یک دستگاه نمابر، چند تلفن و روزنامه‎هایی که در کنار یکدیگر چینش شده‎اند، روایتی ساده از وضعیت روابط عمومی در دهه 70 و 80 در کشور، شرایطی که اکنون تغییر اساسی کرده است.

تاثیر شبکه‎های اجتماعی بر روابط عمومی‎های گلستان

در اوضاع فعلی با توجه به تغییرات الکترونیکی و رسانه‎ای در جامعه، انتظارات از روابط عمومی‎ها بسیار تغییر پیدا کرده و آنان دیگر تنها محلی برای درج اخبار جلسات چند روز قبل و ارسال آن برای مطبوعات و رسانه‎ها نیستند.

به گزارش گلستان24، افزایش ارتباطات رسانه‎ای به شکلی فراگیر، نه تنها این بخش از دستگاه‎های استان را بلکه اکثریت جامعه را به طور وسیعی تحت تاثیر خود قرار داده و همه در این شبکه‎های پیچیده، شاهد تبادل اطلاعاتی هستند که درست و یا غلط این بخش مهم دولتی در دستگاه‎های اجرایی استان را تحت تاثیر خود قرار می‎دهد.

دیگر کسی منتظر خبر از حضور یک مدیر دولتی یا خبر وی در منطقه‎ای خاص نمی‎ماند و چه بسا خود آن مدیر یا اطرافیان و حتی مردم عادی با درج تصویری، خبری کوتاه اما موجز از وی به خورد جامعه می‎دهند، حالا در این میان اگر روابط عمومی‎ها بخواهند همان نقش گذشته را ایفا کنند، محکوم به شکست هستند.

یک کارشناس روابط عمومی در گرگان گفت: برخی شرایط بر کارکرد روابط عمومی‎ها مبتنی بر زمان است و این مجموعه بر حسب جبر زمان، باید به شکلی عمل کند که بود و نبودش در یک سیستم دولتی احساس شود.

حسن زاهدی‎فرد در گفت‎وگو با خبرنگار فارس اذعان کرد: بخشی از عملکرد روابط عمومی‎‎ها نیز اگر چه همان وظایف گذشته است، اما شیوه‎های عملکرد بر حسب تغییرات تکنو‎لوژی روز در جامعه تغییر پیدا کرده و فلش عملکردی نیز باید به آن سمت متمایل شود.

*نگاه بازدارنده برای استفاده از رسانه‎های جدید اطلاع‎رسانی در روابط عمومی‎ها

وی ادامه داد: هنوز نسبت به استفاده از رسانه‎های اجتماعی در برخی مراکز دولتی استان به دلایلی، نگاه بازدارنده وجود دارد و همین موضوع موجب شده تا روابط عمومی‎ها نتوانند با بخش عظیمی از جامعه که مخاطب امروزی این رسانه‎ها هستند، ارتباط برقرار کنند و با این خلاء به دیگران اجازه می‎دهند رشته افکار عمومی را با انواع موج رسانه‎ای خود مدیریت کنند.

زاهدی‌فرد تصریح کرد: البته باید پذیرفت که بسیاری از افراد شاغل در روابط عمومی‎های استان نیز سررشته‎ چندانی از چگونگی ارتباط با افکار عمومی ندارند و با این مقوله به شکل برنامه‎ای و سازمان یافته بیگانه هستند، به گونه‎ای که نمی‎دانند به لحاظ محتوایی چه اطلاعاتی را باید به جامعه ارایه دهند.

وی خاطرنشان کرد: با وجود این محدودیت برخی از روابط عمومی‎های استان در شبکه‎های اجتماعی جدید فعال هستند اما هنوز نمی‎توانند نقش موثری ایفا کنند، چرا که ضمن نداشتن هدف مشخص، نمی‎دانند اساسا برای چه در این شبکه‎ها حضور دارند و چه محتوایی را باید به خورد جامعه بدهند.

بدون تردید مهم‎ترین موضوع در این مطالب، نوع ورود روابط عمومی‎های استان به شبکه‎های اجتماعی است و اینکه آنان در این رسانه به شکل هدفمند حضور ندارند، هدفشان اطلاع‎رسانی است اما هنوز این رسانه‎ها را نمی‎شناسند، با کارکرد آن بیگانه هستند و البته آموزشی هم بسان دیگر فرهنگ‎های وارداتی برای این جمع وجود ندارد.

*فعالیت برخی روابط عمومی‎های گلستان در شبکه‎های اجتماعی/ شبکه‎های اجتماعی جای امنی برای نگهداری اطلاعات نیست

ساختار روابط عمومی‎ها در گلستان هنوز هم تابع یک سری قواعد سنتی است و تغییر این نگاه نیازمند آدم‎هایی است که صاحب فکر و ایده در این بخش هستند، وگرنه ورود آنان به رسانه‎های اجتماعی نه تنها ممکن است هیچ فایده‎ای برای هنر هشتم در استان نداشته باشد بلکه حتی ممکن است آسیب‎هایی را هم متوجه آنان سازد.

یک فعال رسانه‎ای در گلستان با اشاره به رشد سریع رسانه‎های اجتماعی در زندگی جامعه ایرانی بیان کرد: نادیده گرفتن این واقعیت، کار روابط عمومی‌ها را مشکل می‎سازد و حتی ممکن است آنان را در برابر هجمه خبری دیگران خلع سلاح کند.

سید علیرضا حسینی در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان تصریح کرد: اگر چه باید پذیرفت که این شبکه‎ها جای امنی برای نگهداری اطلاعات نیست اما می‎توان اطلاعات قابل نشر را در این شبکه‎ها دسته‌بندی کرد و نشر داد تا مخاطبان بیشتری از این اطلاع‎رسانی بهره‎مند شوند.

وی ادامه داد: در ارسال اطلاعات هم باید ذوق و سلیقه مخاطب را بشناسیم و با کوتاه‎ترین و موجزترین کلمات مقصود خود را به مخاطبان انتقال دهیم، چرا که اکثر مخاطبان حوصله متون طولانی و یا عکس‎هایی متعدد از یک جلسه عادی دولتی را ندارند.

حسینی یادآور شد: اکنون برخی از شبکه‎های اجتماعی با مخاطبان چند صدهزاری همچون تلگرام امکاناتی همچون ویرایش را برای کاربران مهیا کرده که می‎توان با استفاده از این بستر اینترنتی، بسیاری از اطلاعات و اخبار مجاز و قابل نشر را به جامعه اطلاع‎رسانی کرد.

وی خاطرنشان کرد: اگر چه از سال‎های گذشته عنوان روابط عمومی الکترونیک برای بسیاری از روابط عمومی‌های گلستان مفهوم آنچنان آشنایی نبود، اما اکنون این مفهوم با توجه به تجلی رسانه‎های نوظهور الکترونیکی همچون شبکه‎های اجتماعی و اثرگذاری بارز آنان بر افکار عمومی، می‎تواند مصداق روشن روابط عمومی الکترونیک باشد.

این پژوهشگر رسانه‎ای با اشاره به اهمیت جایگاه روابط عمومی‎ها در نشان دادن چهره فعال دستگاه‎های اجرایی خود افزود: تشکیل کانال‎های اطلاع‎رسانی، تولید محتوا و دعوت از مردم برای عضویت در این شبکه‎ها و حتی فعال گذاشتن بخش نظرات مردمی در این نوع مسیر نوظهور خبری می‎تواند در نزدیک‎تر شدن هر چه بهتر مردم و دولت موثر باشد.

*حضور روابط عمومی‎ها در شبکه‎های اجتماعی باید محتاطانه و هدفمند باشد

حسینی یادآور شد: باید به شبکه‌‎های اجتماعی به عنوان یک امکان جدید در عرصه اطلاع‎رسانی نگاه شود که می‎تواند مخاطبان دستگاه‎های دولتی را افزایش دهد، منتها باید برای این ارتباط یک برنامه مشخص داشت و هدف مشخصی تعریف کرد وگرنه پس از مدتی ممکن است این بخش مخاطبان خود را از دست بدهد.

وی ادامه داد: فرصت بزرگی پیش‎روی روابط عمومی‎های استان است تا خود را از حالت انفعالی خارج سازند و با بهره‎گیری از این ارتباط جدید، تصویری بهتر از سازمان و روابط بین بخشی کارکنان خود ارائه کنند، اتفاقی که اکنون در برخی از دستگاه‎های اجرایی استان به طور نامحسوس شروع شده است.

با نگاهی به روابط عمومی‎های گلستان می‎توان گفت هنوز برای استفاده از امکانات جدید اطلاع‎رسانی و شبکه‎های اجتماعی تردید وجود دارد و در این شرایط بیشتر آنان اگرچه در این شبکه‎ها به عنوان یک شخص حقیقی حضور دارند، اما جرات ورود به این عرصه را ندارند و البته طبیعی است که یک فرصت بزرگ را برای دستگاه خود از دست می‎دهند، فرصتی که به دلایل نامشخصی توسط سیستم‎های دولتی نیز برای استفاده از آن سیاست مشخصی وجود ندارد.

در این میان باید پذیرفت استفاده نکردن روابط عمومی‎ها از این امکان جدید، بدان معنا نیست که این شبکه‎های اجتماعی فعالیت خود را در این حوزه متوقف می‎سازند، بلکه طول زمان مشخص خواهد کرد که تشکیل یک بخش تحت عنوان فضای مجازی نه تنها در روابط عمومی استان بلکه کشور به عنوان یک ضرورت عقلانی اجتناب‎ناپذیر است.

باید منتظر ماند و دید در آینده رویکرد روابط عمومی‎های گلستان نسبت به شبکه‎های جدید غیررسمی اطلاع‎رسانی در فضای مجازی چیست و آیا آنان برنامه‎ای مشخص برای مواجهه با این امکان خواهند داشت، برنامه‎ای که اکنون به شکل هدفمند وجود ندارد.

منبع: فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار