استاندار گلستان:

استاندار گلستان گفت: تاکنون ۷۰۶ میلیارد تومان برای فرزندآوری 16705 نفر در گلستان، تسهیلات اعطا شده و بیش از ۳۳۲۶ میلیارد تومان تسهیلات ازدواج پرداخت شده، تا گلستان را به رتبه چهارم کشور برساند.

گلستان رتبه ۴ کشور در اعطای تسهیلات ازدواج و فرزندآوری را دارد

به گزارش خبرنگار گلستان 24، علی محمد زنگانه امروز  در نشست هم اندیشی حوزه سلامت در دانشگاه علوم پزشکی استان، اظهار کرد: از ابتدای حضور در استان با مردم عهد بستیم که از تمام توان خود برای رفع موانع و چالش های پیشروی مسیر رشد و توسعه استان استفاده کنیم و بر این عهد پا بر جا هستیم.

وی با بیان اینکه بزرگترین چالش استان عدم داشتن برنامه جامع استراتژیک و همچنین برنامه‌های بخشی برای توسعه بود، گفت: برنامه نداشتن در واقع برنامه ریزی برای شکست است و ما برای گلستان چشم اندازی تعریف کردیم تا بتوانیم سرانه هر گلستانی را در افق ۱۴۰۴ به میانگین سرانه کشور برسانیم. وی ادامه داد: خوشبختانه در ۱۸ ماه گذشته با اقدامات صورت گرفته رتبه استان رتبه فقر استان را یک پله ارتقا داده ایم و موفق شدیم ۲۵ درصد تعهدات صادراتی را محقق کنیم.

استاندار گلستان با اشاره به تدوین سند های ۳۱ گانه بخشی تصریح کرد: مثلا در حوزه IT هدف ما دستیابی به گلستان منطقه هوشمند است و در این راستا طی سال ۱۴۰۲ کل استان را به فیبر نوری مجهز می کنیم.

وی ادامه داد: اقدامات صورت گرفته نشان می دهد که با برنامه و پشتکار می توان به اهداف مورد نظر دست یافت کما اینکه در زمینه گردشگری در نوروز امسال میزان ماندگاری گردشگر ۲۵ درصد افزایش یافت.

وی گفت : میزان اعتبارات تملک دارایی استان در آخرین سال دولت قبل ۱۶۰۰ میلیارد تومان بوده است که این رقم در انتهای سال ۱۴۰۰ به ۴۷۰۶ میلیارد تومان و در انتهای سال ۱۴۰۱ به هفت هزار میلیارد تومان رسیده است.

استاندار گلستان با اشاره به میزان کم صادرات غیرنفتی استان علی رغم آنکه گلستان استانی مرزی است یادآور شد: در ابتدای ورود تردد کامیون ها از گلستان به صفر رسیده بود و امروز ۱۸۰ کامیون به صورت روزانه از مرز تردد دارند و طی ماه های آینده این رقم به بیش از ۲۰۰ کامیون می رسد.

همچنین در زمینه دیپلماسی اقتصادی امضای تفاهم نامه با استان بالکان آباد ترکمنستان در حضور رئیس جمهور دو کشور اقدامی ارزشمند بود و به واسطه این مراودات ۲۵ درصد صادرات غیر نفتی استان افزایش یافت.

وی ادامه داد: همچنین مراودات ما با جمهوری های مستقل و کشور روسیه افزایش یافت و اتفاقات شگرفی در حوزه ارتباط با کشورهای آسیای میانه، کشورهای هم پیمان شانگهای، چین و روسیه در حال شکل گیری است.

 زنگانه با اشاره به تاکید دولت بر فعال سازی واحدهای راکد گفت: خوشبختانه با همکاری های مجموعه دولت و قوه قضاییه ۸۲ واحد فعال نیمه فعال و راکد در استان گلستان با سرمایه ۶۳۵ میلیارد تومان به چرخه تولید بازگشتند و ۸۳۹ نفر اشتغال پایدار شکل گرفته است.

استاندار گلستان با اشاره به نارضایتی کشاورزان گندم کار خاطرنشان کرد: استانداران سه استان اصلی تولید کننده گندم هم پیمان شدیم تا حمایت لازم از کشاورزان صورت گیرد و در سال گذشته گندم به قیمت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری شد و همچنین استان گلستان در اقدامی ابتکاری قیمت خرید کلزا را از ۱۶ هزار تومان در سطح کشور به ۲۳ هزار تومان ارتقا داد و همچنین در کشت قراردادی و دامپروری قراردادی رتبه اول کشور را کسب کرده ایم.

استاندار گلستان با تاکید بر اهمیت توجه به کارخانه ها و پرهیز از خام فروشی یادآور شد: در ابتدای ورود کارخانجات آرد با ۱۸ درصد توان فعالیت می کردند، اما با رایزنی‌های صورت گرفته امکان استفاده از ۳۵ درصد ظرفیت کارخانه‌های آرد فراهم آمد و همچنین صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی، زنجیره تولید و فرآوری میگو، صنایع وابسته ارتقا پیدا کرد و میزان تولید میگوی گلستان به دو برابر افزایش یافت.

استاندار گلستان با تاکید بر توجه به تمرکز زدایی در توزیع اعتبارات گفت: اعتبارات تبصره ۱۶، اعتبارات تبصره ۱۸، اعتبارات فنی اعتباری دستگاه های اجرایی با مدیریت فرمانداران در شهرستان ها صورت می گیرد و در واقع فرمانداران حکمرانی محلی را تجربه می کنند و با این اقدام ۴۹ درصد این اعتبارات به جمعیت روستایی استان که ۴۷ درصد جمعیت استان را تشکیل می دهند، اختصاص یافت و خوشبختانه اثرات مثبتی در حوزه اشتغال و سرمایه‌گذاری داشته است.

 زنگانه رفع تبعیض و رانت را مطالبه مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهوری دانست و یادآور شد: در سال ۱۴۰۱ تعهد اشتغال استان به صورت کامل اجرایی شد و بیش از ۲۷ هزار شغل در گلستان ایجاد گردید و همچنین با راه اندازی درگاه صدور مجوز پنج هزار مجوز جدید و۴۳ فرصت سرمایه گذاری بی نام را شکل دادیم.

استاندار گلستان گفت: بسترسازی لازم جهت سرمایه گذاری ۱۱۲ هزار میلیارد تومانی در زمینه های مختلف صورت گرفته و همچنین برای پروژه های مختلف به صورت کنسرسیومی و با مشارکت بخش خصوصی و بانک ها اقدام خواهد شد.

 زنگانه با اشاره به بن بست شکنی ۱۶ ساله در زمینه پروژه پتروشیمی گلستان با ۹۱ هزار سهامدار یادآور شد: شرکت پتروشیمی خلیج فارس برای سرمایه گذاری ۳۰ هزار میلیارد تومانی به پروژه پتروشیمی گلستان ورود کرده است و عملیات اجرایی آن در سفر دوم رئیس جمهور آغاز خواهد شد و بهره برداری از آن ۴۰ هزار میلیارد تومان به درآمد ناخالص استان می‌افزاید.

وی ادامه داد: ۱۴ ابر پروژه برای توسعه استان تعریف شده که پتروشیمی یکی از آنهاست.

استاندار گلستان تاکید کرد: متاسفانه زیرساخت های صنایع در گذشته آنگونه که باید و شاید شکل نگرفته و در سفر اول رئیس جمهور به گلستان گام های بلندی در این زمینه برداشته شد که یکی از نمونه های آن اجرای سیکل ترکیبی نیروگاه برق علی آباد است که با این اقدام ظرفیت این نیروگاه از ۱۰۰۰ به ۱۵۰۰ مگاوات افزایش می یابد و برق مورد نیاز بخش قابل توجهی از صنایع استان با این سرمایه گذاری ۴۰۰ میلیون یورویی تامین می شود.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه نهضت ملی مسکن تصریح کرد: در ابتدای ورود، گلستان آخرین استان کشور در زمینه مسکن بود اما با فعالیت‌های صورت گرفته در حال حاضر زمین مورد نیاز ۴ ساله حوزه روستایی و 2 ساله حوزه شهری تامین شده و گلستان در حوزه روستایی رتبه پنجم کشور و در حوزه شهری رتبه سیزدهم کشور را داراست و تلاش داریم تا پایان سال جاری رتبه مسکن حوزه شهری را به پنجم برسانیم.

وی ادامه داد : در نهضت ملی مسکن آمادگی لازم جهت همکاری با دانشگاه علوم پزشکی برای تامین مسکن کارمندان وجود دارد.

استاندار گلستان رفع تبعیض و فقر از مناطق محروم را هدف مدیریت کلان استان دانست و گفت: در سال گذشته بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان کار عمرانی در شهرستان مراوه تپه انجام شده و سرانه هر شهروند مراوه‌تپه ای 7 برابر هر شهروند گرگانی تعیین گردیده است.

وی ادامه داد: مهم‌ترین دغدغه های مدیریت استان را آب شرب دانست و افزود: بیش از ۹۵ درصد آب شرب مردم استان از منابع زیرزمینی تامین می‌شود که زمینه فرونشست زمین را فراهم آورده و تلاش ما خروج استان از تک منبعی در تامین آب شرب بوده و در این راستا تکمیل سد نرماب در دستور کار قرار گرفت و از هزار میلیارد تومان اعتبار مصوب آن تاکنون ۷۰۰ میلیارد تومان به پروژه تزریق شده و تلاش داریم در اوایل خرداد ماه با حضور رئیس جمهور آبگیری آن را انجام دهیم و پس از آن با قریب به سه هزار میلیارد تومان تسویه خانه آن راه‌اندازی شود تا تنش آبی در شرق استان مرتفع گردد. همچنین با استفاده از اخذ مجوز شیرین‌سازی ۷۲ میلیون متر مکعب آب دریا میتوانیم مشکلات آبی غرب استان را رفع نماییم و هم اکنون در حال دریافت مجوز های خرید تضمینی و پس از آن ورود سرمایه گذار هستیم.

استانداری گلستان با اشاره به اینکه گلستان دومین استان حادثه خیز کشور پس از تهران و دارای ۹۵ نقطه حادثه خیز است، یادآور شد: اعتبارات قابل توجهی در حوزه بهسازی، تعریض و تکمیل پروژه های راه استان تزریق شده و گلستان به کارگاه بزرگ از اقدامات عمرانی تبدیل شده و تلاش داریم مسیر اصلی بزرگراه بهشهر به بجنورد که بخش قابل توجهی از آن از گلستان می گذرد، را رفع خطر کنیم.

لازم به ذکر است در این مراسم رئیس نظام پزشکی استان، رئیس نظام پرستاری استان و نماینده هیات های علمی دغدغه های خود را با استاندار گلستان در میان گذاشتند و دکتر گل فیروزی رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان نیز به تشریح اقدامات صورت گرفته در حوزه بهداشت و درمان پرداخت و همچنین با حضور دکتر زنگانه از خانواده شهید مرتضی آورین شهید سلامت گلستان تقدیر شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار