تقریباً دو ماه از برداشت سویا در استان گلستان می‎گذرد، اما هنوز کشاورزان پول خود را دریافت نکرده‎اند؛ این در حالی است که در روزهای نخست برداشت سویا، مسئولان از پرداخت 72 ساعت پول سویا خبر دادند.

پرداخت پول سویای کشاورزان گلستانی در هاله‎ای از ابهام

 به گزارش گلستان24، در تاریخ 28 آذر امسال به علت اعتراض برخی کشاورزان به دلیل تأخیر واریز پول سویاکاران، گفت‌وگویی با ولی‎الله نوروزی رئیس شرکت توسعه کشت دانه‌های روغنی استان گلستان داشتیم که وی در این خصوص گفت: تاکنون 55 هزار تن سویا از کشاورزان گلستانی به ارزش ریالی 108 میلیارد تومان خریداری شده است.

وی با اشاره به اینکه 65 درصد مطالبات سویاکاران پرداخت شده است، تصریح کرد: از این میزان 35 درصد از مطالبات با اعتباری بالغ‌ بر 38 میلیارد تومان باقی‌مانده است.

نوروزی از واریز 14 میلیارد تومان مطالبات کشاورزان طی دو روز آینده خبر داد و گفت: به دنبال این هستیم تا باقی مطالبات سویاکاران ظرف 10 روز آینده پرداخت شود.

هیچ‌ کدام از مسئولان استانی پاسخگوی تأخیر واریز پول سویاکاران نیستند

امروز پس از گذشت روزها هنوز باقی مطالبات سویاکاران پرداخت نشده است و هیچ‌ کدام از مسئولان امر نیز پاسخگوی این مسئله نیستند.

مسئول خرید دانه‎های روغنی استان گلستان پس از گذشت چند روز از این مصاحبه اذعان داشته که به دلیل اختلافاتی که بین جهاد کشاورزی استان و سازمان بازرسی وجود دارد، حساب کشاورزان مسدود بوده و حتی برخی از مبالغی که قبلاً ذکر کرده، پرداخت‌ شده اما گویا هنوز پرداخت نشده است.

وی حل این مسئله را منوط به رفع اختلافات و بازگشایی حساب می‎داند و می‎گوید که اگر این حساب باز شود، در مدت سه روز مطالبات سویاکاران گلستانی پرداخت می‎شود.

نوروزی ادامه می‎دهد که طبق آخرین اخباری که به ما رسیده در جلسه شب گذشته، سازمان بازرسی قانع نشده و هنوز حساب مسدود است و وزارت جهاد کشاورزی، سازمان خدمات بازرگانی دولتی را برای پرداخت این پول انتخاب کرده و به دنبال این است که با ایجاد منابع جدید پرداخت مطالبات را داشته باشد که با این کار شاید یک ماه دیگر پرداخت مطالبات به تعویق بیفتد.

رئیس توسعه کشت دانه‎های روغنی استان گلستان افزود: با توجه به اینکه من در جلسه حضور نداشته‎ام، از شما می‌خواهم اخبار دقیق و موثق را از مدیرکل جهاد کشاورزی گلستان جویا شوید.

پس از تماس با روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی گلستان متأسفانه نتوانستیم به جوابی دست پیدا کنیم و مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی گلستان نیز توپ را در زمین اداره غله انداخت و گفت: مدیرکل فرصتی برای پاسخگویی ندارد.

به همین منظور تماسی با مسئول روابط عمومی اداره‌کل غله و خدمات بازرگانی استان گلستان داشته‎ایم که ایشان نیز جواب قانع‌کننده‌ای برای ما نداشت و پاسخ داد: خرید و پرداخت مطالبات سویاکاران به بخش خصوصی واگذارشده و به ما ارتباطی ندارد.

این در حالی است که شرکت توسعه کشت دانه‎های روغنی استان گلستان، یا همان بخش خصوصی خود را تنها مباشر دولت می‎داند و پاسخی برای کشاورزان گلستانی که در انتظار دریافت حق خود هستند، ندارد.

در این میان تماس‎هایی نیز با برخی از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی داشتیم و حتی با ارسال پیامک از آنها خواستیم تا پاسخگوی ما شوند که برای زیر پا نگذاشتن حق‌ و حقوق کشاورزان چه کردند؟ اما گویا این نمایندگان عزیز نیز این روزها به دنبال رفتن به جلسات سخنرانی هستند و وقتی برای پیگیری مشکلات مردم ندارد.

اما واقعاً چه کسی باید پاسخگو باشد؟ آن مدیری که در جایگاه مسئولیت قرار دارد و به‌ راحتی از دادن پاسخ درست به 12 هزار کشاورز طفره می‎رود، چگونه خود را می‎تواند خادم مردم بداند.

آنهایی که در مقام مسئولیت هستند آیا با خود فکر کرده‎اند که این 12 هزار نفر کشاورز از کدام قشر جامعه محسوب می‎شوند و این افراد چگونه زندگی خود را سپری می‎کنند؟!!!

آیا با خود فکر کرده‎اند که این پولی که به دلیل اختلافات و ندانم‌کاری‌های برخی مسئولان مسدود شده، چگونه زندگی عده‎ای از آنان را فلج کرده، آیا جوابی برای قانع کردن وجدان خود به‌عنوان یک مسئول دارند.

مسئولان به‌ جای وعده‎های سرخرمن، کشاورزان را به‌حق خود برسانند

ما به‌ عنوان یک خبرنگار و نماینده افکار عمومی از پاسخگویی مسئولان ناامید شدیم، شاید همه این عدم پاسخگویی‎ها برای این باشد که سخت مشغول پیگیری امور مردم هستند!!! اما هر چه هست امیدواریم هر چه زودتر به‌ جای وعده‎های سرخرمن، کشاورزان را به‌ حق خود برسانند، حقی که ماه‎ها برای به دست آوردنش تلاش کردند، در گرمای تابستان عرق ریختند، سختی و فشار کار را به دوش کشیدند تا در شب‎های سیاه‌زمستان شرمنده فرزندان‌شان نشوند.

کاش مسئولان لااقل برای یک دوره کار سخت کشاورزی را تجربه می‎کردند، وجین زدن، آبیاری محصول در شب‌هایی که حشرات موزی تنت را کبود می‎کند، بذر و کود پاشیدن در وسط آفتاب تابستان در گرمای هوای 40 درجه!! شاید اگر این تجربیات را به کارنامه ارزشمند خدمات خود اضافه می‎کردند، اجازه نمی‎دانند حق کشاورز این‌گونه ضایع شود.

همه امید کشاورزان به پول محصول‌شان هست، زندگی امروز و فردای آنها به این پول بستگی دارد، شاید برای یک وزارتخانه 50 میلیارد تومان پولی نباشد اما عدم پرداخت این پول باعث می‎شود که امروز و فردای کشاورزان پر از سردرگمی باشد او نه پولی دارد که هزینه فرزندانش را تأمین کند و نه پولی دارد که کشت محصول دوم را داشته باشد چند روز تأخیر در پرداخت این پول برای مسئولان چیزی نیست اما برای کشاورزان ضررهای بسیاری همراه دارد.

ارسال نظر

آخرین اخبار