مسئولان صدای عطش زرین گل را بشنوند؛

دهنه زرین گل با بیش از ۴۵۰ هکتار اراضی زراعی امروز حال و روز خوشی ندارد و متاسفانه بیش از ۵ میلیون متر مکعب آب سر چشمه های این دهنه در حال انتقال به استان سمنان است، آن هم برای مصارف غیر شرب!

علی آباد کتول اولین قربانی انتقال آب به سمنان+تصاویر

 به گزارش گلستان 24، انتقال آب چشمه های زرین گل در حالی رخ می دهد که تقریباً همه ی روستاهای این دهنه زرین گل مشکل کمبود آب دارند. بطور مثال کرد آباد از حدود ۶ ماه گذشته همچنان با مشکل کمبود آب دست و پنجه نرم می کند و اهالی این روستا برای استحمام به علی آباد کتول می روند.

شرایط در منطقه ترکمن صحرا هم وضعیت مطلوبی ندارد. آب شرب موجود در لوله های روستای بدراق نوری در ساعت ۳ بعد از ظهر به باریکی یک نخ می رسد.

zarinabb 2zarinabb 1

رودخانه زرین گل

نابسامانی آب در کمالان هم موج می زند

بخش کمالان نیز اوضاع آب بهتر از بخش مرکزی شهرستان علی آباد کتول نیست. به طوری که آب روستاهای الامن و محمد آبادکتول از کیفیت پایینی دارد و حتی در آن جلبرگ نیز دیده شده است. معضلات آب روستای برفتان هم که دیگر تکرار مکررات است!

همچنین بعضی از روستاها در پایین دست شهرستان علی آبادکتول با تانکر آب رسانی می شوند و بیش از ۳۰ درصد شبکه آبرسانی شهر فاضل آباد فرسوده است و در کنار همه ی این وقایع و در اوج شگفتی علاوه بر انتقال آب چشمه های دهنه زرین گل به استان سمنان در روزهای اخیر، شاهد انتقال آب ۱۴ حلقه چاه عمیق به گرگان در قالب طرح ملی هم هستیم!

توصیفی که نگاهتان گذشت درباره وضعیت آب شرب شهرستان علی آبادکتول بود، اما متاسفانه باید گفت حال کشاورزی که یکی از مهمترین مشاغل و منبع درآمد مردم شهرستان علی آبادکتول است و با زندگی آن ها آمیخته شده هم زیاد خوب نیست.

zarinabb 4zarinabb 5

تنش شدید کم آبی هم اکنون بخش عظیمی از شالیزارها در دهنه زرین گل را به کلی خشکانده و برخی افراد حتی نتوانستند زراعت معمولی خود را کشت کنند. علاوه بر آن بزرگ ترین جنگل سرخداری جهان در فاصله بسیار نزدیک جاده های غیرقانونی احداث شده مسیر انتقال آب قرار دارد که حیات آن ها در معرض خطر قرار داده است چرا که این چشمه ها منابع اصلی تامین آب این ذخیره گاه ارزشمند هستند.

کارشناسان به خوبی آگاه هستند که آثار مخرب چنین طرح هایی در کوتاه مدت ظهور و بروز ندارد بلکه در دراز مدت نمایان می شود.

لازم به ذکر است که استان گلستان به لحاظ تنش آبی دومین استان کشور بعد از هرمزگان است و بر اساس نقشه آبی طبقه بندی شده سال ۹۳ و ۹۴ استان سمنان یکی از بهترین استان های کشور به لحاظ منابع آبی محسوب می شود و خوشبختانه اصلاً مشکل آب شرب ندارند.‌

nghsheabb

با عده ای کشاورزان شهرستان علی آباد کتول که آب مورد نیاز محصولات خود را از طریق آب چشمه ها و رودخانه دهنه زرین گل تامین می کنند و هم اکنون با مشکلات و تنش های کم آبی در این زمینه مواجه شده اند، گفتگو کردیم که گواهی بر گفته هایمان است:

zarinab4

سلیمان ابراهیمی عضو شورای روستای ساورکلاته در گفتگو با زرین نامه بیان کرد: عمده درآمد سالانه اهالی روستای ساورکلاته از کشت شالی و گندم تامین می شود اما میزان کشت شالی امسال اهالی این روستا از ۴۰ هکتار جمعاً به ۸ هکتار رسیده است که حتی برای تامین آب آن هم با مشکل مواجه شده ایم.

وی با اشاره به وجود آب بندان در این روستا اظهار کرد: اگر آب چشمه ها و رودخانه زرین گل به استان سمنان برود، آب سد کبودوال و آب بندان های روستای ساورکلاته و روستاهای اطراف آن چطور تامین بشود؟

zarinab

حاج صفر شکی از کشاورزان محله خارکلاته نیز گفت: میزان کشت اهالی خارکلاته امسال از ۱۰۰ هکتار جمعاً به ۲۰ هکتار رسیده و این در حالی است که شغل و منبع درآمد اصلی اکثر ما از کشاورزی است و در صورت قطع آب چشمه های زرین گل، در کشت شالی خسارت دیده و به واقع بدبخت می شویم.

وی با تاکید بر اینکه مسئولین باید هر چه سریعتر برای حل مشکل انتقال آب زرین گل به سمنان اقدام کنند، هشدار داد: اگر آب را به سمنان ببرند و تنش های اجتماعی در اثر کمبود آب بالا بگیرد، چه کسی پاسخگو خواهد بود؟

zarinab5

سید رضا حسینی از کشاورزان محله علی آبادکتول هم در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: ما با همین مقدار آب موجود در دهنه زرین گل هم برای تامین آب شرب و کشاورزی خود با مشکل مواجهه هستیم، امسال ما از ۲۰۰ هکتار جمعاً ۲۰ هکتار شالی کاشته ایم.

وی تصریح کرد: ما برای انقلاب خون داده ایم تا همه ی ما بر اساس عدالت در جامعه زندگی کنیم و لذا لازم است مسئولین هر چه سریعتر جلوی این انتقال غیر ضروری آب را که زندگی چندین روستای دهنه زرین گل را به خطر می اندازد، بگیرند ما نیز در این زمینه پشتیبان آن ها خواهیم بود.

zarinab.jpg

غلامرضا نوراللهی عضو شورای روستای مازیاران نیز به خبرنگار ما گفت: منطقه بزرگ فندرسک آب ۸۰۰ هکتار شالیکاری خود را از طریق آب چشمه ها و رودخانه همین دهنه تامین می کند و منبع دیگری غیر از آببندان هایش ندارد که اسناد آن نیز موجود است.

وی ادامه داد: آن هایی که خودسرانه و بدون مشورت با بزرگان کتول و فندرسک تصمیم به انتقال آب چشمه های زرین گل گرفتند، بدانند با انتقال آب در آینده ای نزدیک با مشکلات و تنش های اجتماعی فراوانی مواجهه می شویم که حل آن بسیار سخت و پرهزینه خواهد بود.

zarinab3

حسن سوخت سرایی رئیس شورای دارکلاته هم در گفتگو با زرین نامه اذعان داشت: مجموع کشت شالی اهالی روستای دارکلاته از ۹۰ هکتار امسال به ۵ هکتار رسیده است که برای آبیاری آن هم بخاطر کم آبی مجبور به استفاده از آب چاه هستیم و این در حالی است که روستای ما از این دهنه حق آب دارد و انتقال آن به استان سمنان ما را با مشکلات اساسی مواجهه می کند.

انتهای پیام/زرین نامه

ارسال نظر

آخرین اخبار