از شایعه یا واقعیت

با بررسی مسائل شورای شهر و شهرداری کردکوی به نظر می‎رسد تنها نسخه شفابخشی که می‎تواند به مشکلات آنها پایان دهد همان جمله پرتکرار «ایجاد همدلی و تعامل» است که بارها از زبان اعضای شورای شهر و شهردار کردکوی شنیده شده است.

منافع شخصی علت موافقت 3 عضو شورای شهر با استیضاح شهردار کردکوی ؟

طی مدتی قبل زمزمه‎هایی مبنی بر طرح سؤال شهردار کردکوی به درخواست چهار عضو شورای شهر کردکوی شنیده شده بود.

به گزارش گلستان24، بر این اساس چهار نفر از اعضای شورای اسلامی شهر کردکوی در نتیجه نارضایتی از عملکرد شهردار در حوزه‎های مختلف تصمیم بر طرح سؤال شهردار گرفتند که با طرح 12 سؤال این جلسه برگزار شد.

استیضاح شهردار کردکوی

پس از قانع نشدن چهار عضو شورای شهر کردکوی از پاسخ‎های شهردار طرح استیضاح شهردار قطعی شد که در نهایت پس از کش‎وقوس‎های فراوان در ماندن یا رفتن شهردار، علی‎اکبر بسطامی توانست با کسب سه رأی موافق در مدت زمان باقیمانده در مسند شهرداری ماندگار شود و به این ترتیب به طرح استیضاح خود خاتمه دهد.

اما موضوعاتی پس از ابقاء شهردار کردکوی مطرح شد که حاشیه‎هایی را نیز به دنبال داشت از جمله آنکه گفته شد برخی از اعضای شورای شهر با اینکه از ابتدا موافق استیضاح و رفتن شهردار کردکوی بودند اما به‎ ازای گرفتن وعده‎هایی از شهردار کردکوی نظر خود را از استیضاح به ابقاء تغییر دادند.

با شنیدن این موضوعات به سراغ اعضای شورای اسلامی شهر کردکوی اعم از موافق و مخالف شهردار رفتیم تا از مواضع اعضای شورای شهر کردکوی در این خصوص مطلع شویم.

*وعده‎های گرفته شده از شهردار، علت مخالفت 3 عضو شورا با استیضاح

رئیس شورای اسلامی شهر کردکوی که یکی از چهار عضو مخالف شهردار است،  اظهار داشت: به دلیل رضایت نداشتن از عملکرد شهردار کردکوی و با توجه به اینکه به عنوان نماینده مردم وظیفه برخورد با این موضوع را داشتم، طرح استیضاح به اجرا در آمد.

صفر زاهد با بیان اینکه افراد موافق بر اساس قول‎ها و وعده‎های گرفته شده از سوی شهردار از جمله برای آسفالت معابر و خیابان‎های خاص و پل رودخانه «قاضی‎محله» به ابقای شهردار کردکوی رأی دادند، گفت: برخی از افرادی که به ابقای شهردار رأی دادند جزو مخالفان شهردار بودند طوری‎که از ما درخواست اجرایی شدن طرح استیضاح را داشتند.

وی ادامه داد: برخی از این افراد موافق ابقای شهردار آنقدر بر اجرای استیضاح اصرار داشتند که برای اعلام موافقت خود سوگند یاد کرده و بیان می‎کردند برای استیضاح شهردار آماده‎اند اما در قبال گرفتن منفعت‎هایی با وجود اطلاع از عملکرد شهردار تصمیم بر ابقای وی گرفتند.

رئیس شورای اسلامی شهر کردکوی با بیان اینکه شهرداری کردکوی در اوضاع نامناسبی قرار دارد، افزود: حال که شهردار کردکوی ابقاء شدند امیدواریم راه و روش گذشته خود را تغییر دهند و کارها و اقدامات بر زمین‎مانده را پیگیری کنند.

زاهد در پاسخ به این سؤال که آیا طرح استیضاح شهردار با توجه به مدت زمان اندک از این دوره به صلاح شهرستان بود، گفت: بنده معتقدم هر زمانی که ماهی از آب گرفته شود تازه است؛ هنوز 10 ماه دیگر زمان مانده بود.

*درباره این موضوع نمی‎توانم نظر بدهم

عضو دیگر شورای شهر کردکوی در خصوص تغییر عقیده برخی از اعضای شورا در قبال گرفتن وعده‎هایی از شهردار کردکوی،  اظهار داشت: درباره این موضوع نمی‎توانم نظر بدهم اما مردم در علت انتخاب شهردار کردکوی جست‎وجو کنند که آیا صرفاً شایسته‎سالاری علت انتخاب ایشان بوده و یا منافع و اهدافی در کار بوده که با لابی‎گری به این مسؤولیت دست یافتند.

فرشته ترک با بیان اینکه زمان فعلی برای استیضاح شهردار نامناسب نبوده است زیرا هر زمانی که جلوی ضرر و خسران گرفته شود، سود خواهد داشت، گفت: بعدها برای آیندگان آشکار می‎شود که آیا استیضاح به صلاح شهردار بوده است یا خیر.

وی با بیان اینکه شهردار کردکوی به دلیل هدررفت بیت‎المال، انحراف از بودجه، عدول از قانون، اجرا نکردن مصوبات شورای شهر، داشتن اهداف و حرکات مغرضانه علیه پرسنل شهرداری و تعهدات مالی و قانونی برای پرسنل شهرداری از جمله پرداخت بیمه تأمین اجتماعی، تکمیلی، صندوق‎های رفاهی و ارسال مکرر مکاتبات محرمانه از مراجع ذی‎صلاح در خصوص عملکرد ایشان در وضعیت طرح سؤال و استیضاح قرار گرفته است، یادآور شد: با توجه به این موضوعات بر اساس سوگند یاد شده و برای رضای خداوند و منافع عمومی طرح استیضاح از شهردار را مطرح کردیم.

عضو شورای اسلامی شهر کردکوی با بیان اینکه شورای شهر ناظر بر شهرداری است و یک بُعد نظارت انتخاب شهردار مناسب است، خاطرنشان کرد: از آنجایی که انتخاب شهردار کردکوی بر اساس مسائل سیاسی و جناحی بوده و شایسته‎سالاری و روند صحیح قانونی در آن نقشی نداشته امروز به این چالش‎ها گرفتار شدیم.

ترک تأکید کرد: در صورتی که شهردار مناسبی انتخاب شود شورای شهر به حاشیه نمی‎رود و مأمن‎گاهی امن ایجاد می‎شود که شهردار می‎تواند به سوی توسعه شهری حرکت کند.

وی با بیان اینکه امیدوارم شهردار و سه عضو موافقی که به ایشان رأی دادند در راستای خدمت به منافع عمومی، خدمت به شهروندان و مسائل قانونی گام بردارند، بیان کرد: دفاعیات شهردار کردکوی در جلسه استیضاح شبیه دلنوشته بود در حالی که سؤالات طرح شده در ابتدا 12 سؤال بوده که 33 سؤال از مکاتبات مراجع‎ ذی‎صلاح که از سوی شهردار بی‎پاسخ مانده بود مجدداً به آن 12 سؤال اضافه شده بود.

عضو شورای اسلامی شهر کردکوی با بیان اینکه ما به وظیفه خود در قبال مردم کردکوی عمل کردیم و هیچ هدف سیاسی و انتخاباتی در این تصمیم دخالت نداشت، ابراز داشت: اگر به دنبال منافع شخصی بودیم بهترین کسی که می‎توانست منافع شخصی ما را تأمین کند شهردار فعلی بود.

ترک تصریح کرد: شهردار کردکوی از این پس پرهیز از اهداف و اعمال مغرضانه، جلوگیری از هدررفت بیت‎المال، دوری از جذب افراد ذی‎نفوذ و سفارشی در شهرداری کردکوی را سرلوحه کار خود قرار دهد.

وی در پایان یادآور شد: هر هفت عضو شورای شهر کردکوی همچنان خود را مسؤول می‎دانیم و در صورتی که اهداف توسعه و عدالت‎محور شهردار کردکوی به‎دور از تبعیض و اهداف خودخواهانه برای تسهیل محلات و امور شهر و همه کارکنان شهرداری باشد ما نیز حمایت خود را دریغ نمی‎کنیم.

با شنیدن سخنان صفر زاهد رئیس شورای اسلامی شهر کردکوی و سخنان در لفافه فرشته ترک عضو شورای شهر کردکوی در خصوص این شنیده‎ها بر آن شدیم تا گفت‎وگویی را نیز با دیگر اعضای شورای شهر کردکوی و یا به عبارتی اعضای موافق شهردار کردکوی ترتیب دهیم.

*این اظهارات دروغ محض و تهمت است

عضو دیگر شورای اسلامی شهر کردکوی در این خصوص اظهار داشت: بنده از همان ابتدا مخالف استیضاح شهردار کردکوی بوده‎ام زیرا اعتقاد دارم تمام مشکلات از درون شورای شهر کردکوی است که برخی از اعضای شورای اسلامی شهر به دلیل مَنیت‎های خود از شهردار کردکوی فاصله گرفتند.

عظیمه مقدم در خصوص برخی شنیده‎ها مبنی بر تغییر عقیده برخی از اعضای شورای شهر به دلیل آسفالت معابر و احداث پل رودخانه «غازی‎محله» گفت: تمام این اظهارات یک دروغ محض و تهمت است زیرا بنده از همان ابتدا با استیضاح مخالف بودم.

عضو شورای اسلامی شهر کردکوی با تأکید بر اینکه آسفالت خیابان‎ منطقه ولاغوز و احداث پل برای تمامی مردم کردکوی قابل استفاده است، افزود: با اینکه حدود 9 سال است که منطقه ولاغوز به شهرستان کردکوی الحاق شده اما همچنان ساختار روستایی دارد.

*همه مشکلات از درون شورای شهر است

مقدم با بیان اینکه اعضای شورای شهر کردکوی با تعامل می‎توانستند شهردار جوان کردکوی را با خود همراه کنند، افزود: برخی از اعضای شورای شهر از همان ابتدا مخالف با شهردار شدن علی‎اکبر بسطامی بودند و به دلیل اینکه افراد مورد نظر آنها در این سمت قرار نگرفت بر طبل مخالفت با شهردار کوبیدند.

وی با اشاره به اینکه از همان ابتدا مخالف استیضاح شهردار بودم، گفت: نکته مهم این است که واقعاً در مدت زمان اندکی که باقیمانده است چه کسی می‎توانست پیگیر اموراتی شود که شهردار فعلی کردکوی انجام نداده است.

عضو شورای اسلامی شهر کردکوی همه مشکلات موجود را ناشی از شورای اسلامی شهر کردکوی دانست و خاطرنشان کرد: اگر چه شهردار کردکوی فردی معصوم و بدون اشتباه نیست اما در صورتی که تعامل بین اعضای شورا و شهرداری حاکم بود می‎توانستیم اقدامات بزرگ و مهمی انجام دهیم؛ حال که هدف برخی اعضای شورای شهر محقق نشدن این اقدامات بوده امروز گناه خود را به گردن دیگران می‎اندازند.

*گرفتن وعده از شهردار کذب محض است

اما نجیب زنگی عضو دیگر شورای اسلامی شهر کردکوی بحث‎ها و شنیده‎های ایجاد شده مبنی بر گرفتن وعده‎هایی از شهردار در قبال موافقت با ابقاء را تکذیب کرد و گفت: این مسأله کذب محض است و شایعه‎ای بیش نیست زیرا افراد موافق از همان ابتدا مخالف استیضاح شهردار کردکوی بوده‎اند.

وی همچنین به استیضاح شهردار کردکوی اشاره کرد و یادآور شد: دلایل متعددی برای ابقای شهردار کردکوی داشتیم که مهم‎ترین آن باقی ماندن فرصت اندک تا پایان این دوره است از این رو فرصت مناسبی برای تغییر و تحول نیست.

عضو شورای اسلامی شهر کردکوی با بیان اینکه شهردار فعلی از روزی که این مسؤولیت را پذیرفته کار کرده است، بیان داشت: با وجود اینکه با مخالفت برای از اعضای شورای شهر لوایح ارسالی شهردار بی‎نتیجه ماند اما ایشان به مقدار بضاعت و توانمندی خود به فعالیت‎ها ادامه دادند.

زنگی با تأکید بر اینکه شورای شهر با حفظ وحدت به پشتیبانی از شهردار کردکوی بپردازد، تصریح کرد: این اظهارات به معنای عملکرد ممتاز شهردار نیست زیرا کردکوی مسائل و مشکلات بسیاری دارد که مردم نیز انتظارات درست و به‎حقی دارند اما بضاعت و توان شهرداری بیش از این نبوده است.

وی اذعان داشت: همه اعضای شورا اعم از موافق و مخالف به عنوان نماینده مردم بر کار شهردار کردکوی نظارت کرده و در صورت کارکرد ضعیف تذکر دهیم و در صورت اقدام مناسب از وی قدردانی کنیم.

عضو شورای اسلامی شهر کردکوی با بیان اینکه شهردار کردکوی نیز نباید بین اعضای شورای شهر کردکوی تفاوت قائل شود، بر اجرای مصوبات در چارچوب قانون تأکید کرد.

*موافق استیضاح نبودم؛ فقط دو پیشنهاد مطرح کردم

یکی دیگر از اعضای شورای شهر کردکوی در این خصوص  اظهار داشت: بنده با استیضاح به عنوان یک ابزار نظارتی موافق هستم اما طراح استیضاح شهردار کردکوی نبودم و این مسأله روشن است.

طاهر مصدق با بیان اینکه تشنج، تضاد، درگیری و تقابل بین مدیریت و زیرمجموعه بزرگترین مشکل دستگاه اجرایی به‎شمار می‎رود که مانع خدمت‎گذاری می‎شود، ادامه داد: با توجه به حوادثی که شهرداری کردکوی را با تشنج مواجه کرده بود بنده برای کاهش تنش‎ها دو پیشنهاد را مطرح کرده بودم.

وی ادامه داد: با توجه به این مسائل دو پیشنهاد را در جمع اعضای شورای شهر مطرح کردم که در وهله نخست همه اعضای شورای شهر با شهردار جمع هشت نفره‎ای را تشکیل دهند و با تعامل و همدلی در راستای توسعه شهر گام بردارند و یا در صورت مخالفت با پیشنهاد نخست هر هفت عضو شورای شهر به استیضاح شهردار کردکوی رأی دهند.

مصدق با تأکید بر اینکه صدای منتقدین باید شنیده و دغدغه‎ها مرتفع شود، ابراز امیدواری کرد از این پس موافقان شهردار با تلاش منتقدان را به جمع شهردار و شهردار را در کنار منتقدان بیاورند.

وی با بیان اینکه در فرصت زمانی اندک استیضاح به صلاح شهرستان نبود، اظهار کرد: در صورت موافقت با استیضاح احتمال جبران کمبودها و رفع مشکلات توسط شهردار جدید کم و درصد خطا و اشتباه نیز بالا بود از طرفی بودجه توسط شهردار فعلی نوشته شده که با ورود شخص دیگر نوع خدمت‎دهی به مردم با خدشه مواجه می‎شد.

عضو شورای اسلامی شهر کردکوی مجموعه شهرداری را متعلق به همه هفت عضو شورای اسلامی شهر کردکوی دانست و گفت: از این رو برای چهار عضو شورای اسلامی شهر که به استیضاح شهردار رأی دادند به‎جای استفاده از واژه مخالف از واژه منتقد استفاده می‎کنم.

وی در پایان به سابقه طولانی مخالفت چهار عضو شورای شهر با شهردار کردکوی اشاره کرد و افزود: در صورتی که جای شهردار کردکوی بودم رسماً از سمت خود استعفا می‎دادم.

*تعامل، تنها نسخه شفابخش اختلافات شهرداری و شورای شهر کردکوی

به گزارش فارس، قطعاً مسؤولان و مدیرانی که در کشوری اسلامی با الگویی حسینی زندگی می‎کنند این نکته را در نظر خواهند داشت که در رأس  تمامی اقدامات و تصمیم‎گیری‎های خود باید رضای خداوند را لحاظ کنند. اما به نظر می‎رسد آن چیزی که در حال حاضر اهمیت دارد ایجاد تعامل و همدلی برای حرکتی پرشتاب در مدت زمان باقیمانده است.

در واقع اگر بخواهیم علل بروز اختلافات و حواشی ایجاد شده را بررسی کنیم آن چیزی که بیش از هر نکته‎ای در بروز این مسائل پررنگ و شاخص است به گفته تمامی اعضای شورای شهر و شهردار کردکوی نبود تعامل و همدلی بین آنهاست. حال با توجه به این مسأله و نتیجه استیضاح به نظر می‎رسد تنها نسخه شفابخشی که قادر است به این مسائل و مشکلات پایان دهد و روند توسعه شهر را تسریع بخشد همان جمله پرتکرار «ایجاد همدلی و تعامل» است که بارها از زبان اعضای شورای شهر و شهردار کردکوی شنیده شده است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار