدس نیز با تکیه بر همان ایدئولوژی به پیروزی رسید و موجب انسجام بیشتر و این دستاورد عظیم گردید. همانطوریکه واضح و روشن است ایدئولوژی یک محتوا و یک ماهیت است که موجب هویت بخشی میگردد و میتواند یک جریان عظیم و ماندگار ایجاد نماید تا آنجا که تکامل انقلاب اسلامی را تا برپایی حکومت اسلامی و جهانی میسر خواهد کرد. این یک فرهنگ غنی است، یک ماهیت متعالی که هویت انسانی آن برگرفته از  رسالت پیامبران « از حضرت آدم تا حضرت خاتم النبین(صل الله علیه و آله و سلم) » است. پس در این اصل یک موضوع مهم ایدئولوژیکی وجود دارد و آن اینکه نه تنها موضوع به بن بست رسیدن در مسیر تعالی جمهوری اسلامی اساسا وجود ندارد و مردود است بلکه سیر رشد و تعالی در این گنجینه لایتناهی کاملاً روشن است و فقط تأسی از آن می تواند ما را از همه گرفتاریها نجات دهد.

در ادامه این نوشتار به چالش‌های بعد از جنگ تحمیلی خواهیم پرداخت از جمله جنگ نرمی که اگر در گام دوم انقلاب فکری اساسی و کاربردی برای آن نکنیم آرام آرام تبدیل به یک ناتوی عظیم علیه انقلاب می شود.

 ادامه دارد...

 

ارسال نظر

آخرین اخبار