مدیرکل انتقال خون گلستان گفت: این استان با افزایش ۱۶ درصدی اهدای خون در چهار ماهه نخست امسال رتبه چهارم کشوری را به خود اختصاص داده است.

گلستان جایگاه چهارم اهدای خون کشور را دارد

به گزارش گلستان 24، فاطمه محمدی  به مناسبت گرامیداشت روز اهدای خون اظهارکرد: در این مدت ۲۴ هزار و ۶۴۴ نفر به پایگاه‌های انتقال خون ثابت و سیار استان گلستان مراجعه و ۲۲ هزار و ۵۳۶ نفر از آنان موفق به اهدای خون شدند که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی افزود: هم اکنون ذخیره خونی گلستان ۱۱.۸ روز است که در صورت بیشتر شدن اتوبوس‌های خون‌گیری و پایگاه‌های سیار میزان مراجعه کنندگان بیشتر می‌شود و به دنبال آن سطح ذخیره هم افزایش خواهد یافت.

مدیرکل انتقال خون گلستان بیان کرد: خون‌های اهدایی علاوه بر تامین نیاز خونی مراکز بیمارستانی به مصرف دست‌کم هزار و ۲۰۰ بیمار مبتلا به نارسایی کلیه (دیالیزی)، تالاسمی و هموفیلی و همچنین مصدومان سوانح رانندگی و جراحی‌های پزشکی می‌رسد.

وی با تاکید بر نیاز گلستان به سردخانه نگهداری فرآورده‌های خونی، گفت: با پیگیری استاندار گلستان ۳۰ میلیارد ریال اوراق از ردیف متوازن ملی برای سردخانه نگهداری فرآورده‌های خونی جذب شده اما جوابگو نیست و تلاش داریم با پیمانکار برای راه اندازی یک کانکس سردخانه‌ای در گنبدکاووس قرارداد بسته شود.

مدیرکل انتقال خون گلستان افزود: هم اینک فرآورده‌های خونی استان در ۱۵ دستگاه فیریزر در ساختمان انتقال خون نگهداری می‌شود که گنجایش آنها محدود است و علاوه بر آن سه مورد از این دستگاه‌ها هم به دلیل استفاده مداوم نیاز به تعمیر دارد.

محمدی اعتبارات هزینه‌ای مصوب امسال انتقال خون گلستان را ۲۶۰ میلیارد ریال اعلام و بیان کرد: این اعتبار در مقایسه با سال گذشته فقط ۲ درصد افزایش یافت در صورتی که این مجموعه برای نگهداری از تجهیزات و خدمات‌دهی به حداقل ۷۵ هزار مراجعه کننده سالانه و پذیرایی از آنان به بیشتر شدن ۳۰ درصدی این اعتبار نیاز دارد.

وی گفت: در ۱۴ شهرستان گلستان متشکل از ۲۴ شهر و حدود هزار روستا فقط چهار پایگاه ثابت انتقال خون در گرگان، گنبدکاووس، بندرگز و علی‌آبادکتول فعال است و مردم سایر نقاط برای اهدای خون مجبور به تردد به این چهار شهر هستند.

وی ادامه داد: عملیات ساخت پنجمین پایگاه انتقال خون استان در رامیان از سال ۱۳۹۴ آغاز شد و تاکنون ۹۶ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تکمیل آن نیازمند تخصیص پنج میلیارد ریال اعتبار است.

مدیرکل انتقال خون گلستان افزود: علاوه بر پایگاه‌های ثابت، خون‌گیری سیار با یک دستگاه اتوبوس در شهرستان‌های متقاضی در حال انجام است اما برای ارائه بهتر خدمات خون‌گیری در غرب و شرق درخواست کردیم در دور دوم سفر رییس جمهور به استان یک دستگاه اتوبوس سیار خون‌گیری دیگر تامین شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار