مدیر اسبق آموزش و پرورش گلستان:

منافع بیت المال را در جاهایی مد نظر قرار ندادیم.یک مدرسه را با تمام امکانتش به یک نفر واگذار کردیم، بدون آن که هیچ ضمانتی بگیریم و افرادی را وارد کار کردیم که تخصصی ندارند. این ها ابهاماتی است که وجود دارد و باید آن ها را شفاف سازی کنیم.

باید به ابهامات طرح واگذاری مدارس به بخش خصوصی جواب داد

عیسی پایین محله، مدیر سابق آموزش و پرورش استان گلستان، در مصاحبه اختصاصی با گلستان 24، در مورد واگذاری خبر واگذاری 42 مدرسه دولتی به بخش خصوصی در استان گلستان تصریح کرد: طبق فرمایش مقام معظم رهبری، یکی از ابزار های کاهش مشکلات در آموزش و پرورش، افزایش مشارکت های مردمی است.ولی برخی از نمایندگان محترم مجلس معتقدند که اگر طرحی را اجرا می کنیم باید بر اساس قانون باشد. اگر بر مبنای قانون باشد می توانیم شاهد استمرار آن طرح باشیم.لذا وارد کردن افراد غیر متخصص، در اینطرحی که آموزش و پرورش اجرا کرده است، یعنی واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی، متاسفانه احتمال دارد افراد غیر متخصص را وارد آموزش و پرورش کند. اگر چنین چیزی اتفاق بیافتد، علاوه بر این که میتواند ضربات جبران ناپذیری را به نظام آموزش و پرورش ما وارد کند، میتواند موجب شکسته حریم معلم و مدرسه هم بشود. ما با این واگذاری داریم حقی را ایجاد می کنیم که بعدا نمیتوانیم در آموزش و پرورش جوابگوی آن باشیم.

پایین محله در بیان مزایا و معایب طرح واگذاری مدارس به بخش خصوصی در نظر شخصی خود گفت: این طرح باعث شده است که کمبود نیروی انسانی در واحد های آموزشی ما به خصوص در مقطع ابتدایی که با کمبود نیروی انسانی شدیدی روبرو  بود و از طرفی هم متاسفانه در سال 93 از سوی مجلس مجوزی برای به کار گیری نیروی انسانی جدید به آموزش و پرورش داده نشده است، جبران شود،  لذا می تواند طرح خوبی باشد. در این طرح معلمین را موسسی که مدرسه به وی واگذار شده است تامین می کند و بخشی از مشکلات در نیروی انسانی مرتفع می شود.

jhgmhjmhm

مدیر اسبق آموزش و پرورش استان گلستان در ادامه گفت: گروهی از مربیان پیش دبستانی قرار بود ظرف دو سال، از طریق آزمون، جذب آموزش و پرورش شوند، به این دلیل که دولت وظیفه استخدامی نداشت،  این طرح اجرا نشد. لذا آموزش و پرورش مجبور بود که کمبود نیروی انسانی خود را با واگذاری مدارس به بخش خصوصی جبران کند.ولی موضوعی که باید به آن اشاره شود این است که نحوه این واگذاری باید چگونه باشد؟ بیشتر نقد هایی هم که به این طرح وجود دارد، مانند ورود افراد غیر متخصص در مدارس، به این دلیل است که نحوه واگذاری این مدارس مشخص نیست.

وی با بیان این که منتقدان معتقدند که در این بخش باید کار کارشناسی دقیقی صورت می گرفت، افزود: این گونه مدارس به موسسان غیر دولتی که دارای سوابق روشن، برجسته و با کیفیتی بودند واگذار می شد. معلمانی که به کارگیری می شوند، باید دارای تحصیلات عالیه باشند. آموزش دیده و واجدشرایط باشند. همچنین باید از صافی های متعددی هم گذشته باشند. از آن جایی که من کمی از آموزش و پرورش فاصله گرفته ام نمیدانم که آیا این حساسیت ها به کار گرفته شده و کار کارشناسی بوده است یا خیر.

jhfhjhj

عیسی پایین محلی اشکالاتی که به این طرح وارد است چنین عنوان کرد که: به نظر من آموزش و پرورش می توانست، مدارس را به  نیروهای پیش دبستانی، که چندین سال است در آموزش و پرورش مشغول به کار هستند، واگذار کند و از بین آن ها کسانی را انتخاب می کردند که دارای سوابق خدمتی قابل قبول هستند. ما میتوانستیم به واگذاری مدارس به آن ها بخشی از اعتراضات خودشان در آموزش و پرورش داشتند حل کنیم.ما نیروهایی در پیش دبستانی داریم که پانزده سال سابقه کار دارند و معلمین خوب و برجسته ای هستند.مدارس در مناطقی که با کمبود نیروی انسانی مواجه بوده است باید واگذار می شد.مثلا ما در مدارس گرگان کمبود نیروی انسانی نداریم. ولی برخی از این مدارس را واگذار کردیم. معمولا در جاهای دور دست با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم.

با این واگذاری اگر کسی نخواست فرزند خود را به مدرسه غیر دولتی ببرد، در سال های آتی مدرسه ای در نزدیکی وی وجود دارد یا باید فرزندش را کیلومتر ها دورتر به مدرسه دولتی ببرد؟ بنابر این اهمیت تعلیم و تربیت، بار سنگینی است که بر دوش آموزش و پرورش است. هر دولتی هم که روی کار می آید باید تدبیری بیاندیشد که مشکلات را از این بخش مرتفع کند. هر دولت یا وزیری که روی کار بیاید قطعا با دیدگاه  های متفاوت و منتقدان رو به رو خواهد شد. لذا این کار هایی که صورت می گیرد باید با کار کارشناسی باشد که منافع مردم در نظر گرفته شود.

منافع بیت المال را در جاهایی مد نظر قرار ندادیم.یک مدرسه را با تمام امکانتش به یک نفر واگذار کردیم، بدون آن که هیچ ضمانتی  بگیریم و افرادی را وارد کار کردیم که تخصصی ندارند. این ها ابهاماتی است که وجود دارد و باید آن ها را شفاف سازی کنیم.

وی معتقد است که: این مدارس باید با یک فراخان واگذار می شد. اگر قرار بود برای مثال مدارس را به نیروهای پیش دبستانی میدادیم، بین اعضای پیش دبستانی فراخان بدهیم شرایطی را مد نظر قرار دهیم برای آن ها که واجد شرایط و دارای تحصیلات عالیه هستند ورود پیدا کنند.باید به طرف کیفیت سازی مراکز آموزشی حرکت کنیم.

ارسال نظر

  • ناشناس
    0

    برای مدارس غیر انتفاعی فقط پول مهمه
    میان ماهی دویست تومن به یه نفر میدن میگن این معلم ورزش
    نباید اینجوری باشه باید حتما نظارت ها رو بیشتر کرد

آخرین اخبار