پروژه راه‌آهن گرگان- بجنورد- مشهد به طول ۵٧٠کیلومتر و دارای یک خط است که هزینه ساخت آن بیست‌هزار میلیارد ریال برآورد شده و هم اکنون در فهرست معرفی به سرمایه‌گذار خارجی قرار گرفته تا در همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حمل‌ونقل، مسکن و شهرسازی که ١١و ۱۲مهرماه با حضور نمایندگان کشورهای مختلف در تهران برگزار می‌شود مورد استقبال واقع شود.

پروژه راه‌آهن گرگان مشهد در فهرست معرفی به سرمایه‌گذار خارجی قرار گرفت

 به گزارش گلستان 24، پروژه احداث راه‌آهن گرگان – بجنورد – مشهد بیش از ١٠‌سال است معطل اعتبار و بودجه مانده است و در طول این مدت بارها دولتمردان روزنه‌های امیدی از آغاز آن نشان دادند که بعد از مدتی مشخص می‌شد این روزنه‌ها سرابی بیش نبوده است. این بدقولی‌ها و حتی گاهی سنگ‌اندازی‌ها در مسیر احداث این پروژه تا جایی پیش رفت که صبر نمایندگان سه استان گلستان، خراسان‌شمالی و رضوی نیز به سرآمد و حتی تصمیم به استیضاح وزرای نیرو و راه‌وشهرسازی نیز گرفتند. حالا خبر می‌رسد که این پروژه در فهرست ۶پروژه‌ای قرار گرفته است که شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور تصمیم دارد در همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حمل‌ونقل و مسکن‌وشهرسازی به میهمانان خارجی معرفی کند که قرار است در تاریخ یازدهم و دوازدهم مهرماه با حضور نمایندگان کشورهای مختلف در تهران برگزار شود.

پروژه راه‌آهن گرگان- بجنورد- مشهد به طول ۵٧٠کیلومتر و دارای یک خط است که هزینه ساخت آن بیست‌هزار میلیارد ریال برآورد شده است.

ابنیه‌های این مسیر شامل ١۵هزارو٨٠٠متر تونل و ٧هزارو۶٠٠ متر پل است که تعداد چهار ایستگاه درجه یک، هفت ایستگاه درجه دو و ٣٠ایستگاه درجه سه نیز در طول این طرح وجود خواهد داشت.

سرعت پیش‌بینی شده این راه‌آهن برای قطار باری ١٢٠کیلومتر بر ساعت و برای قطار مسافری ١۶٠کیلومتر بر ساعت در نظر گرفته شده است. ظرفیت حمل بار آن نیز چیزی حدود ۶.١ میلیون تن برآورد شده و ظرفیتی حدود ٢.۴میلیون نفر نیز برای حمل مسافر این پروژه در نظر گرفته شده است.

از جذابیت‌های مهم خط ریلی گرگان- بجنورد- مشهد برای سرمایه‌گذاران خارجی می‌توان به استقرار آن در کریدور ریلی شرقی واقع در اتصال کشورهای مستقل مشترک المنافع CIS اشاره کرد.

ارزش خالص فعلی (NVP) این پروژه ۱۶۰۰میلیارد ریال، نرخ بازگشت سرمایه ۶.٣ درصد و حداقل نرخ بازگشت آن پنج‌درصد است که دو مدل سرمایه‌گذاری به روش BLT و صندوق توسعه ملی برای آن پیشنهاد شده است.

در معرفی این پروژه زمان ساخت چهار سال و زمان بهره‌برداری ٢٠سال عنوان شده و مرحله فعلی آن را فاز یک مطالعاتی اعلام کرده‌اند.

گفتنی است علی نورزاد، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل چند روز پیش درباره برنامه‌های این شرکت برای حضور در همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حمل‌ونقل، مسکن و شهرسازی که ١١و ۱۲مهرماه با حضور نمایندگان کشورهای مختلف در تهران برگزار می‌شود، گفت: با توجه به اینکه تعداد زیادی طرح در دست ساخت هستند در حوزه آزادراه و راه‌آهن قابلیت جذب سرمایه بسیار زیادی برای این دو بخش وجود دارد، بنابراین شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل حضور فعالی در این همایش خواهد داشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: احداث خطوط راه‌آهن درود-خرم‌آباد- اندیمشک به طول ۳۷۶کیلومتر با ارزش یک میلیارد و ۱۰۳ میلیون یورو  گرگان-بجنورد-مشهد به طول ۵۷۰کیلومتر با ارزش یک‌میلیارد و ۹۱میلیون یورو٬ رشت-آستارا به طول ۱۸۳کیلومتر با ارزش ۴۵۵ میلیون یورو  کرمانشاه-خسروی به طول ۳۳۰کیلومتر با ارزش ۴۱۲میلیون یورو چابهار-زاهدان-بیرجند به طول ۱۳۱۰کیلومتر با ارزش یک‌میلیارد و ۸۰۳ میلیون یورو و شیراز-بوشهر-عسلویه به طول ۶۴۴با ارزش یک‌میلیارد و ۷۸میلیون یورو ۶پروژه ریلی هستند که به عنوان فرصت سرمایه‌گذاری در همایش بین‌المللی ۱۱و ۱۲مهر معرفی می‌شوند.

انتهای پیام/کاسب امین

ارسال نظر

آخرین اخبار