بررسی محتوایی روزنامه های دوشنبه:

روز دوشنبه روزنامه ها با اظهاراتی که حجت الاسلام اژه ای، سخنگوی قوه قضاییه داشت، در پیدا کردن سوژه کار سختی نداشتند و تیترهای خود را به بخش های مختلف اظهارات وی اختصاص داده اند.

صرافی رفسنجانی!/ وعده‌های رئیس‌جمهور از راه‌آهن تا تجریش

 به گزارش گلستان 24، سخنگوی قوه قضاییه با ارائه گزارش از چند پرونده مهم اقتصادی و امنیتی از روزهای شلوغ قوه قضاییه در برخورد با مفاسد خبر داد. بازرسی سرزده از بندهای زندان اوین منتهی به کشف تلفن های همراه و سکه های طلا شد که مهدی هاشمی در این میان 30 سکه طلا را در بند خود پنهان کرده بود. از سوی دیگر برخی از روزنامه ها پرونده های ویژه ای را به مناسبت سالروز ناپدید شدن امام موسی صدر در دستور کار خود قرار داده اند. 

حدود ممنوع‌البیانی تا سکه‌های هاشمی/ امام موسی‌صدر تا قبل از سقوط طرابلس زنده بود/ درباره «نظارت» و «اجرا» در انتخابات

روزنامه اصلاح طلب  شرق اظهارات اژه ای را با تیتر "حدود ممنوع‌البیانی تا سکه‌های هاشمی"، بر روی خروجی روزنامه قرار داده است: سخنگوی قوه قضائیه همچنین در بخش دیگری از نشست خبری روز گذشته خود در پاسخ به سؤال خبرگزاری برنا درباره استفاده از نام سیدمحمد خاتمی، رئیس‌جمهوری دولت اصلاحات در برخی رسانه‌ها و میزان محدودیت رسانه‌ها در پوشش اخبار مربوط به ایشان، گفت: «دستور صادر‌شده برای استفاده از نام رئیس‌جمهوری دولت اصلاحات، در حد اخبار و تصاویر است و استفاده از نام منع قانونی ندارد».وی درباره بند مهدی هاشمی گفت: «طبق ضوابط زندان، بازرسی‌هایی سرزده و گاهی با تمهیدات قبلی صورت می‌گیرد و گاهی اشیای غیرمجاز هم پیدا می‌شود. بله، در هفته گذشته در بند هفت و هشت بازرسی صورت گرفته و از مهدی هاشمی هم گوشی تلفن همراه با سیم کارت و تعدادی سکه که حدود ٣٠ قطعه است کشف شده؛ البته سکه غیرمجاز نیست، اما داشتن تلفن همراه غیرمجاز است». او همچنین درباره رد مال و جزای نقدی مهدی هاشمی هم گفت: «این‌گونه مسائل را دادسرا اجرا می‌کند و پیگیری آن نیز با دادسراست».

 

"امام موسی‌صدر تا قبل از سقوط طرابلس زنده بود"، عنوان مصاحبه شرق با دختر امام موسی صدر است و وی می گوید خانواده هنوز چشم انتظار پدر است: پیچیده سخن نمی‌گوید. کلمات ساده را انتخاب می‌کند. می‌گوید: « ما زندگی می‌کنیم، چای می‌نوشیم، به کارهای خود می‌رسیم... اما، یک نفر ٣٧ سال است، پشت میله‌ها در بند است... اگر فقط همین شرایط را در نظر بگیریم، کاری می‌کنیم». با سیده‌حورا صدر، که قبل از هر نشانی، چشمانش گواهی می‌دهد دختر امام‌موسی‌صدر است، به گفت‌وگو می‌نشینم. گفت‌وگو را به‌سختی اما به مهر، قبول می‌کند. گاهی که لبخندی بر صورتش نقش می‌بندد، دیگر بین تصویر او و عکس سیاه و سفیدی از امام که به تنهایی  به دیوار تکیه داده و لبخندی بر لب دارد، فاصله‌ای وجود ندارد. دلیل این‌ را که نمی‌خواهد حضور پررنگ رسانه‌ای داشته باشد، در میان گپ‌وگفت کوتاه قبل از شروع مصاحبه می‌فهمم. معتقد است امام تنها پدر او نیست که برای جست‌وجوی آن بین سال‌های گمشده، فقط خانواده میداندار باشند. پدر را متعلق به همه مردمی می‌داند که سال‌ها برای نزدیکی آنها به هم تلاش کرده است. اصلا برای فرونشاندن آتش جنگ داخلی لبنان و رایزنی‌ها برای فرونشاندن آن، به دعوت قذافی وارد لیبی می‌شود و بعد هم سی‌وچند سال غیبت ناخواسته کلید می‌خورد. گاه‌گاه میان بعضی سؤال‌هایی که می‌پرسم، در بین لبخندش آهی هم می‌کشد، سری تکان می‌دهد و هر آن نگران می‌شوم مبادا بغضی شکوفا شود. حورا صدر در این مصاحبه از گروهی در ایران می‌گوید که نمی‌خواست ماجرا پیگیری شود. او می‌گوید: «ایران می‌توانست بر قذافی فشار سیاسی وارد کند تا سرانجام او را به اقدامی وادار کند». حورا درعین‌حال، دولت لیبی را مجری یک توافق نانوشته بین عده‌ای می‌داند که از حضور امام‌موسی‌صدر در لیبی ناخشنود بودند. حورا صدر همچنین از آخرین نشانه‌های حیات امام می‌گوید: «بعد از سقوط لیبی، آقای صالحی وزیر امور خارجه وقت، به طرابلس سفر می‌کند. آقای عبدالجلیل، رئیس دولت انقلابی، در آنجا می‌گوید تا قبل از سقوط طرابلس، از حضور امام در طرابلس خبر دارد». حورا درنهایت از دیدارهایش با آقای ظریف در دولت روحانی خبر داده و می‌گوید «ایشان در جاهایی موضوع را مطرح کردند، نمی‌خواهم بگویم انتظار بیشتری داریم، اما امیدواریم بتوانند گرهی از این مسئله باز کنند».

احمد شیرزاد، فعال اصلاح طلب و نماینده مجلس ششم، درباره تایید صلاحیت نامزدهای انتخاباتی در سرمقاله امروز شرق با عنوان "درباره «نظارت» و «اجرا» در انتخابات" می نویسد:  این مسئله همچنان وجود دارد و به نقطه مشخصی نرسیده است. اگرچه ورود هیجانی و حساسیت‌برانگیز به آن حتما به مصلحت جامعه نیست، اما نباید از طرح آن در فضای سیاسی و اجتماعی هم نگران بود. دولت و به شکل خاص وزارت کشور، مسئول اجرائی برگزاری انتخابات هستند. ارائه فهرست‌های ٣٠ نفره معتمدان از سوی فرمانداری‌ها به هیأت‌های نظارت، ازجمله بخش‌هایی است که اختلافاتی را در پی داشته. معمولا این فهرست‌ها، چندین‌بار از سوی ناظران رد می‌شوند و کار به نقطه‌ای می‌رسد که فرماندار سؤال می‌کند، چه کسی را در فهرست معتمدان قرار دهیم، تأیید می‌شوند؟! اینجاست که شائبه دخالت در کار اجرا پدید می‌آید. متأسفانه عملکرد دولت‌های نهم و دهم، مرز میان کار هیأت‌های اجرائی و نظارت را به‌هم ریخته است.

امام خمینی(ره): امروز چه وقت تعطیل مجلس است؟!/ دوش آب سرد وسط جنگ

روزنامه کیهان تیتر نخست خود را به بیانات امام خمینی (ره) در 33 سال پیش در چنین روزی اختصاص داده است. "امام خمینی(ره): امروز چه وقت تعطیل مجلس است؟!"، اشاره ای است از نهیب حضرت امام به نمایندگان مجلس: 33 سال پیش در چنین روزی حضرت امام راحل به نمایندگان مجلس که قصد سفر حج داشتند، نهیب زدند که در چنین شرایط حساسی وقت تعطیل کردن مجلس نیست. رهنمودی که می تواند مخاطب آن نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی نیز باشند.تیرماه سال جاری بین 1+5 و دولت توافقی حاصل شد که به تعبیری می تواند مهم‌ترین موضوع تاریخ معاصر کشور ما قلمداد شود، چرا که سرنوشت برخی از مسائل مهم کشور در حال و آینده منوط به مفاد و بندهایی است که در برجام ذکر آن رفته و از سوی دیگر با وجودی که کنگره آمریکا در ماه های گذشته برای بررسی این متن به دست آمده نهایت تلاش و کوشش را انجام می‌دهد و اوباما در تلاش است که نمایندگان آمریکا را برای تصویب برجام قانع کند، مجلس شورای اسلامی با نهایت تاسف در سه ماه گذشته بارها به مدت طولانی و به عناوین مختلف از جمله تعطیلی تابستانی نمایندگان و نیز سرکشی به حوزه‌های انتخابیه تعطیل شده است! نمایندگان در اظهارات خود با اذعان بر این نکته که وظیفه مجلس در بررسی برجام بسیار سنگین و غیرقابل اغماض است اظهار داشته اند که قوانین داخلی مجلس به آنها اجازه می‌دهد که پس از سه هفته کاری برای سرکشی به حوزه‌های انتخابیه رفته و تعطیلات تابستانی نیز در این آئین‌نامه پیش‌بینی شده است.

"دوش آب سرد وسط جنگ" عنوان یادداشت روز کیهان به قلم محمد ایمانی است که به موضوع دشمنی آمریکا با ایران پرداخته:  آقای روحانی سه‌شنبه گذشته در جمع مردم همدان گفت: «با مذاکره و توافق توانستیم سایه شوم جنگ را از سر مردم برداریم». این گزاره درست باشد یا نادرست، یک پیش فرض مسلم را باخود دارد؛ «آمریکا دشمن ماست و می‌خواسته به ملت ما شلیک کند». در جبهه مقابل، باراک اوباما ضمن اینکه تصریح می‌کند به اعتبار جنگ عراق و افغانستان، چشم‌انداز هر نوع جنگی آن هم با ایران، پر هزینه و تیره و تار است، تأکید می‌ورزد «مواضع انقلابی ایران آزار دهنده است... در بحبوحه جنگ سرد با شوروی وارد مذاکره شدیم و ناچار بودیم در آن توافق موشکی، امتیازاتی بدهیم اما در نهایت ما بدون شلیک یک گلوله به سمت شوروی، برنده جنگ سرد شدیم». مفهوم دیگر این سخن آن است که ما به شوروی، از موقعیت و گاردی که تصور نمی‌شد، ضربه زدیم و نه از جبهه نظامی که امکان پیروزی فراهم نبود. عراق و سوریه و یمن کوچک، گواهانی بر ناتوانی آمریکا و متحدان اوست..مذاکرات پایان یافته است اما دشمنی دشمن، نه. استفاده از ظرفیت دیپلماسی حتی در قبال دشمن یک بحث است و بار کردن همه مسئولیت‌ها و مشکلات بر دوش مذاکره و معامله با دشمن سر موضع، یک موضوع کاملاً متفاوت. انفعال در حدی که مثلاً وزیر خارجه انگلیس در بازگشت از سفر تهران ادعا کند موضع دولت ایران نسبت به اسرائیل اندکی تغییر یافته، دادن آدرس غلط به حریف است. اشکال کار این است که به جای استفاده از ظرفیت‌های داخلی برای مقابله با فشار و تهدید و چالش خارجی، کسانی برآنند که از ظرفیت فشار (دوپینگ) خارجی برای رقابت و تسویه حساب در داخل بهره بگیرند؛ درست مانند کاری که یک مقام اصلاح‌طلب دولت در مصاحبه با بی‌بی‌سی- آن‌هم در شب سالگرد کودتای 28 مرداد - مرتکب شد و تصریح کرد «توافق هسته‌ای، اهرمی در اختیار اصلاح‌طلبان در مقابل سایر گروه‌ها قرار می‌دهد». 

دولت روحانی، ٨ ساله می شود؟/ وعده‌های رییس‌جمهور از راه‌آهن تا تجریش/ حمله به اصلاحات - بزرگنمایی ائتلاف حداقلی

روزنامه اصلاح طلب اعتماد، در یادداشتی با عنوان " دولت روحانی، ٨ ساله می‌شود؟" ، اظهار نظر وزیر کشور را که گفته بود دولت روحانی دولت 8 ساله است را واکاوی کرده و آن را بعید ندانسته است:در مجموع نگارنده معتقد است که اگر بخواهیم از هم‌اکنون برای پیروزی حسن روحانی در دور بعدی انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌بینی خاصی داشته باشیم، زود است اما سابقه نشان داده که تمام دولت‌های پس از انقلاب به جز دولت‌های اول و دوم که به دلیل عزل بنی‌صدر و شهادت رجایی، در همان دور اول خاتمه یافت، در دوره‌ای ٨ ساله به پایان رسیده‌اند. بنابراین می‌توان گفت که تمامی دولت‌ها حضوری ٨ ساله در عرصه قوه مجریه دارند مگر اینکه اتفاق غیرمترقبه‌ای روی دهد تا دولت یازدهم از این قاعده کلی مستثنا شود. حل و فصل پرونده هسته‌ای ایران که بیانگر مقبولیت دولت در نزد مردم، منطقه و نظام بین‌الملل و نشان‌دهنده ایرانی مقتدر و توانمند است، در استحکام پایگاه اجتماعی دولت نیز توفیقاتی را رقم زده است. بنابراین می‌توان گفت که اگر دولت در گام دوم خود یعنی برگزاری انتخابات سالم و با حضور گروه‌های مختلف سیاسی نیز موفق ظاهر شود شاهد حضور دولت ٨ساله دیگری خواهید بود.

روزنامه اعتماد در گزارشی میدانی به بررسی دیدگاه ها و خواست های مردم از میدان راه آهن تا میدان تجریش پرداخته و تیتر گزارش را نیز "وعده‌های رییس‌جمهور از راه‌آهن تا تجریش" انتخاب کرده است. با نگاهی به این گزارش از تفاوت دغدغه های روزمره و همیشگی اقشار مختلف مردم با جایگاه های اجتماعی متوجه انبوه مطالباتی است که دولت را نشانه رفته است:  به مناسبت هفته دولت در شلوغی‌های تمام نشدنی این خیابان با تهرانی‌ها و شهرستانی‌هایی که به پایتخت آمده‌اند همصحبت شدیم. دو سال از تصدی روحانی در راس قوه مجریه ایران می‌گذرد. دوسال می‌گذرد از روزی که مردم با امیدی که از تحقق وعده‌های حسن روحانی پیدا کرده بودند، باز هم پای صندوق رای رفتند و به تغییر رای دادند. تغییری که قرار بود در فضای امنیتی دانشگاه‌ها صورت بگیرد، در منزلت و جایگاه زنان در جامعه، در نگرش به جوانان و رفع مشکل اشتغال آنان، در بیمه‌های دولتی و معیشت مردم و توزیع ثروت ملی و...میدان راه‌آهن؛ سلامت و رفع تبعیض قوی، چهارراه مولوی؛ حجاب و عفاف، میدان منیریه؛ آزادی و احترام، سه راه جمهوری؛ معیشت، چهارراه ولیعصر؛ باز شدن فضای دانشگاه، میدان ولیعصر، قلب پایتخت؛ رونق اقتصاد؛ میدان ونک، برابری جنسیتی، چهارراه پارک‌وی؛ همه چی آرومه، میدان تجریش؛ ورود زنان به استادیوم.

"حمله به اصلاحات - بزرگنمایی ائتلاف حداقلی"، عنوان گزارش اعتماد از برگزاری همایش سه حزب اصولگرای موتلفه، پایداری و ایثارگران است که سعی کرده در این گزارش گردهمایی های اصولگرایان را کوچک و غیرجامع به تصویر بکشد و تنها دستور کار آنان را نیز تخریب اصلاح طلبان عنوان کند. این درحالیست که موضوع ائتلاف اصولگرایان از ابتدای سال با جدیت در حال پیگیری است و نشانه های اولیه امیدوار کننده ای نیز از وحدت و ائتلاف در حال شکل گیری است: جلسه وحدت اصولگرایان با حواشی متعددی نظیر صندلی‌های خالی سالن همایش و غیبت معنادار آیت‌الله یزدی بالاخره برگزار شد تا آنها پس از آزمودن مدل‌های مختلف و شکست پروژه‌های یک سال اخیر به مکانیزمی جدید برای وحدت دست پیدا کنند. سه تشکل اصولگرای موتلفه، جبهه پایداری و جمعیت ایثارگران حالا میداندار اصولگرایان شده‌اند و در حالی خود را محور اصولگرایان نشان می‌دهند که دیگر احزاب و گروه‌های اصولگرا از این وضعیت دل خوشی ندارند. آنها در نهان و آشکار بر جامع نبودن مکانیزم جدید احزاب سه‌گانه تاکید می‌کنند اما صدای اعتراض‌شان به جایی نمی‌رسد. با این حال اصولگرایان همزمان با پیشبرد اهداف انتخاباتی خود نیم نگاهی هم به تخریب رقیب دارند. یکی روزنامه‌های اصلاح‌طلب و دیگری شخصیت‌های این جریان را مورد حمله قرار می‌دهد تا همزمان دو پروژه را به پیش ببرند. محمد نبی حبیبی، دبیرکل موتلفه در اظهارات روز گذشته خود عناوین اصولگرایان تندرو و معتدل را ساخته و پرداخته روزنامه‌های اصلاح‌طلب عنوان کرد و در حالی انگشت اتهام را به سمت رسانه‌های منتسب به این جریان گرفت.

صرافی رفسنجانی!/ زنجیره‌ای‌ها از کجا خط می‌گیرند؟

روزنامه وطن امروز، در تیتر نخست خود به اظهارات سخنگوی قوه قضاییه با عنوان "صرافی رفسنجانی!"، توجه کرده است:  پسر جنجالی خاندان پرحاشیه هاشمی رفسنجانی باز هم خبرساز شد. به گزارش «وطن امروز»، مهدی هاشمی که خاندانش در هنگام عزیمت او به زندان یک فیلم هندی تمام‌عیار برایش بازی کردند و در نقش یک قهرمان وارد ندامتگاه شد؛ در زندان وسایلی به همراه خود داشت که کشف آنها می‌تواند باز هم ماهیت این فرد را نزد افکار عمومی بیشتر روشن کند! روز گذشته سخنگوی قوه‌قضائیه خبر داد در بازرسی از بند‌های 7 و 8 اوین، 30 عدد سکه طلا از مهدی هاشمی کشف شد. براساس اظهارات حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای به همراه این 30 سکه، یک عدد تلفن همراه و سیمکارت نیز کشف شد.

"زنجیره‌ای‌ها از کجا خط می‌گیرند؟"، عنوان گزارش وطن از خط گیری رسانه های عمدتا اصلاح طلبی است که هر سه شنبه عناصری از آنها گردهم جمع می شوند و بر اساس آنچه دشمن طراحی کرده، گیشه ها را پر کنند: خبرنگاران گزینش‌شده رسانه‌های همسو با جریان غربگرا، هر سه‌شنبه با حضور یک امنیتی سابق، حامی جریان حجتیه و متخصص در حوزه ارتباطات، از حامیان اسلام لیبرالیستی رحمانی، از عناصر قدیمی باند حجاریان و از حامیان فتنه 88، جلسه‌ای مهم دارند. جلسه‌ای که در ذیل آن پرونده‌های مختلف و خطوط مهم خبری ارائه می‌شود و در ذیل همین برنامه بر فعالیت‌های هفته پیش این کلوب پنهانی ارزشگذاری می‌شود. از طرفی مشکلات حقوقی احتمالی زیرمجموعه نیز به واسطه حضور گاه‌به‌گاه یکی از مسؤولان پرقدرت فعال در حوزه رسانه بررسی شده و در دستور رفع و رجوع قرار می‌گیرد. نتیجه اینکه زنجیره‌ای‌ها با حمایت تاکتیکی اتاق فرماندهی در قالب دریافت پورسانت ویژه، حق‌العمل و حمایت حقوقی،  عملیات در حوزه حمایت استراتژیک از نفوذ فرهنگی، سیاسی و اقتصادی غرب در ایران را ادامه می‌دهند و با بزرگنمایی عقبه، خود را بخشی مهم از بدنه جامعه جا می‌زنند.از درگیری‌های روزمره زنجیره‌ای با جریان انقلابی بگیرید تا حمایت تمام‌قد از مفسد اقتصادی راهی اوین! از حمایت از واردات محصولات کشاورزی به بهانه «بی‌آبی» برای حمایت تاکتیکی از لابی وارداتچی مورد حمایت غرب تا صهیونیست خواندن مخالفان توافق نامتوازن وین! همه این پرونده‌ها ابتدا در اتاق جلسه تیم فرماندهی داخلی اما هماهنگ و مرتبط با مدیران بی‌بی‌سی و رسانه‌های زنجیره‌ای ضدانقلاب مطرح می‌شود. راز رمزگشایی از هماهنگی بی‌نظیر رسانه‌های زنجیره‌ای داخلی و سایت‌ها و شبکه‌های خبری آمریکایی و انگلیسی جریان معاند نظام نیز در خوراک‌سازی از منبعی مشترک است.

ارسال نظر

آخرین اخبار