بخشدار بخش گلدشت گمیشان از برگزاری مسابقه کشتی گورش با شرکت 7 استان کشور و به میزبانی سیمین شهر خبرداد.

برگزاری مسابقات گورش با حضور 7 استان ظهر امروز در گمیشان

به گزارش گلستان 24، امیر شیر توماج بخشدار بخش بخش گلدشت گمیشان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: مسلبقه سنتی گورش  به مناسبت استقبال از بهار انقلاب ایام الله دهه فجر و یادبود 17 قهرمان و پهلوان  سیمین شهر، با شرکت 150 ورزشکار و پهلوان از استان گلستان و 60 ورزشکار از استانهای خراسان شمالی، سمنان ، مازندران و گیلان فردا ساعت 13 پس از راهپیمایی اعتراض آمیز علیه هتاکان به ساحت مقدس نبی اکرم در محله قارقی سیمین شهر جنب ساختمان های مسکن مهر برگزار می شود.

کشتی گورش از ورزش های سنتی قوم ترکمن است، در این مسابقات کشتی گیران شال به دور کمر خود می بندند و براساس مقررات هنگامی که داور شال را به دور کمر کشتی گیران می بندد و دست هر یک را در شال دیگری قرار می دهد، دو کشتی گیر مسابقه را شروع می کنند.

در این رقابت ها علاوه بر دو داور، دو کمک داور هم بر نحوه بستن صحیح شال ها نظارت می کنند، سپس داور دستش را به پشت کشتی گیران می زند و مسابقه آغاز می شود.

مهمترین نکته در کشتی گورش این است که اگر دست، زانو یا هرجای دیگری از بدن کشتی گیر بجز کف دستش به زمین بخورد بازنده اعلام می شود و داور دست کشتی گیر رقیب را به نشانه پیروزی بالا می برد.

در کشتی سنتی ترکمن ها مچ ها و پاهای قوی نقش مهمی در پیروزی کشتی گیر دارند، خیلی کم پیش می آید که مسابقه با نتیجه مساوی به پایان برسد.

اگر شانه ها یا پهلوهای دو قهرمان همزمان به زمین برسد، مسابقه مساوی تمام می شود و دست هر دو کشتی گیر به نشانه پیروزی بالا می رود و جایزه بین هر دو نفر تقسیم می شود.

داوران این کشتی سنتی با اکثریت آرای کشتی گیران انتخاب می شوند.

انتهای پیام

ارسال نظر

آخرین اخبار