مدیر کل محیط زیست گلستان:

مدیر کل سازمان محیط زیست گلستان گفت: گلستان در بین استان های شمالی کشور ساماندهی پسماندها را به خوبی مدیریت کرد اما هنوز در رابطه با مدیریت فاضلاب ها رهآورده خوبی نداشته ایم.

ساماندهی پسماندها به خوبی مدیریت شد/ واگذاری تفرجگاه های تحت حفاظت به جوامع محلی

محمد رضا کنعانی در گفتکوی اختصاصی با خبرنگار گلستان 24، اظهار کرد: در حال حاضر دو مرکز دفن زباله در استان به صورت کاملا مکانیزه و بهداشتی مجهز به سیستم جمع آوری شیرآبه و گاز در حال فعالیت است و هیچ یک از استان های شمالی با توجه به جمعیت بیشتر و گردشگر پذیر بودن همانند گلستان در سه سال اخیر در این حوزه موفق عمل نکرده اند.

وی افزود: بر خلاف مدیریت پسماندها در حوزه تصفیه فاضلاب ها عملکرد خوبی در استان نداشته ایم به صورتی که میانگین تصفیه فاضلاب در کشور 52 و در گلستان 17 است .

کنعانی ادامه داد: با همه پیگیری های انجام شده با شرکت آب و فاضلاب برای تسریع در اجرای این طرح نتیجه ای حاصل نشده است و ما نیز این مساله را بر حسب وظیفه به مرجع قضایی و به استاندار برای پیگیری بیشتر ارجاع داده ایم.

با 96 درصد استعلام ها موافقت شده است

وی با اشاره به اینکه محیط زیست با 96 درصد استعلام های محیط زیستی در بخش های مختلف موافقت کرده است ، اظهار کرد: در این سه سال سعی مان بر آن بوده تا در جهت توسعه پایدار استان با حفظ ضوابط زیست محیطی قدم برداریم .

وی افزود: در کنار این تعامل اما رصد های زیست محیطی ما افزایش یافت به طوری که از سال 98 یک برنامه پایش فراگیر محیط زیستی اجرا کردیم که بر اساس برش استانی و شهرستانی تمامی واحد های تولیدی و خدماتی به صورت ماهانه و یا هر سه ماه یکبار رصد می شوند .

مدیر کل محیط زیست استان بیان کرد: تا کنون حتی یک واحد تولیدی در سه سال اخیر به اندازه 10 دقیقه هم تعطیل نشده است چرا که اجرای آن از دستور کار محیط زیست خارج شده است، اما اگر موردی مبنی بر رعایت نکردن مسائل زیست محیطی دیده و یا گزارش شده است از طریق تذکر و پیگیری مداوم برای رفع مشکل اقدام کرده ایم و درواقع نظارت های خود را افزایش داده ایم.

22درصد از پارک ملی گلستان سند دار شد

وی در اد امه با اشاره به اینکه 22 درصد از از محدوده پارک ملی سند دار شده است هم گفت: کار مطالعاتی سند دار شدن مایقی مساحت پارک هم انجام شده و در مرحله اداری قرار دارد و امید داریم که تا پایان سال 1401 کل پارک ملی گلستان سند دار شود.

جوامع محلی مناطق تحت حفاظت نیازمند درآمد پایدار هستند

کنعانی افزود: یکی دیگر از دستاوردهای محیط زیست در سه سال اخیر بهره مندی جوامع محلی از جمله پارک ملی، از این محیط طبیعی با اجرای طرح جامع گردشگری در محدوده پارک از طریق آموزش به افراد محلی و ساکن در این منطقه و ایجاد مکان های بومگردی برای استراحت گردشگران با مشارکت میراث فرهنگی است به گونه ای که تفرجگاه های پارک ملی با رعایت الزامات محیط زیستی در اختیار سرمایه گذار قرار می گیرد که به نفع مردم محلی نیز هست.

وی بیان کرد: اگر جوامع محلی ما از یک درآمد پایدار در مناطق حفاظت شده، برخوردار شوند ، بی شگ خود آنها از این منابع حفاظت می کنند .

کنعانی گفت: در همین راستا مردم مناطق تالاب های آلما گل، آلا گل و آجی گل نیز به دنبال اجرایی کردن طرح های گردشگری هستند و اهالی تالاب آلما گل با تاسیس شرکت تعاونی طرحی را برای بهره برداری پایدار از محیط زیست در دست دارند که به مرحله اجرا رسیده و در فرودین 1401 واگذاری این تفرجگاه به جامعه محلی اجرائی می شود.

وی افزود: طرح واگذاری تفرجگاه های حفاظت شده به جوامع محلی به صورت پایلوت کشوری و فقط در گلستان به اجرا درآمده تا در صورت مثبت شدن نتیجه کار در دیگر نقاط مناطق حفاظت شده کشور نیز اجرایی شود.

کنعانی ادامه داد: چنانچه می خواهیم حضور گردشگر در مناطق تحت حفاظت را فراهم کنیم باید جوامع محلی را در این طرح شریک کنیم چرا که این افراد به دلیل زندگی در همین مناطق و آموز ش هایی که دیده اند دلسوزانه تر از طبیعت حفاظت میکنند و با اجرای این طرح از گردشگری بی ضابطه در محیط های طبیعی و حفاظت شده نیز جلوگیری می شود.

کنعانی گفت: در سه سال اخیر 36 هزار هکتار منطقه حفاظت شده هیرکانیا نیز به مناطق تحت حفاظت محیط زیست گلستان نیز اضافه شده است.

تالاب گمیشان هم چشم انتظار احیا است

مدیر کل محیط زیست گلستان اظهار کرد: در حال حاضر دو تالاب مهم استان از جمله خلیج گرگان و تالاب گمیشان شرایط مساعدی ندارند اما خلیج گرگان به واسطه پیگیرهای مجدانه و بی وقفه استاندار که توجه ویژه ای به مساله خلیج گرگان داشتند، رسانه ها، مسئولان و حامیان محیط زیست شرایط تصویب بودجه برای لایروبی را پشت سر گذاشت و چند هفته پیش نیز با حضور رییس جمهور در استان و به دستور ایشان لایروبی کانال های منتهی به خلیج شروع شد.

وی ادامه داد: برنامه احیای تالاب گمیشان نیز تدوین و در دستور کار ستاد تالاب های کشور برای بررسی قرا دارد که امیدواریم هر چه سریع تر به مرحله اجرا برسد.

کنعانی افزود: مجموعه تالاب هکای آلما گل، آجی گل و آلاگل شرایط بهتری دارند و برنامه های زیست محیطی آنها از قبل مصوب شده بود و حالا وارد فاز اجرائی شده و دبیر خانه شهرستانی آن نیز شکل گرفته است.

وی گفت: حق آبه تالاب گمیشان ، خلیج گرگان و مجوعه تالاب های استان به وزارت نیرو برای تخصیص آب ارسال شده و منتظر نتیجه هستیم.

مطالعات منشا یابی گرد و غبارها انجام شده است

مدیر کل محیط زیست گلستان تصریح کرد: مطالعات منشا یابی داخلی و خارجی نیز در این سه سال انجام و برنامه مقابله با آن تدوین و مصوب شورای برنامه ریزی استان شده است و دسنگاه هایی چون منابع طبیعی و جهاد کشاورزی بیشترین سهم را دراین حوزه دارند.

رسانه نقش بی بدیلی در توسعه و حفاظت از محیط زیست داشته اند

کنعانی با بیان اینکه رسانه ها یکی از پایه های توسعه پایدار و حفاظت از محیط زیست هستند، اظهار کرد: اطلاع رسانی دقیق و به موقع در مواقع بحرانی از جمله آتش سوزی ها، بحران خشک شدن خلیج گرگان و تالاب گمیشان، آلودگی های زیست محیطی و حمایت از حیات وحش از حمله فعالیت هایی بوده که رسانه های استان در این مدت با جدیت انجام دادند و بی شک اگر مطالبه گری رسانه ها نبود امروز خلیج گرگان شاهد دستور صریح رییس جمهور و اجرای عملیات خلیج نبود و این مساله در حوزه های دیگر محیط زیست نیز بارها و بارها دیده شده است.

وی افزود: محیط زیست به دلیل نقش حساسی که در حفاظت از مناطق حفاظت شده دارد بای همواره با رسانه ها در تعامل باشد و اگر بخواهیم طرح های گردشگری را با ورود جوامع محلی به این طرح گسترش دهیم باز هم نیازمند حضور و تعامل رسانه ها در جهت آگاهی رسانی در این حوزه هستیم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار